• Äldre 9 Feb 14:19
    25404 visningar
    80 svar
    80
    25404

    vi som gifter oss 2014 med låg budget..

    Gifter mig i början av Juli, 70 gäster, budget <25 000 kr, plus en del kostnader (tex ny kostym till maken) som han ändå behövde köpa.

    Lokal: Gratis, maskinhallen i Pappas föräldragård.
    Vigselplats: Gratis, lilla stenkyrkan i byn.
    Transport: Gratis: Grannen har en festlig vagn som vi tänkte spänna på en traktor och skjutsa gästerna med, hoppas de inte ramlar av eller något bara. 
    Min klänning: 1000 kr från en vintagebutik i Paris.
    Slöja: Gratis, Mormors gamla fina.
    Skor, bh, annat: 1000 kr (ej köpt ännu)
    Make up och hår: 700 kr. Min bästa kompis fixar frisyren (en enkel fläta och ett blomsterdiadem) och jag gick en sminkkurs för 700 kr hos MAC. 
    Mat: Buffet som ordnas av den lokala fiskhandlaren, 12000 kr.
    Efterrätt och tårta: 300 kr, min syster bakar och dekorerar. 
    Kaffe, ost, bröd, godis: 1000 kr. 
    Dukning: Hyra av bestick, tallrikar etc. 3000 kr.
    Vaser och blommor: Loppisfynd och självplock från grannens blomsterodling. 500 kr
    Övrig dekor: Björkar och grejer från skogen, pappa hugger, 0 kr. 

    Sprit och vin: Vi kryddar eget brännvin i fina flaskor av billig smaklös Rigavodka, ca 500 kr. Öl från systembolaget, 1000 kr. Vin tänkte vi köpa ett parti på auktion i Danmark, ca 2000 kr. Alkoholfritt, äppelmust från trädgården 0 kr. Kolsyrat vatten från en Sodastream, ca 200 kr. Flädersaft, hemgjord: Ca 100 kr. 
     
    Allt som allt tror vi att vi klarar budgeten! Vi tänkte inte ta någon kuvertavgift men vi har bokat ett vandrarhem där alla gästerna kan bo för runt 200 kr/pers om de inte hellre vill boka byns hotell för ca 1000 kr/pers. VI tänkte be vandrarhemsgästerna om 300 kr/pers och ordna med en ordentlig champangebruch för den sista hundralappen. 

    Tror ni det funkar? Har vi missat någon viktig utgift? 

  • Äldre 9 Feb 14:21
    #49

    Visst ja: Glömde inbjudningskorten och ring!
    Slät ring till mig: 4000 kr
    Inbjudningskort och porto (gör själv): 2000 kr.

    Fan nu sprack budgeten... 

  • Äldre 9 Feb 18:20
    #51
    Äriqa skrev 2014-02-09 14:30:27 följande:
    Fotograf?
     
    Tack för påminnelsen! Har turen att ha tre professionella fotografer bland bröllopsgästerna, de har redan erbjudit sig att fotografera som bröllopspresent, men man kanske ändå vill ge dem pengar för framkallning. Samma gäller musikerna bland gästerna, har flera stycken som kan spela och sjunga istället för present men vi måste fixa förstärkare och sladdar. Blir nog minst 2000 till, så det blir att spara lite extra... 
  • Äldre 9 Feb 19:09
    #52
    HappySunshine skrev 2013-12-10 19:40:12 följande:
    Hej!
    Hoppar in i den här tråden också. Vi gifter oss 28 juni 2014.  
    Vi har precis startat upp det här "projektet" så har inte kommit alls långt i planeringen.

    Vi har bokat kyrka och vi ska åka och titta på lite olika lokaler.
    Vi har inte räknat än på vad det får kosta, men så lite så möjligt, samtidigt som vi inte vill snåla allt för mycket.
    Det är endast närmsta familjen och närmsta vännerna som ska bjudas, (de vet dock inget än, så inbjudningskort får väl fixas snart) ca 20 personer. Tänkte överraska alla i jul om att det blir bröllop i juni :)
    Sambon och jag har varit tillsammans i 7 år nu så det är väl på tiden ;)

    Vi ska inte ha best man, brudtärna eller toastmaster.. Vi blir ju ganska få ändå. 

    Funderar på att skicka efter brudklänning på nätet. Någon som har erfarenhet av det? Kan ni kanske rekommendera någon hemsida?

     
    Roligt! Vi har fest på samma dag men ska inte heller gifta oss då (gifter oss veckan därefter för att min killes mormor ska kunna vara med på vigseln, hon är nästan 100 år och inte riktigt så pigg att hon orkar resa till feststället). Vad ska ni har för ceremoni under festtillfället istället för den traditionella vigseln? 
  • Äldre 9 Feb 19:32
    #53

    Nej, fel, jag svarade på fel inlägg...

Svar på tråden vi som gifter oss 2014 med låg budget..