• Äldre 24 Nov 17:16
    48256 visningar
    10 svar
    10
    48256

    magnetröntgen och förändringar i hjärnan. Hjälp!

    Hejsan! Jag har alltid lidit av någon form av ångestsjukdom. Jag sitter konstant och oroar mig över allt, det värsta har alltid varit att drabbas av nån form av hemsk sjukdom, hypokondri om man säger så.
    Fick för ca. 2 månader sen flimmer framför ögonen som försvann efter en vecka. Efter upptäckte jag en fläck i ögat där jag inte såg någonting. Ögonläkaren konstaterade en förstorad blind fläck på det högra ögat men kunde inte svara på varför. Han menade dock att jag drabbats av migrän med aura utan den sk huvudvärken. Jag har under flera tillfällen haft svår huvudvärk men aldrig sökt hjälp för detta så vet inte om det är migrän.

    Iaf..ögonläkaren skickade mig på magnetröntgen av hjärnan för att "utesluta annat" som han sade. Jag fick telefonsamtal av honom för några dagar sedan och de hade inte hittat något som kan påverka min syn och den blinda fläcken. Dock upptäckte de en viss förändring i hjärnan!? Han förklarade dock inte mer utan sade bara att de skickar mig till neurolog.

    Nu är jag ju livrädd att jag ska ha MS, det har alltid varit en sjukdom som oroat mig och nu sitter jag med konstant ångest över denna sjukdom och tror att det är absolut det jag har eftersom de hittat förändringar!! :(

    Nu undrar jag om det är några andra som varit på MR där de upptäckt förändringar i hjärnan som var av andra orsaker än just MS?

  • Svar på tråden magnetröntgen och förändringar i hjärnan. Hjälp!
  • Äldre 25 Nov 14:37
    #4

    Tack!

    Det är lättare idag, känns som en bättre dag. Har dock nu fått brev hem från läkaren också där det står beskrivet om förändringen. "ospecifik 6x3 mm stor högsignalisk förändring till vänster om lateral ventrikeln, i övrigt normal" Svårt att förstå, har försökt googla ( det borde man ju inte göra) men hittar ingen bra beskrivning. Kom dock över en sida där det står att om man lider av psykiska sjukdomar ss depression och bipolär så kan man ha högre signal där. Är ju deprimerad av och till pga. av min hypokondri och ångest. Men vet inte.

    Vill ju inte vara med om något sånt här nu! :( Jag och min älskling har nyligen köpt vårt drömhus och tittar på förlovningsringar som bäst, man borde ju vara hur lycklig som helst. Men icke.

  • Äldre 29 Nov 12:18
    #6

    KBT är ingenting som jag har provat konkret, har hört om det förstås. Här där jag bor så tror jag inte det finns så mycket möjligheter inom den psykiska vården. Jag är nu iallafall i kö att komma till en KBT-terapeut :) Ser framemot att börja jobba med mig själv.

    Nu har jag fått ett brev hem från neurologi avdelningen. I brevet står det endast om en telefontid med neurologen på tisdag. Är det allvarligt eller inte om  man bara får en telefontid och ingen besökstid??

  • Äldre 3 Mar 20:19
    #9

    Tack för svar angående ögonen. Oron har lagt sig lite med min förstorade blind fläck, den är kvar iaf och har inte ändrat. Men när jag märkte den, eller när den dök upp så då inbillade jag ju mig förstås att jag hade retinis pigmentosa, och var 1005 säker på att jag skulle bli blind. 
    Neurologen jag fick telefontid till frågade mig en del saker om jag haft fästing osv. Då hon läste i mina papper om de krypningar i foten jag hade 2011 (en dag sedan försvann dem) Hon ville för säkerhetsskull ta LP, men hon sa att eftersom jag inte har några symptom så kan det bra hända att det som syntes på MR var ett bifynd, eftersom hon menade att såna fynd är vanliga att man hittar.

    Till saken hör, att nån dag efter samtalet då tanken kring MS kom upp igen så fick jag dessa krypningar i foten! De kom tillbaka, helt plötsligt. Och att de kom tillbaka strax efter ett samtal om ett LP där de ev. kollar MS så får mig mer och mer tro att det är psykiskt. Livrädd är jag iallafall.

    Men sådär är det med mig, har jag inte det ena så har jag det andra (inbillat i huvudet förstås)
    LP ska tas 2.4. 

Svar på tråden magnetröntgen och förändringar i hjärnan. Hjälp!