• Äldre 22 Aug 19:49
    7050 visningar
    21 svar
    21
    7050

    Rosacea??

    har ett bra tag haft rodnader på kinderna som inte vill försvinna, det kan bli bättre, men det är alltid där. blir värre vid alkoholintag och solljus. det syns även som att det jämt finns finnar som är på väg, fast de aldrig bryter ut. har varit rädd att jag har just rosacea. fast förnekat det, då jag bara är 22 och de som drabbas är 30-35+. (enligt nätet) men har nu kollat in en sida som visar bilder på detta, och just en bild, subtyp 2 (akneliknande utslag) ser ut precis som mina kinder, i alla fall första bilden. och det gör mig faktiskt rädd! har läst att det finns receptfri kräm att köpa mot just detta..

    ja vet inte vad jag vill med detta, kanske bara få stöd och tips. kanske om ni har några erfarenheter. har era liv påverkats mycket av er rosacea? (ni som har). funkar krämer/tabletterna? jag har svårt att känna mig riktigt vacker med detta rodnande.. hur är det för er?

  • Svar på tråden Rosacea??
  • Äldre 23 Aug 07:55
    #3

    tack så mycket för svar! ja.. får väl ta mig i kragen och ringa till hudläkarn.. det som är lite besvärligt är att jag bor så knasigt till.. har 20 mil till närmaste.. men de får väl gå ändå

  • Äldre 23 Aug 13:41
    #9

    har jättetorr hy allmänt. speciellt efter dusch. känns som en ÖKEN i ansiktet alltså! och det känns värst på panna, kinder och haka... använder just nu en skön lugnande ansiktskräm från oriflame, dock bara efter dusch och vid behov. sminkar mig typ.. 2 ggr/år, och det är begränsat till ögonskugga och mascara, ev. lite läppstift. kan kännas lite "allergiaktigt" i början när jag just lagt sminket (speciellt om någon annan lagt typ nå pulver eller nåt) men det försvinner efter några minuter..


    amerika skrev 2013-08-23 11:10:24 följande:
    Och så undrar jag med er andra: har ni känsligare hy på övriga kroppen oxå? Jag har det och har funderat på om det hör ihop, dvs, antingen har man känslig hy (och det inkluderar rosacea) eller så har man inte det.
    jag tycker inte jag har det på övriga kroppen, bara ansiktet.. och händerna, men det komme med jobbet (vården) när man spritar sig jämt :P

     


  • Äldre 20 Oct 09:20
    #15
    WolgastBerglund skrev 2013-10-19 22:02:23 följande:
    Hej! En läkare sa till mig att jag har rosacea. Den gången jag var hos läkaren hade jag en rodnad över kinder och haka som mest och en massa små bulor. Dem sa då att det var rosacea. Jag fick tabletter som hjälpte endel tyckte jag, även nån kräm. (Detta var ju några år sen och kommer inte riktigt ihåg vad dem heter) Jag har inte längre någon rodnad men jag har problem med "finnar", jämt och jag tycker själv att det är rätt mycket. Jag har alltid varit känslig i huden, får alltid solexem på sommaren, bränner mig väldigt lätt. Problem med finnar fick jag i tonåren och dem har aldrig gett med sig. Nästa år fyller jag 30 och jag tycker att min ungdomsperiod borde vara över. Så jag antar att när man har rosacea så istället för rodnad i ansiktet kan man drabbas av "finnar" . Någon som vet att det är så? Och vad kan jag göra? Ska gifta mig i maj, och vill inte se ut som en prickigkorv på min bröllopsdag!! Tips på hudvårds produkter och smink som jag kan använda för att minska finnarna? Jag är både fett/oljig, torr och känslig i huden! Tips!!??
    rosacea är ju typ vuxenacne. och det kommer runt 25-40årsåldern oftast. kan ju vara så att det "snyggt" övergick till rosacea från vanliga tonårsfinnar? 
  • Äldre 31 Oct 12:57
    #18

    har varit till läkaren idag.. och Han säger att det kan mycket väl vara rosacea, trots min unga ålder.. så han har skrivit ut någon kräm åt mig. 

    gillar det inte! :(( samtidigt har jag själv börjat tvivla på om det VERKLIGEN är det.. ja mena jag ÄR ung.. och det har blivit lite bättre.. men han sa då att det inte skadar att använda kräm mot rosacea, även fast man kanske inte har det.

    så jag kör väl på det då.. har bara inte råd med det just nu.. 

  • Äldre 3 Nov 08:38
    #20
    Malin91 skrev 2013-10-31 19:23:27 följande:
    Hej!
    Jag har rosacea (lite från och till dyker det upp), jag är 22 år idag men fick det när jag var kanske 16år.. Mitt dyker upp under näsan för det mesta.. För mig har alltid den receptfria salvan på apoteket funkat, har testat lite olika och alla har funkat i princip lika bra för min del. Hade en salva på recept i början men märkte ingen direkt skillnad på den och de receptfria. För mig har det hållit sig borta några månader nu, men sen kan den blomma upp igen. Men då kör jag bara på salva, och fortsätter köra salva rätt länge efter att det "försvunnit", för att vara på den säkra sidan.. Sen glömmer jag bort salva ett tag och då dyker det upp igen (kan iofs dröja månader mellan varje gång). Men hur som helst, det jag tänkte säga är att det inte behöver förstöra någonting, visst hade jag hellre varit utan det, men med salva tyglar man det rätt bra:)

    Hoppas det löser sig till det bästa för dig, och att det kanske till och  med inte är rosacea :)

    / Malin 
    hur mycket rosacea har du? alltså, syns det jätte väl eller? själv har jag lite under ögonen, på kinderna, och lite på hakan, men det sns inte JÄTTEmycket just nu i alla fall. 
Svar på tråden Rosacea??