• Äldre 3 Sep 20:43
    6267 visningar
    5 svar
    5
    6267

    Vad göra när jag fått nytt efternamn?

    Hej,

    Jag har precis skickat in anmälan om efternamnsändring (vi gjorde ej det vid bröllopet eftersom vi skulle ut och resa direkt efter). Jag har pratat med Skatteverket som uppgett att de kommer att skicka hem ett papper som bekräftar namnbytet inom 2-3 veckor. Detta papper är det ENDA pappret som går att få och som bekräftar att jag bytt efternamn, så de uppgav att det var viktigt att inte tappa bort det (de kan tydligen inte skriva ut ett nytt). 

    Så, till min fråga... vad ska jag göra när jag fått pappret?

    - Hur skaffar jag ett nytt körkort? Beställer man via nätet eller besöker man Vägverket?
    - Pass: räcker det att jag tar med mitt nya körkort eller ska pappret också med?
    - Meddelar jag banken och visar en kopia på pappret, eller räcker det att maila vår bankman?
    - Kan man maila alla andra, typ HM, ICA etc. och bara meddela att man bytt efternamn eller måste de också ha en   kopia på detta pappret? 
    - Vad gör man med alla företag man har räkningar ifrån, typ elbolagen, telefonbolagen, försäkringsbolagen etc?

    Om någon har tips på hur man kan göra allt detta på ett smidigt sätt så skulle det uppskattas :)

  • Svar på tråden Vad göra när jag fått nytt efternamn?
  • Äldre 3 Sep 20:46
    #1

    Nu hittade jag detta... haha, ibland är det bra att googla lite först ;)

    Om en uppgift i körkortet har ändrats skickar Transportstyrelsen automatiskt ut en ansökningsblankett (grundhandling) för körkortsförnyelse. Det sker till exempel om du byter namn eller personnummer, eller om körkortet inte längre visar rätt behörighet.

    Så det innebär att jag inte behöver göra något innan detta papper kommer hem, eller förstår jag det fel då?

  • Äldre 28 Oct 14:25
    #3

    Hej,


    Det var superenkelt. Ett par veckor efter att du skickat in din anmälan om nytt namn till Skatteverket så fick du hem ett papper där det står att du har bytt namn. Jag gjorde som så att jag scannade in detta papper och skickade det till alla ställen jag är kund hos (gymmet, 3, HM och så vidare). Ett papper om förnyat körkort kom hem automatiskt. Banken fick jag dock meddela också :)


     


    Lycka till!

Svar på tråden Vad göra när jag fått nytt efternamn?