• Lollip­oppan
    Äldre 23 Nov 14:21
    5519 visningar
    16 svar
    16
    5519

    Släktnamn

    Jag funderar på om man nu väljer ett släktnamn hur går man tll väga?
    hmm.. lite svårt att förklara men gör man det genom den där andra sidan eller är det genom
    skatteverket?

    Funderar på ta mormors mammas (tror jag det var) efternamn som är finskt då både jag
    och sambon har vanliga ''svensson" namn. Så hade varit kul med släktnamnet då ingen i
    den fiska släkten har det längre utan lagt till "en" på slutet, så man får orginalet så att säga.

  • Svar på tråden Släktnamn
  • Äldre 23 Nov 14:27
    #1

    Jag tror det har lite med att göra hur långt bak i släktledet namnet fanns. Jag har själv antagit min mammas flicknamn, och det gjorde jag enkelt med en blankett till Skatteverket, som även mamma skrev under. Min sambo kommer då ta mitt namn efter vigseln och på så sätt betalar vi inget för namnbytet.
    Smartast är nog att ringa Skatteverket och se vad de behöver. Eller om det ligger hos patentverket, då säger de ju det.

  • Lollip­oppan
    Äldre 23 Nov 15:11
    #2
    Caledonia skrev 2013-11-23 14:27:49 följande:
    Jag tror det har lite med att göra hur långt bak i släktledet namnet fanns. Jag har själv antagit min mammas flicknamn, och det gjorde jag enkelt med en blankett till Skatteverket, som även mamma skrev under. Min sambo kommer då ta mitt namn efter vigseln och på så sätt betalar vi inget för namnbytet.
    Smartast är nog att ringa Skatteverket och se vad de behöver. Eller om det ligger hos patentverket, då säger de ju det.
    Tack, får nog ringa dom och kolla läget. :)
  • Äldre 23 Nov 16:48
    #3

    jag har för mig att man kan ta ett släktnamn från en levande person (i släkten). jag antar att din mormorsmor är avliden? och då måste du nog ta det till patentverket. 

  • jools
    Äldre 23 Nov 17:55
    #4

    Du får byta till ett släktnamn om du är i rakt nedstigande led till den som haft det. Det måste ju såklart också finnas blodsband och kan alltså inte vara ett ingift namn. Men enklast är väl att kolla direkt med skatteverket Glad

  • Lollip­oppan
    Äldre 23 Nov 20:52
    #5
    filibustern skrev 2013-11-23 16:48:32 följande:
    jag har för mig att man kan ta ett släktnamn från en levande person (i släkten). jag antar att din mormorsmor är avliden? och då måste du nog ta det till patentverket. 
    Ajdå. testar ringa skatteverket så fort jag pratat med mormor för att ta reda på vilka som haft det efternamnet, så med lite tur hade mormor det när hon var mindre! Peppa peppa
    jools skrev 2013-11-23 17:55:02 följande:
    Du får byta till ett släktnamn om du är i rakt nedstigande led till den som haft det. Det måste ju såklart också finnas blodsband och kan alltså inte vara ett ingift namn. Men enklast är väl att kolla direkt med skatteverket Glad
    Går det även om det namnet enbart finns i finland? Vet inte om någon som bor här i Sverige har det efternamnet och tror inte dom är så många ifrån den sidan här i Sverige
  • Äldre 24 Nov 08:43
    #6

    Vi funderar på att byta till min sambos farmors efternamn som ogift när vi gifter oss. Om han skulle byta till det namnet innan vi gifter oss,hur långt innan borde man göra det då? Vi vill inte att någon vi känner ska få reda på vårt nya efternamn förrän dagen vi gifter oss.

  • Nettan­69
    Äldre 24 Nov 10:21
    #7

    Min m2b bytte till sin mammas flicknamn - på PRV sa de att väntetiden kunde vara upp till 10 veckor, men vi fick svar efter 5 veckor... Han fick köpa rätten till sin mammas flicknamn för 1800kr och sen får jag det oxå när vi gifter oss - då utan kostnad. 

  • Äldre 24 Nov 10:26
    #8
    Nettan69 skrev 2013-11-24 10:21:14 följande:
    Min m2b bytte till sin mammas flicknamn - på PRV sa de att väntetiden kunde vara upp till 10 veckor, men vi fick svar efter 5 veckor... Han fick köpa rätten till sin mammas flicknamn för 1800kr och sen får jag det oxå när vi gifter oss - då utan kostnad. 
    varför PRV? jag bytte till min mammas flicknamn och det var kostnadsfritt genom skatteverket? 

    min m2b ska byta till sin fars ovanliga släktnamn, och sen ska jag ta det men behålla mitt nuvarande som mellannamn.  
  • Nettan­69
    Äldre 24 Nov 12:27
    #9

    Ja första gången man byter namn är det kostnadsfritt, men har man bytt fler ggr så kostar det. Jag är född med ett efternamn, sen bytte jag till min mammas flicknamn, sen gifte jag mig och efter den skilsmässan ville jag ta mitt flicknamn, då fick jag betala för det. 

    Min m2b är född med ett efternamn, bytte till sin mammas flicknamn, blev adopterad av sin styvfar o fick hans efternamn, nu när han ville ta tillbaka sin mammas flicknamn fick han betala för det.

     

  • Äldre 24 Nov 12:43
    #10
    Nettan69 skrev 2013-11-24 12:27:52 följande:
    Ja första gången man byter namn är det kostnadsfritt, men har man bytt fler ggr så kostar det. Jag är född med ett efternamn, sen bytte jag till min mammas flicknamn, sen gifte jag mig och efter den skilsmässan ville jag ta mitt flicknamn, då fick jag betala för det. 

    Min m2b är född med ett efternamn, bytte till sin mammas flicknamn, blev adopterad av sin styvfar o fick hans efternamn, nu när han ville ta tillbaka sin mammas flicknamn fick han betala för det.

     
    ah i see. ^^ 
  • Äldre 24 Nov 14:14
    #11

    Apropå att namn inte finns i Sverige, jag har en vän som när hen skulle gifta sig tog sin farfars fars efternamn, farfarsfar kom i sin tur från frankrike. Hen fick då vända sig till PRV för att få godkänt namnet, men det behövdes också papper från franska myndigheter för att bevisa släktskapet. Men det gick bra för hen, hen tog namnet innan vigseln och hens numera exmake tog det vid vigseln. Tror det hela blev gratis också, men jag är inte säker (och det beror ju säkert som någon sa på om man bytt namn tidigare).

  • Lollip­oppan
    Äldre 24 Nov 20:16
    #12

    Oj här har jag missat! Tack ska kolla med mormor hur det ligger i släkten (hoppas!) och sen ringer jag nog PVR direkt tror jag. Känns som det blir där om jag förstått er rätt? :)

  • Äldre 24 Nov 20:21
    #13

    Tror att om din mormor har hetat så så går det nog direkt till skatteverket, annars PRV....

  • Lollip­oppan
    Äldre 24 Nov 21:58
    #14

    Så har pratat med mormor och det med "en" på slutet är hennes flicknamn. Så får nog bli det för det andra sträckte sig låångt tillbaka i tiden utan "en", från 1700-talet. Så jag är glad om vi kan lyckas få det med "en" att komma vidare och ändå hålla kvar orginalet (dock som sagt med "en" på slutet). Så nu ska jag fjäska för min blivande. ;)

    Men vad var det som behövs göras nu om det "bara" är mormors flicknamn? Bara för mig att fixa det genom PVR eller kan det funka med skatteverket med? Mormor är inte född och uppvuxen i Sverige om det har någon betydelse. (Plus jag har aldrig bytt efternamn nnan heller)

  • Äldre 24 Nov 22:07
    #15

    www.prv.se/sv/Personnamn/Byta-personnamn/Byta-efternamn/gamla-slaktnamn/
    där stod det rätt bra tyckte jag, tycker att du borde falla in under exempel 2 där?

  • Lollip­oppan
    Äldre 25 Nov 10:55
    #16
    izredam skrev 2013-11-24 22:07:04 följande:
    www.prv.se/sv/Personnamn/Byta-personnamn/Byta...
    där stod det rätt bra tyckte jag, tycker att du borde falla in under exempel 2 där?
    Jag hamnade hos PVR, ringde skatteverket innan. :)

    Tack för all hjälp :)
Svar på tråden Släktnamn