• Sunnyd­ays88
    Äldre 10 Nov 22:55
    2606 visningar
    13 svar
    13
    2606

    Hjälp vi måste gifta oss!!

    Jag och min sambo har för ett tag sedan fått reda på att vi väntar en liten bebis i Juni, vilket vi är överlyckliga för och så våra familjer! Men i och med detta så har det nu kommit fram att vi måste gifta oss. Och det är snarast möjligt! Detta borde jag kanske ha förstått då min sambo är av muslimsk bakgrund men han själv är inte troende. Så han var själv (enligt honom) inte beredd på detta heller. Men vi vill ju självklart göra det av respekt för familjen och de äldre. Jag har absolut inget emot det. Men det är bara att det måste ske nu på en gång innan magen syns och jag känner såhär... vart börjar man?!! Vi kommer vara runt 30-35 personer vilket endast är våra familjer och vi vill inte göra värsta festen, utan bara litet och intimt med god mat och tårta. Men vad brukar sådant ligga på i priskostnad? Allting har fallit in så dumt då vi nu åker iväg på 3 veckors semester till thailand och vi har sparat undan pengar hela sommaren till denna resan. Så det finns inte mycket pengar att röra sig med då vi behöver slänga ihop en bröllopsfest direkt när vi kommer hem sen. vad är det minsta man kan lägga ut, men endå få en trevlig fest för? Då tänker jag, hyra lokal, catering, tårta, musik (inte live, utan stereo anläggning kanske). Alkohol, blommor, dukar etc. Någon som har erfarenhet som kan ge mig något hum av vad man kan tänka sig få betala.Och vad som behövs! // Orolig!!  

  • Svar på tråden Hjälp vi måste gifta oss!!
  • Sunnyd­ays88
    Äldre 11 Nov 20:28
    #5

    det hade varit underbart om bara han och jag kunde gifta oss i thailand, men det går inte då vi ska gifta oss i mosken och sen har inte våra familjer träffats än. Så det är det också att alla ska få träffas.ThereseV skrev 2013-11-10 23:24:22 följande:Vill ni ha en fest eller är det bara för att det förväntas? Är det ett alternativ att ha en egen vigsel i Thailand, bara ni två? 

  • Sunnyd­ays88
    Äldre 11 Nov 20:29
    #6

    trolldocka skrev 2013-11-11 01:30:25 följande:vet att detta inte är vad du frågade men tänkte bara nämna att man inte bör flyga i den första och sista trimestern... vi flög till min partners syster under jul istället för att hon kom hem till släkten pga att hon var höggravid då, fick inte för hennes läkare... sen vet jag inte hur hårt det är men tänkte bara berätta iaf så att du själv kanske kan kolla upp det med din läkare vad hon/han tycker om du undrar själv?Jag har pratat med min barnmorska och de är de 2 sista månaderna som man ska undvika att flyga =)

  • Sunnyd­ays88
    Äldre 11 Nov 22:03
    #8

    Tack så mycket!! =) Vi kommer att gifta oss i Moské nu och sedan gifta oss i kyrka vid ett senare tillfälle. Så att båda får sitt sätt så att säga. Så pappersarbetet behöver vi i alla fall inte hålla på med nu. Det är mest själva festen som jag var mest orolig för men jag ska kolla runt efter byggdegård och kolla runt lite vad catering firmorna har för mat och pris. Ska börja kolla runt lite nu och sen boka när vi är hemma från semestern igen! Tack så mycket för svar och tips!! =)daniiel skrev 2013-11-10 23:28:32 följande:Grattis till graviditeten :) Börja med att skicka in en hindersprövning och boka en vigselförrättare. Har ni dom två sakerna, plus vittnen, så är det allt ni behöver för att gifta er. När det gäller resten, så kan det bli hur dyrt som helst. Där kan man styra väldigt mkt. Hyra en lokal kan ju kosta allt mellan någon hundralapp till flera, flera tusen. Någon ni känner kanske bor så till att ni kan hyra en kvarterslokal? Annars brukar det finnas byagårdar/hembygdsgårdar till bra priser. Maten beror ju helt på vad man vill ha. Det finns massor med alternativ i olika prisklasser. För en enklare buffé via catering får ni nog räkna med kanske 150-200kr/person. Gör ni maten själva kan ni komma billigare undan. Dryck beror ju också på vad ni vill servera, finns ju många olika alternativ i olika prisklasser där också. Tårta finns väl från ca 30kr/bit och uppåt, men även där finns alternativet att göra det själv. Blommor, om man inte är så kräsen kan man ge en florist fria händer och bara säga vad buketten får kosta. Hår och smink kan man fixa med hjälp av en kompis tex. Sedan är det ju inbjudningar, kläder och såna saker också, men ni kanske kan göra enkla inbjudningar själva och använda kläder och skor som ni redan har? Ringar behöver man inte, men det finns ju fina och billiga alternativ. Satsa inte så hemskt mkt på lulllull, för det kan snabbt dra iväg i pris. Ni kanske kan låna ihop dukar, ljusstakar och sådant? Lycka till! :)augustibrud.bloggplatsen.se

  • Sunnyd­ays88
    Äldre 11 Nov 22:05
    #9

    Jag har kollat upp det. All vård täcker fram tills v27, där efter måste man teckna extra föräkring så det är ingen fara. Mor min är barnmorska med så hon vet vad som gäller och vilka man ska prata med.TheD skrev 2013-11-11 20:53:20 följande:Men när det gäller att flyga som gravid är det bra att kolla med flygbolaget.... Det kan skilja och då spelar det ingen roll om du har ett läkarintyg :)

  • Sunnyd­ays88
    Äldre 12 Nov 21:25
    #12

    Absolut! Tack för omtanken :)

  • Sunnyd­ays88
    Äldre 12 Nov 21:27
    #13

    Det hade jag inte ens tänkt på! Det är en jätte bra ide! Ska bolla tanken lite med sambon så kanske han kan gå med på det! Det skulle underlätta mycket om vi kunde göra något sådant! Tack för tipset! :)

Svar på tråden Hjälp vi måste gifta oss!!