• Äldre 15 Oct 16:53
    4406 visningar
    17 svar
    17
    4406

    Någon som varit i Rio de Janeiro?

    Om en vecka ska jag åka och hälsa på min blivande som är där med ett gäng grabbar på utbytestermin i Rio de Janerio! Jag har aldrig varit där förut och vet inte så mycket om staden. Jag vet mest dom här sakerna som att man ska vara försiktig, det finns ficktjuvar, inte gå själv och inte gå in i favelas utan guide... Plus det som grabbarna har berättat...

    Har du varit där? Har du några guldkorn att berätta om? 

  • Svar på tråden Någon som varit i Rio de Janeiro?
  • Äldre 16 Oct 14:20
    #3

    Kommer bo i Urca... med sockertoppen precis bakom!

    Ja Lapa har grabbarna talat om! Karnevalen missar vi då! Åker hem innan jul!

    Några restaurang tips, butiker eller fler platser? Har ju en månad på mig att se allt ;) 

  • Äldre 17 Oct 08:59
    #6
    Utomlands 2013 skrev 2013-10-17 00:13:41 följande:
    Ah! Så bra att du har gott om tid. Vi var där också i en månad. När det gäller mat ska du självklart besöka en eller ett par Churrascaria, de serverar fantastiskt goda kötträtter och servitörer går runt och skär upp alla möjliga sorters kött och korvar som du får på din tallrik allteftersom. Som en buffé där du sitter stilla och maten kommer till dig.

    Jag tycker absolut att ni ska lägga ett par dagar på att besöka Iguacufallen, världens största vattenfall på gränsen mellan Brasilien, Argentina och Uruguay. Se fallen från både brasilianska och argentinska sidan. Så olika upplevelser och du kommer säkert hitta din favorit. Även det gigantiska vattenkraftverket är intressant att ha sett. Vi flög från Rio till Iguacu och tog bussen tillbaka.

    Många besöker en ö som ligger ett par timmar söder om Rio, minns nu inte vad den heter. Även Floripa verkar vara en höjdare (Florianopolis) men där var vi inte heller.

    Shopping ägnade vi oss inte så mycket åt faktiskt. Bortsett från Hawaiianas, Är ju brasilianskt och väldigt mycket billigare än här hemma, så köp alla färger du kan tänka dig!  Ta dock med dig bikini hemifrån, de brasilianska har... inte så mycket tyg i sig.        
    Det ska absolut besökas! Dock är vi studenter så mat kommer vi spara in på så mycket vi kan!

    Fallen låter jättemysigt men det beror på pris och tid för min fästman! Dock ska vi åka till någon ö som låter som det du beskiver! Vet inte heller vad den heter!

    Nej, jag har hört att shoppingen inte är så bra eller billig! Det blir nog mest souvernirer och julklappar för mig... Flört
    Och bikini, ja tack, tar jag med mig hemifrån! Har inte den brasillianska superkroppen för det ändå! Tungan ute
  • Äldre 17 Oct 09:02
    #7
    Emsie skrev 2013-10-17 07:00:38 följande:
    Ön som utomlands2013 nämnde är säkert ihla grande, en liten ö där det inte finns några bilar. Jättemysig! Man kan vandra, bada, snorkla, sitta på en restaurang på med tårna i sanden... Finns fler liknande ställen längre norrut också. En annan höjdpunkt på resan var Pantanal. Badade med pirayor och höll i en kajmanbebis. Trevlig resa :)
    Det kan det nog vara! Får fråga mannen om det kan stämma! 

    Pirayor?!  Att du vågar! Har lite fobi för havets köttätande varelser!  :S
  • Äldre 17 Oct 17:46
    #9

    Det tror jag s'kert att det är! Men jag är där för att hälsa på min fästman som pluggar där, så jag vill vara i rio där han är... Men såklart ska vi göra nån weekend trip ihop!

  • Äldre 17 Oct 23:06
    #11

    Men i stan tar jag gärna tips på! :)

  • Äldre 20 Oct 00:08
    #14

    Vi ska bo inneboende hos en dam i området Urca, där mannen bor nu! Han pluggar heltid så vi kommer bara vara lediga på helgerna och därför kommer det nog inte bli nått mer ställe än Rio och möjligtvis en helg på en av öarna! Åker ju dit på sommarlönen och studentbidraget, så kassan är inte tät för nån av oss! Även om det låter fantastiskt att luffa runt i Brasilien så vill varken hjärtat eller plånboken det den här resan iallafall! ;) Men säkert kan nån annan ta hjälp av de tipsen! Men det är synd att jag åker nu om 3 dagar och åker hem innan december, hade varit så kul att se karnevalen på riktigt!

  • Äldre 20 Oct 00:09
    #15

    Han har varit borta i 2 mån nu och han kommer inte hem förrän till efter nyår! Så vill vara med honom så mycket jag kan!

  • Äldre 21 Oct 12:28
    #17
    Utomlands 2013 skrev 2013-10-20 20:14:20 följande:
    Ni hinner utan problem till Iguacu över en helg, vi stannade också bara där två nätter såsom jag minns det. Och som sagt, det är inte dyrt.Detsamma gäller Ihla Grande, att ni hinner det på en helg.Men vill ni inte se något mer än Rio så är det ju helt okej.  Tror mest att Emsie och jag både vill ge förslag på platser att besöka för att uppleva ännu mer när du ändå är där under så lång tid.Förresten, Carnevalen är inte i december utan i februari/mars.Oavsett vad ni ser eller gör så får du säkert en härlig tid i den fantastiska staden! Ha en trevlig resa!    
    Förstår det! Och förstår att det finns underbara platser som men eg MÅSTE se.. Men jag är inte 100 på att vi kommer ha tid eller råd! Men bra att veta vad som finns! :)

    Karnevalen är i år i mars! Så både jag och mannen missar det.. Det var bland f´det första vi kollade upp när vi visste att han skulle få åka... trist men vad gör man.. :/

    Tack så mycket! Nu är det bara 2 dagar kvar! :D 
Svar på tråden Någon som varit i Rio de Janeiro?