• Rin
    Äldre 5 Nov 18:09
    6893 visningar
    9 svar
    9
    6893

    Jäklar vad jag är trött på att gå till gynekologen

    Stå på dig, be någon följa med och prata med gynekologen och försök bli remitterad till en s.k. vulvaklinik, finns i bl.a. Göteborg, Malmö och Stockholm. Det är alltså kvinnokliniker med extra expertis på problem med smärtor och andra problem med underlivet.
    Tyvärr saknar den svenska vården mycket kunskap om dessa frågorna och det blir inte bättre av att det inte finns särskilt mycket forskning att gå på.
    Det är skitsvårt att vara påstridig, att orka tjata när de försöker skicka hem en för tionde gången i rad, men det är tyvärr nödvändigt. Det tog mig mer än tio år ut och in i vården innan jag till slut fick komma till en sexolog som hjälper mig jättemycket. Låt det inte gå så lång tid för dig, det finns en stor risk att det påverkar dig på andra plan också, nedsatt sexlust, depression etc.
    Hjälp finns att få. Det är också bra att läsa på själv så att du har en idé om vad du vill att de ska kolla. Men tänk också på att det finns mycket felaktiga råd på nätet.

    Jag skulle också råda dig att sluta med p-piller ett tag om du kan. Hormonell obalans gör inte såna här saker bättre. Plus att om du testar och det inte blir någon skillnad, då kan du säga det till framtida läkare för det är garanterat en sak de kommer att säga.
    Sedan, jag vet att det här låter superäckligt, men det går att behandla svamp med filmjölk. Svamp är nämligen inte en sjukdom, svampen (candida) finns naturligt på vår hud och ska vara där. Det vi kallar svampinfektion är när man får onormal tillväxt av svamp på ett visst ställe, t.ex. underlivet. Detta beror på att ph-balansen har blivit stört av något, t.ex. penicillin, värme, något i kosten etc. Filmjölk hjälper till att återställa ph-balansen och till skillnad från medicin mot svamp skadar det inte slemhinnorna i slidan.  

Svar på tråden Jäklar vad jag är trött på att gå till gynekologen