• afture­lding
    Äldre 16 Sep 13:00
    6835 visningar
    34 svar
    34
    6835

    Bröllopsresa till Rom. Tips önskas!

    Jag var i Rom ganska nyligen, och det beror väldigt mycket på vad man är intresserad av.  Jag som är historiafrälst skuttade såklart runt i både Colosseum och Forum Romanum. 

    Något man absolut inte får missa är såklart Vatikanen. Det är dock hisliga köer, så blir ni upplockade av en som scoutar deltagare till en guidad tur så är det verkligen värt att betala för. Man hoppar då över alla köer, och får en två-fyra timmar lång tur genom muséerna och sixtinska kapellet. Vi fick sedan utforska Petruskyrkan själva, men även där fick vi hoppa över köerna. Glöm inte bort att ha knälånga kjolar/shorts bara, annars får ni inte komma in i kapellet!

    Jag tycker ju inte heller att man får missa Colosseum eller Forum Romanum. Det är samma biljett för båda. Man bör inte heller missa Fontana Di Trevi, som ligger mitt i shoppingstråket. Den bör ses på kvällen dock.

    Vi bodde i närheten av Centralstationen, och det var bra. Det vara nära till allt, och bussförbindelserna i Rom är helt fantastiska, så dem ska ni nyttja! Åker jag dit igen så blir det nog att bo mitt i staden dock. Vi fick ganska långa transportsträckor.

    Jag vet inte om jag tyckte att något var överskattat faktiskt. Men jag älskar ju historia som sagt, och är väldigt påläst. 

    Den bästa pizzan åt vi i utkanten av shoppingstråket. Jag hittar tyvärr inte vår karta, så jag har inget gatnamn för närvarande. Men jag kan återkomma!

  • afture­lding
    Äldre 16 Sep 13:22
    #3
    PimPim83 skrev 2013-09-16 13:06:40 följande:
    Tack så hemskt mycket för alla tips! Jag är utbildad gymnasielärare i historia så för mig kan det inte bli för mycket historia. Haha! Men för makens skull kanske det finns ställen man borde prioritera så att det inte bara blir en resa för mig utan för oss båda. ;)
    Åh, så roligt! Min man är också historialärare och var måttligt avundsjuk när jag åkte utan honom ;)

    Vatikanen är ju väldigt vacker, så där behöver man egentligen inte vara intresserad. Man kan hänföras av hur det ser ut ändå :) Lite samma sak tycker jag gäller för både Colosseum och Forum Romanum, men på ett annat sätt. Det är en väldigt häftig upplevelse att gå i gångarna på Colosseum. Dessutom var det regn och åska när vi var där, det var så himla mäktigt att gömma sig i valven och både höra och känna åskan dundra i den gamla ruinen! 

    Men jag hade önskat att vi haft en dag extra, för att bara lunka runt i shoppingstråket. Vi hade en ganska hektisk resa och det hade varit trevligt att runda av med en lugn dag, så det kanske är något att prioritera för er?

    Förresten får ni inte missa delikatessbutikerna! Glöm bort att äta lunch på restaurang, gå till dessa krypin istället och köp nybakat bröd, god ost, marmelad och salami, om ni tillskillnad från mig äter kött. 
Svar på tråden Bröllopsresa till Rom. Tips önskas!