• Äldre 24 Sep 10:08
    19702 visningar
    19 svar
    19
    19702

    Respektlöst att ge present fastän brudparet inte vill ha?

    Största anledningen till att man avsäger sig presenter är (om man hängt här ett tag och kollat vad folk skriver) för att man redan har så mycket saker och man vill inte att bröllopet ska bli en tillställning av typen "vi bjuder er för att få presenter".
    Så jag skulle nog ta med presenten om man vet att dom verkligen önskar sig och behöver det. Men jag skulle ge den lite vid sidan av, så att man inte liksom hamnar i sitsen "ha ha vi tog med present och det gjorde inte ni andra, vi är mycket bättre än er".
    Ja alltså inte att ni skulle tycka så, men att andra skulle få känslan av att det var därför ni tog med present Flört 
    Det är nog bättre att ta brudparet åt sidan och säga "vi har en sak till er, vi vet att ni inte ville ha presenter men vi vet att ni kommer ha nytta av denna. Vi har den i bilen, vi ville inte skylta med det" -Typ.... 

  • Äldre 24 Sep 14:16
    #4

    Man ska inte komma tomhänt som gäst heter det ju. 
    Vi önskade att folk kom i medeltidskläder (vilket ju blev en kostnad) och det såg vi som present liksom. Men pappas sambo sa att vi måste önska något annat också för att folk vill ge.

    Så vi skrev tydligt att deras närvaro var gåva nog, och att om dom ville förgylla dagen så kom dom i medeltidkläder och om dom ändå ville ge något så var det ett bidrag till bröllopsresan som låg oss varmt om hjärtat.
    Och vi fick 11.000:- trots att nästan alla kom i medeltidskläder ändå Förvånad 

    Så jo det finns gammal etikett som säger att man ska ha med sig något. Och det är säkert det som folk gör ändå. Dom tar med någon liten grej liksom... 

  • Äldre 28 Sep 00:21
    #11
    Fröken J skrev 2013-09-27 14:21:54 följande:
    Chicita: Jo nog vet jag att man som gäst bör har något med sig. Jag menade lite med glimten i ögat att om ett brudpar verkligen uttryckligen sagt att de absolut inte vill ha något (som brudparet på det bröllop där det endast var vi och någon till som inte hade köpt en present, för att paret hade sagt att de hade en önskan om att ingen skulle ge dem något), så verkar folk ändå gå emot brudparets önskan. =)

    Roligt att höra att ni allihopa haft såna generösa gäster som verkligen vill fira er på er dag, trots att ni sagt att ni inget ville ha. Nu är presenten inhandlad iallafall och jag hoppas att brudparet kommer att bli glada =)
    Jo men det var ju det jag menade liksom... Glad
    Det är kutym att man ska ha något med sig. Så många tar nog med något ändå - även om det står "present undanbedes" för dom vill inte känna sig snåla.
    Alltså som en förklaring till varför folk gör tvärtemot och går emot brudparets önskan.

    Om man verkligen inte vill ha något så måste man nog vara övertydlig.
    Typ "vi vill verkligen inte ha paket, vi har inte möjlighet att ta med oss något från lokalen då vi åker på bröllopsresa direkt efteråt" (eller någon annan anledning).
    Sen är det ju så att många ofta säger att dom inte vill ha något - men dom ville ha. Dom ville inte framstå som giriga bara och önska sig nåt Flört 

    Det fanns till och med en tråd här för ett tag sen där den nu gifta bruden satt och var sur för att hon inte hade fått så mycket presenter. Hon beklagade sig att dom hade lagt ut mycket pengar på mat och lokal och inte fått något tillbaka.
    Dom hade skrivit "det enda vi önskar är er närvaro" och flera hade kommit utan presenter och dom som tog med presenter hade bara gett något litet. Så hon var grinig...
    Som gäst ska man ju uppenbart vara tankeläsare Tungan ute 
  • Äldre 28 Sep 14:12
    #14
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2013-09-28 13:09:09 följande:
    och nej man kan inte skylla på etikettsregler om att man ska ha med sig något när man går bort.

    Det gäller inte eftersom det är brudparets skriftliga inbjudan som gäller i första hand. Inget annat.  
    Som sagt, det finns brudar som har beklagat sig här över att dom inte fått något, eller fått väldigt lite av sina "snåla gäster" efter att ha skrivit i inbjudan "presenter undanbedes" eller "det enda vi önskar i  present är att fira vår dag med er""

    Och det är väl ingen som skyller på det, nu tolkar du saker väldigt  hårt tycker jag.
    Det är snarare så att man känner att etiketten bjuder till att man bör ha något med sig, att det är oartigt att inte ha det. Det är inte en ursäkt för att få tvinga på någon något dom inte vill ha...
    Och i de allra flesta fall så skriver de flesta att dom inte vill ha presenter bara för att inte dom vill känna sig giriga.
    Egentligen tycker dom ju att det är rätt kul att få presenter...
    Hur lätt är det då som gäst att veta om man ska följa önskemålet eller inte? 
    Följer man det så kan man bli stämplad som snål. Följer man det inte så kan man bli stämplad som ignorant och egoist som ska tvinga på en present bara för att känna sig bättre själv.

    Det är alltså upp till brudparet att vara väldigt tydliga om man verkligen menar en sak.
    Precis som man bör vara väldigt tydlig när det gäller klädkod om man verkligen vill att folk följer den. För det är bara en rekommendation, inte "lag".

    Det verkar ha gått en trend i att se sina gäster som besvärliga, som statister som man kanske inte ens ville ha där och när dom inte gör som man tänkt (men inte varit tydlig med) så är det helt ok att beklaga sig öppet över dom som är fräcka nog att antingen följa önskemålen från brudparet, eller som går emot önskemålen.

    Nästan så man ska börja tacka nej till inbjudningar så man inte riskerar att stämplas som idiot bara för att man inte är tankeläsare när det gäller presenter, kläder, beteende osv Tungan ute 
  • Äldre 28 Sep 16:15
    #16
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2013-09-28 15:45:28 följande:
    Ja fast brudparet ska ju inte behöva idiotförklara sina gäster och skriva övertydligt i sina inbjudningar vad som menas.  

    det som står i inbjudan gäller - är något oklart så ringer man o frågar brudparet. Man gör inte en egen tolkning och försöker hitta en mass kryphål hit o dit.
    Brudparet har skrivit saker i sin inbjudan och det bör respekteras.

    Jag tycker inte alls man ska tolka in en massa i att jomen dom blir säkert glada av en brödrost.   Ja det kanske dom blir  förstås, klart dom blir glada o tacksamma över en fin present.  Men när dom uttryckligen sagt att dom inga presenter vill ha så bör väl det gälla?
    Varför annars skriver man det?

    Nej jag köper inte att dom skriver så för att tona ner betydelsen av presenter , alla fattar väl att man inte gifter sig enkom för att få presenter?  Eller?  Är man rädd att bli överöst med presenter och dyra såna och det inte känns bekvämt som brudpar så får man ju lösa det med att kanske önska sig något särskilt .

    Alla är överens om att det är ohyfsat att komma i jeans o t-shirt på ett bröllop med klädkod mörk kostym.   Men ingen tycker det är ohyfsat att ge present fast dom uttryckligen undanber sig det?

    Att det är kutym med att ge något till värdparet när man är bortbjuden  gäller inte när det är brudparets egna skriftliga önskemål som gäller i första hand.  Har man koll på etikett borde man veta att så är fallet.   

    Jag tycker det är märkligt när gäster försöker styra om brudparets önskan efter eget tycke o smak.

    Att "alla andra" gör på ett visst sätt går inte heller.   Klart man kan gissa att 30 av 70 gäster kanske ändå har något med sig, men det betyder inte att det är mer okej.

    Det är brudparets egna dag och dom bestämmer och har ställt spelreglerna för dagen. Varför inte bara göra som dom ber om och komma dit o glädjas åt deras dag istället för att snöa in på när man ska ge en present dom sagt ifrån?

    Att vissa ser sina gäster som besvärliga kan ju ha sin förklaring i att det nu verkar gå en trend bland gäster att tycka o tänka lite som man vill som gäst och därefter tolka inbjudan lite efter sin egen smak.  Jag har häckat i 13 år på det här forumet  och det blir mer o mer tydligt för varje år att gästerna har mer krav på brudparen.

    Förr var det bara roligt att gå på bröllop,, idag tycks det tyvärr ha blivit mer gästens fest än det ursprungliga brudparets egna fest.   Som betalande uppträdande solist har jag också sett det inifrån så att säga . 

    Jag tvivlar inte på att brudpar uppskattar o gillar presenter, men varför är det så viktigt att undangå deras önskemål på deras enda viktiga dag?  Varför kan man inte uppvakta dagen efter eller varför inte dagen före? 

    Det FINNS brudpar som TAR illa upp av att presenter trillar in fast dom inte vill det.  Och rätt var det är så är det faktiskt din allra bästa kompis, din släkting eller närstående som tar illa vid sig.   Alla vill faktiskt inte ha presenter just på den dagen av olika skäl. 

     
    Jag har varit aktiv här på BT i 3 år nu om jag inte räknat fel. Jag kan dock inte minnas att jag sett dig tidigare...
    Under dessa år har jag fått säkert 30-40 förfrågningar om att hjälpa folk att formulera att dom inte vill ha presenter - just av den anledning att dom tycker att det känns girigt, men dom vill ändå ha...
    Och ännu mer har använt mina formuleringar eller delar av dom utan att direkt komma till mig och fråga om hjälp.
    Så visst, du kan välja att inte köpa det. Det står dig fritt. Men jag vet att det är många som känner så.
    Det är inte bara gästerna som har krav på brudparen utan det är väldigt mycket åt andra sidan också.
    Brudar som gråter för att inte alla gäster kom i rosa trots att dom önskat det. Brudar som är hysteriska för att gästerna inte tyckte om deras lekar (typ midsommarlekar ute på gräsmattor i högklackat) osv osv...
    Det är många som strävar efter att få den perfekta dagen, precis som dom tänkt sig med gästerna som fina statister som gör precis vad brudparet önskar, utan att brudparet behöver säga något... Precis som att alla skulle ha sett samma "instruktionsfilm" om hur ett bröllop går till...

    Jag säger inte att man ska strunta i någons önskemål. Det läser du in helt på egen hand i det jag skriver.
    Jag säger att man ska vara tydlig om det nu är så att man absolut inte vill ha saker, eller om man har andra önskemål, vad det nu är för något.

    Det finns även tråd på tråd här om brudpar som är skitirriterade på sina vänner och släktingar för att dom ringer och frågar om saker som brudparet tycker är så självklart att dom inte ens har informerat om, eller när dom har gett luddiga direktiv.
    Det finns också massa trådar om brudpar som är irriterade för att folk inte ringer. För dom tycker att det var därför dom utelämnade vissa saker i informationen för att dom ville att folk skulle ringa dom så dom kunde ha en dialog...

    Hur man än vänder sig så har man röven bak.
    Både som brudpar och som gäst.

    Nej man behöver inte lämna gåvan på festen och det har jag inte heller sagt att man måste.
    Man kan göra det en annan dag om man vill ge något. 
    Och om man kommer till ett bröllop där brudparet inte önskat något, men man ser dom så sällan så det är enda chansen att ge något då, tja då får man ta dom åt sidan och säga "vi har något åt er som vi tror ni kommer tycka om. Men vi vill inte ta in det här eftersom ni inte önskat er något"...

    Att som gäst komma till ett bröllop där brudparets önskan är att inte få paket, tja då är det fult att vifta med presenten framför alla andra som inte köpt något och liksom visa att "vi är bättre än er, vi köpte minsann en gåva ändå". Det är respektlöst både mot brudparet och mot resten av gästerna.
Svar på tråden Respektlöst att ge present fastän brudparet inte vill ha?