• Äldre 12 Sep 20:28
    13911 visningar
    59 svar
    59
    13911

    Brudpar 2015 i Västra Götaland, Var finns Ni????

    Vi ska gifta oss 2015, och bor i Göteborg.
    Dock blir bröllopet i Värmlans då vi båda kommer därifrån och har kvar familjer och vänner där.
    Men jag kan vara med ändå då jag säkerligen kommer fixa det mesta utom mat, lokal och frisör här nere. Glad 

  • Äldre 12 Sep 21:56
    #3

    Vi har inte spikat datum än, men som det ser ut nu blir det 24/5 el 30/5.
    Vi bor ju i Göteborg, men vi ska gifta oss i Rottneros park utanför Sunne i Värmland då vi båda kommer från Karlstad och har familjerna och många kompisar kvar.
    Jag fyller år här i slutet på månaden så när vi ändå ska åka upp och hälsa på familjerna och äta tårta och fira ska vi köra upp och få en visning av hon som ansvarar för uthyrningen, då passar vi på att spika datum.

    När ska ni gifta er? Har förstått från lite andra trådar att det har varit mkt fram och tillbaka för er pga din hälsa och en massa otur, hoppas du kryar på dig och samlar på dig mer kraft och energi nu när det är ett tag kvar =) 

  • Äldre 13 Sep 21:10
    #6

    Okej, jo Värmland är väldigt vackert, någon dag flyttar vi nog tillbaka dit.
    Håller tummarna för er då Glad 

    Vi har bestämt lokal och datum (nästan iaf, vi ska dit och kika först när vi ska hem en sväng om ett par veckor), vi har i princip gästlistan klar, vi har pratat lite om färger och gjort en ungefärlig budget. Men då min m2b inte är så förtjust i planering får jag lugna mig lite mer resten. om datum och lokal är spikat kan jag vänta till nsäta år med resten Tungan ute 

    Dock är det en annan av mina kompisar som funderar på bröllop nu, så när vår gemensamma kompis som bor i norrland kommer och hälsar på i november ska vi ut på stan och kolla brudklänningar lite.

    Ni då? Något planerat än? 

  • Äldre 13 Sep 23:15
    #8

    Det låter som att det blir mkt snyggt ihop.
    Vi vill ha mörkgrönt och guld/champagne, ska lägga murgröna som slingrar i mitten på borden tänkte jag. Sen tänker vi typ ljusgula/ljusrosa blommor, men vi är inte klara med färgerna än.

    Jag började med att göra en snabb budget, för om man vet på ett ungefär vad det kommer att kosta är det mkt lättare att spara tycker jag. Då kan jag snabbt se hur mkt jag måste lägga undan varje månad för att få ihop det, blir lite lättare då att tänka "behöver jag verkligen den här latten på stan, eller den här tröjan" etc. Sen kommer jag nog fixa till den ännu mer allt eftersom det närmar sig.

    Jag älskar verkligen klänningar, men dom är så dyra! Är helt inne på att köpa en kinaklänning, blir nog från jenjenhouse.co, har hittat en där som jag verkligen älskar, och det finns ju flera trådar här på BT där folk lägger upp bilden från hemsidan och sen en bild på sig i den faktiska klänningen, tycker det stämmer väldigt bra på alla, man får antagligen s in lite hos sömmerska här sen då måtten inte alltid stämmer, men det är det ju värt.

    Vi är helt inne på buffé, enklast så, då får alla ta precis vad dom vill ha och så blir det mkt mat för pengarna, har kollat upp några cateringbolag i Sunne så jag får lite prisuppfattning. Samma gällande bröllopstårtan, har kollat på konditorier där och det verkar bra, dock kommer jag passa på att åka dit och besöka både caterare och konditorier innan vi väl bokar något för säkerhets skull, men det får nog vänta tills i sommar, är ju liite tidigt än så länge =p 

    Jag tycker inte det är så svårt, jag är i Karlstad minst 8-10ggr om året, är född och uppvuxen där så jag känner ju till Värmland. Har en nära kompis och några gamla klasskompisar på fb som alla har gift sig och fixat hår&smink på samma ställe i Karlstad, så jag vet att det är ett bra ställe att gå till. Sen har vi ju våra familjer där uppe, m2b s pappa tog idag på sig att fråga runt lite efter bra och billig fotograf. Våra föräldrar kommer ställa upp och hjälpa till med allt vi ber om och antagligen mer,  så vi ska nog få ihop det. Den lokalen vi ska ta passar ju väldigt bra just för att allt redan finns, stolar, bord, dukar, överdrag, kandelabrar, porslin, bestick etc. Vi får tillgån dagen innan för dekorering, sen diskar och städar dom undan allt. Eftersom lokalen är i en park ingår vigsel på valfri vacker plats i parken, dom fixar dit bänkar till gäster och allt sånt. Om det regnar flyttas allt till den inglasade altanen i anslutning till lokalen. Naturligtvis är det inte gratis, men vi kände att det var värt en del pengar att veta att allt finns, allt städas upp och allt ordnas, så kan man fokusera på annat.

    Absolut, vi får hålla tråden uppdaterad, kanske trillar in fler brudar från Västra Götaland också Glad 

  • Äldre 14 Sep 00:04
    #10

    Mmm, bra med budget, synd bara att såfort man kommer på något så stiger summan :p

    Jo, så tänker jag också , lite mingel i matkön. Bra med helhetslösningar!

    Varför inte, det finns mycket fint uppe i Värmland. Jag har ingen av mina släktingar kvar, bara föräldrar och två bröder, men min m2b har jättestor släkt, och alla är vettiga och trevliga, så det är bra. 

  • Äldre 14 Sep 00:32
    #13

    Beroende på hur många man bjuder och vilken nivå man lägger det på så.. Läste här någonstans att det vanligaste är mellan 20.000-200.000 :-P Vi har våra förlovningsringar som vi skaffade i april när vi förlorade oss, sen har vi bestämt att jag ska ha en vigselring, men då m2b har en chalmersring också räcker det med ringar för hans del. Så nu funderar jag bara på stenar och placering, vill ha samma bas som jag redan har, en schalins Europa, tvåfärgad, halva ringen är vitguld och halva gulguld. Modellen är i övrigt en vanlig klassisk. Finns en tråd med ringar där det finns otroligt många snygga, bra inspiration!

  • Äldre 17 Sep 15:58
    #20

    Vichy, jag bor i Göteborg, men kommer från Karlstad. Vi ska gifta oss i Rottneros park utanför Sunne, och ha vår fest i deras spegelsal. Du kan ju kika lite på den, står lite på deras hemsida, sen har jag lite mer detaljerad info som jag fick på mail av kontaktpersonen, men sitter på mobilen och skriver nu så kan inte kopiera in det :-P

  • Äldre 17 Sep 18:48
    #22
    Vichy skrev 2013-09-17 17:31:32 följande:
    Själv är jag uppväxt i Kil.. Och rottneros har jag vart på åtskildriga gånger men nån spegelsal visste jag inte att det fanns...
    http://www.rottnerospark.se/brollopochfest

    från mailkonversation med ansvarig:
    Hyran för spegelsalen är 19 000:- i detta ingår bord, stolar, porslin, glas, bestick, kandelabrar, ismaskin, kaffemaskin stort kylrum och all städning efter festen.
    Man får tillgång till spegelsalen dagen innan festen för iordningställande och till dagen efter festen för att hämta upp sina saker så man inte behöver ta dom med på natten.
    Vi har serveringspersonal med stor erfarenhet att servera på bröllop. Dom ingår inte i hyran.
    Dukar och stolöverdrag finns att hyra. 
    Spegelsalen rymmer ca 170 gäster dukat med runda bord. Det finns avlånga bord om man vill ha det.
    Man kan ha sin vigsel i parken, det finns många vackra platser att välja på. Har man sin fest i spegelsalen ingår detta. Vi har plan B vid regn kan man ha sin vigsel på terassen som har tak i anslutning till spegelsalen .
    Alla drycker får man ordna själva.
    Man får sluta festen när man själv vill.
  • Äldre 17 Sep 20:28
    #26
    20140222 skrev 2013-09-17 19:18:27 följande:
    (Använde internet explorer sist, får se om jag kan kommentera nu då).

    Jo, en jättefin lokal/våning/hus Solig. Men hjälp så dyr!Förvånad
    Men den var jättevacker Drömmer
    Vichy skrev 2013-09-17 20:03:00 följande:
    Oj! Adeless för dyr hyra för oss.. Men det var sjyst lokal och tacksamt att man får styra i saker själv! 
    Jo, det låter rätt dyrt när man bara läser så, men vi har räknat lite på det, och ska man ha en lokal, allt porslin, någon som städar efteråt etc så är det i princip herrgård som gäller, fast vi vill ha en lokal där vi kan bestämma tiderna själva. Man kan ju då köra bygdegård el liknande, men vi vill dessutom gifta oss utomhus. 
    Därför föll rösten på Rottneros, då vi får välja valfri plats i parken för vigseln, dom fixar dit bänkar och allt sånt och plockar bort efter.

    Men vi blir ca 75st, så tror det blir ganska lagom, då kan vi ha ett dansgolv iordning utan att behöva flytta massa bord och sånt.. 
  • Äldre 18 Sep 22:10
    #29
    20140222 skrev 2013-09-18 15:58:57 följande:
    Vi blir nog strax under 100 då gästlistan är klar.
    Tänkte att 80.000 kr. skall räcka.
    Med: mat (buffè), lokal, tårta, kaffe, alkohol, läsk, musik
    Vad tror Ni? Räcker det?Obestämd

    Jag drömmer om 3-dagars bröllopSolig. Men har inte råd, tyvärr Skäms
    20140222 skrev 2013-09-18 16:00:45 följande:
    Ja, huvudsaken är att Ni blir nöjda!Solig  Det blir nog helt magist underbart!Solig
    Men det är långt över vår budget.Skäms
    Vår budget ligger i dagsläget på ca 80.000kr.
    Då har jag räknat lokal, klänning, vigselring, mat (buffé), tårta, snacks, alkohol, läsk, live band (m2b vill så gärna ha det, även om det är lite dyrare), håruppsättning+smink, fotograf, blommor, dekorationer.

    Tror vi har täckt in allt där.. 
    Jag vet att lokalen är lite dyr, och liveband (6.000kr) är en ganska stor del av budgeten, men vi kommer spara strängt i 1,5 år nu så ska det nog gå. Jag har önskat mig pengar till bröllopet i födelsedagspresent och julklapp av mina föräldrar i år, de pengarna plus det vi lyckas spara ihop i år kommer jag sätta in på ett låst sparkonto med hög ränta, då kan jag inte röra pengarna på 1 år.

    Eftersom ni har ungefär samma budget som oss och mindre för lokal men mer för mat etc (pga fler gäster), så tror jag nog det räcker bra =)
  • Äldre 19 Sep 20:38
    #31
    Vichy skrev 2013-09-19 10:49:24 följande:
    Livebandet var ju inte så dyrt! Eg. är livemusik på proffisionell nivå ofta värt mer pengar än vad banden få ut i slutändan... Jag tar själv underpris ofta när jag är ute och spelar, annars får man sällan spelningar....
    Men man gör ju ett lika proffesionellt jobb även om man får säknar sig lite i "lön"... 

    Sen är man ju glad om man får "kompispris" också...

    Men lokal får vi nog snåla in på... Prelimenära budgeten för lokal är under 10 000...  
    Jag har ingen bra uppfattning om vad det ska kosta, kikade runt lite och såg ett som var rekommenderat från flera, så har lagt in det priset som referens i budgeten. Men det låter ju bra iaf =)

    Hoppas ni hittar er drömlokal =) 
  • Äldre 22 Sep 16:40
    #35
    20140222 skrev 2013-09-22 16:11:53 följande:
    Vad tror ni om denna klänning som bröllopsklänning.Drömmer
    Skall dock beställa den i cremevit/elefenben.

    se.dressfirst.com/Balklanning-Hjartformad-Kun...
    Den var jättesnygg =)
    Å vad jag älskar brudklänningar! =) 
  • Äldre 22 Sep 18:17
    #37
    20140222 skrev 2013-09-22 17:07:46 följande:
    Eller denna: Drömmerwww.matildasfest.com/sv/aftonklanning/axelban...

    Fast i creme vitt då.Drömmer Jag kan inget om kläder, har inget intresse.
    Men detta tycker jag verkar ok för mig.
    Också mkt snygg =)
  • Äldre 30 Sep 13:32
    #39

    Hej Okej, hoppas du mår bättre nu iaf Nej, inget än. Men vi ska kolla på lokalen på lördag, och då bokar vi datum också

  • Äldre 8 Oct 20:57
    #44
    Azra M skrev 2013-10-07 22:55:31 följande:
    jag har precis förlovat mig och ska gifta mig 2015 :) ska bli spännande att börja planera och följa denna tråd med massa tips :)
    Grattis! Välkommen.
  • Äldre 19 Oct 16:22
    #57

    Nja, bröllopstorget är lite lagom segt, funderar ju sådär (mkt buggar, går ej att citera etc), så de flesta av oss har gått över till facebook och bröllopsgruppen för brudar 2015

Svar på tråden Brudpar 2015 i Västra Götaland, Var finns Ni????