• little­redhea­d
    Äldre 14 Oct 12:17
    1918 visningar
    5 svar
    5
    1918

    minimalistiskt utomhusbröllop utan mottagning?

    Hej! Första gången jag startar en tråd så here goes!
    Jag och min sambo har nästa månad varit förlovade i ett år och pratar nu om att gifta oss till sommaren. Juli-augusti något. Min blivande är inte särskilt engagerad i planering, och för honom skulle skriva under ett par papper vara en tillräcklig vigsel, men är medgörlig nog att låta mig få mitt yttepytte bröllop vid vattnet jag drömt om.
    Men det kvarstår lite frågetecken för mig, och jag råkar vara först ut av mina nära vänner att gifta mig, så jag tar hjälp av er!

    Vi pratar om antingen gifta oss på Koster eller på Gotland, då min blivande har familj på båda ställena och jag fullkomligt ääälskar båda platserna. Vi vill hålla det väldigt litet, vi vill gifta oss för våran skull, inte någon annans. Ingen av oss är kristna eller känner oss bekväma med att svära trohet inför Gud så vi har valt att göra det borgeligt.

    Till det problematiska, min familj kommer inte att närvara. Eller snarare min mamma kan inte närvara pga. sjukdom som gör att hon inte kan/vill resa. Vilket resulterar i att min pappa inte kommer att närvara. Då känns det konstigt att bjuda in mina farföräldrar, som är den enda familj jag har förutom mina föräldrar. Det känns tråkigt, men helt okej med mig ändå. Även om jag vet att det kommer bli OTROLIGT mycket sura miner (dom skulle nog helst se att jag gifter mig i deras trädgård, men det är inte det jag vill. Och det är våran dag, inte deras.).
    Dock känns det fruktansvärt svinigt att då inte låta min blivandes familj få delta i vårat bröllop. Dem är otroligt engagerade i allt vi gör och jag vet att dem skulle ta illa upp av att inte få vara med på våran dag. Jag och min blivande har inte disskuterat det här ännu, då han gärna undviker planering och "obekväma" samtal haha!
    Men det retar gallfeber på mig. Jag vill SÅ gärna ha hans familj närvarande, men är det knäppt att bjuda hans familj men inte min? 

    Om vi nu lyckas få ihop det med bara hans familj närvarande. Hur sköter man en sån planering? Vi skulle nog som max bli 10 personer med oss inräknade, så det känns lite extremt med att hyra en fest lokal. Ingen av oss gillar att stå i centrum, så vi har pratat om att hålla det väldigt enkelt, möjligen då lite finare resturang efter vigseln. 

    Vad är "regeln" gällande att äta på resturang som mottagning? Är det att vi som brudpar organiserar en 3 rätters middag ihop med resturangen och betalar för det, eller är det onödigt för ett så litet sällskap? Skall man låta folk ta vad dom vill och betala för det själva?

    Jisses jag är helt lost. Det märks va? ber om ursäkt för den väldigt långa texten och jag hoppas någon av er har något tips att komma med! Även tips på ställen på både Gotland & Koster, Det är väldigt uppskattat! Glad

  • Svar på tråden minimalistiskt utomhusbröllop utan mottagning?
  • little­redhea­d
    Äldre 22 Oct 19:53
    #5

    Tack för era klocka råd!
    Känner mig lite lugnad nu, och det känns lite lättare att planera! Glad

    Med vänliga hälsningar 

Svar på tråden minimalistiskt utomhusbröllop utan mottagning?