• 201402­22
    Äldre 31 Aug 17:54
    11704 visningar
    42 svar
    42
    11704

    Vem betalar vad?

    Vem av er betalar vad i erat bröllop? Som exempel: dekoration, musikunderhållning, kläder, mat, osv. Eller betalar ni allt tillsammans/ihop? Vi fundera på att dela upp det lite. Så att min fästman betala musikunderhållning (5000kr) och jag alla dekorationer, inbjudningskort och tackkort med porto. Och sen betala han för sina anhöriga och jag för mina då det gäller mat och tårta. Vi skall ha festen på en festvåning/herrgård/slott (ej bestämt än) som sköter allt. Dukning, matlagning, servering och städning.

  • Svar på tråden Vem betalar vad?
  • 201402­22
    Äldre 31 Aug 22:25
    #9

    Lenaerik86 skrev 2013-08-31 22:17:38 följande:Först tänkte vi betala 50/50 men efter en del klurande så kommer min blivande betala mer då han tjänar betydligt mer än mig och även vill bjuda fler gäster än mig. Så det känns fair även om jag annars är väldigt självständig o alltid vill pröjsa hälftenSamma sitts är vi/ jag i också :).

  • 201402­22
    Äldre 2 Sep 16:11
    #29
    Sofie R skrev 2013-09-02 07:11:20 följande:
    Att pengar är en central del i livet (jo det styr ju liksom allt). Och om man inte delar det så kan man kanske knappt dela maten i kylen heller. Som sagt, det är inte för att vara otrevlig, det är bara så väääääldigt långt ifrån min verklighet att jag inte alls förstår det. När man gifter sig så är det väl för att dela livet. Kärlek, sorg, makaroner, magsjuka och duschhandduk. Så varför håller man då pengarna som mina och dina? Jag och min gubbe tjänar också olika, men allt ligger ändå i samma hög. Och behöver han en tröja så köper han det. Behöver jag en mascara så köper jag det. Det behöver vi inte ha egna "fickpengar" till.
    Tack för ditt inlägg, så trevligt att läsa att vi människor är så olika Glad.

    Jag vill inte alls dela så mycket med min blivande. Han hat sitt och jag mitt.
    Och det känns toppen att ha det så Skrattande.
  • 201402­22
    Äldre 2 Sep 16:14
    #30

    Tack för alla svar, de är mycket inspirerande.
    Vi funderar faktiskt på att starta upp ett "bröllops-bankkonto".
    För den idèen gillade vi faktiskt Flört .

    Vi älskar varandra men han har sitt och jag mitt. Och det trivs vi bäst med.Glad
    Vi delar bara på såant som vi köpt gemensamt, det jag köpt är mitt, det han har köpt är hans. Glad

  • 201402­22
    Äldre 5 Sep 20:40
    #39
    Fröken Finemang skrev 2013-09-02 18:23:47 följande:
    Ni ska gifta er. Ha ERT bröllop.

    Alltså, det är NI som betalar. Vem som lägger hur mycket ska väl då ändå inte spela nån roll???

     
    Jo för oss är det viktigt att var och en får betala för det som den tycker bäst om.Glad
    Jag tycker om bordsdekorationer och vill! betala för det.
    Min blivande tycker om musik och tycker det ska bli trevligt! att få betala för musikunderhållningen. 
  • 201402­22
    Äldre 5 Sep 20:43
    #40
    Nettan69 skrev 2013-09-02 08:07:32 följande:
    Tänkte att ni som svarar kanske borde få en bakgrund till 20140222 så ni inte är så hårda i era svar Hjärta

    "Vi är igång och planerar för fullt nu. Vi träffades 1998 och hållit ihop sedan dess. Vi förlovade oss på Midsommarafton 2012. Vi har båda ett lindrigt intellektuellt funktionshinder. Men vi lever det liv vi vill leva ändå. Min fästman jobbar på ett lager och trivs bra där. Jag är skådespelerska och trivs bra på teatern. Vi har också en stor Norsk Skogskatt:s kille. Som är vårat allt. Han är som vårat barn. Eftersom vi inte planerar att skaffa barn. Vi hade ett konto här förut. Men då vi har ändrat våra planer helt och det blev strul med inloggningen. Så började vi om med ett nytt konto istället."

    Kram och lycka till med ert bröllop Skrattande 


    Tack Nettan 69 Hjärta
  • 201402­22
    Äldre 5 Sep 20:48
    #41
    stealmystyle skrev 2013-09-01 09:34:06 följande:
    Vi har inget gemensam ekonomi till vardags. Vi spilttar alltid hälften hälften, då det funkar bäst för oss. Vi gör samma sak med bröllopet. Hade tyckt att det var lite konstigt att börja räkna vem som har flest gäster och att man ska tvingas betala mer om man har fler gäster, det är ju ERAT bröllop. Ska man "straffas" för att man kanske råkar ha mer släkt än ens partner?
    För oss känns det inte som något "straff".
    Utan vill man bjuda många (Som min fästman vill göra) så får man självklart  betala för det med.Glad 
    Det är vi båda överens om, dessutom så tjänar han lite mer än mig. 
    Så det känns väldigt rättvist för oss.Glad  Dessutom har vi separata konton, separat ekonomi. Glad
Svar på tråden Vem betalar vad?