• Äldre 21 Oct 22:38
    10226 visningar
    13 svar
    13
    10226

    Migrän

    Aura:
    Suddig ljus fläck snett nedom fokuseringspunkten
    Lysande zig-zag-linjer
    Total blindhet i periferseendet (märker det när jag börjar gå in i saker)
    Afasi, både tal och förståelse
    Sluddrar
    Sirap i hjärnan, klarar inte av att tänka en tanke till slut
    Pirrningar i armar/ansikte som sprider sig
    Känsla av att en kroppsdel inte tillhör en själv
    Dålig kontroll på styrseln och styrkan i handen/benet
    (Inte allt varje gång men vanligtvis åtminstone något ögonsymptom och pirrningar. Afasierna har minskat något de senaste åren.)

    Därefter:
    Vansinnig bultande huvudvärk med extrem ljuskänslighet som blir värre och värre samtidigt med illamåendet tills jag kräks. Då lättar huvudvärken en aning och sedan börjar det om tills 8-12 timmar har gått.

    Tur i oturen att det bara är 1-4 gånger/år. Inga utlösande faktorer, möjligen något ökad frekvens under långvariga stressiga perioder. Sumatriptan anser jag vara Guds gåva till mänskligheten. Glad Den tar bort eller åtminstone dämpar huvudvärken/illamåendet till en klart uthärdlig nivå, även om jag blir väldigt trött i 12 timmar. Jag har alltid en tablett på mig i plånboken. Någon gång går allt väldigt snabbt så jag får ta Zomig nasal eftersom jag redan kräks. Alvedon, Diklofenak etc. känns som rena sockerpillret.

    Mitt värsta ställe hittills var Prags flygplats. Tur att ingen frågade något i säkerhetskontrollerna för jag hade inte kunnat svara. Inte hjälpte medicinen heller. Rynkar på näsan Näst värsta gången var nog när jag var kirurgjour en fredagkväll och helt plötsligt inte kunde uttala ordet "labsvar". Det tog mig fem minuter att formulera ihop den enda mening som behövdes för att tala om för min bakjour att jag behövde avlösning. Lyckligtvis bodde jag mycket nära. Gången i det lilla bolivianska samhället på Atacamaöknens rand gick väl inte av för hackor heller, men då hade jag min man med mig som lugnt fixade in mig på ett hotell.

    Har man aura sägs migränen bli sämre av graviditet men mig påverkade det inte. Har också ätit kombinerade p-piller men är ordentligt lågrisk i övrigt (vältränad, lågt blodtryck etc.). Pga amning tänkte jag i alla fall börja med p-sprutor istället. Dessutom verkar det praktiskt.

  • Äldre 22 Oct 15:01
    #13
    jools skrev 2013-10-22 09:45:27 följande:
    Jag har aldrig fått ngt utskrivet på recept för huvudvärken, försökte ngn gång men han menade på att jag inte har "riktig migrän" då den har att göra med spänningra och därmed skulle inte de typiska migränmedicinerna fungera. Jag vet inte om det är så, och det spelar ju ingen roll om det är spänningshuvudvärk som beter sig som migrän eller riktig migrän...  problemen är ju detsamma..
    Vadå "inte riktig migrän"?!? Vare sig du har spänningar som triggar migränen eller migränen ger påslag av spänningshuvudvärk så måste du ju i alla fall testa om det hjälper! Sumatriptan 50 mg eller Zomig Nasal finns receptfritt på apoteken nuförtiden. Köp en liten förpackning och ta en tablett nästa gång. Biverkningarna är inte beroende på om du har en triptankänslig migrän eller inte, så testandet är riskfritt.
Svar på tråden Migrän