• Äldre 22 Aug 12:32
    3242 visningar
    7 svar
    7
    3242

    Tips för ett medeltidsbröllop!

    Vi hade medeltidsbröllop och det jag kan säga rent spontant är ju att det är bra att googla fram alla medeltidsevenemang Flört
    Googla medeltidsmarknader, vikingamarknader osv...
    Vecka 32 är ju ett big nono om ni inte ska vara på Gotland då. Och så har du ju Kunghälla medeltidsdagar och lite sånt annat bra att undvika.
    Vi körde 3/9. Funkade jättebra Glad 

    TRiX är ju i toppklass, jag mailade Cheyenne (producenten) och frågade om man kunde hyra TRiX som privatperson för både gyckel och eldshow och det gick bra. Så kolla deras hemsida http://www.gycklarna.com/

    Annars har du ju Gycklargruppen Narrarna och Pax också som är riktigt duktiga.
    Vill ni bara ha underhållning så kanske Bastardus Sans vore något

    Musik
    Patrask är ju självklara. Vi hade Korrando och AnDro2 som in och utgångsmusik i kyrkan Skrattande (lagom långa)
    Annars har du ju Krabat som är duktiga och Själ som spelade i pauserna på vårt bröllop.

    De som caterade för oss var AUG http://www.aug.se/
    Dom har helt underbar mat (som våra gäster fortfarande pratar om såhär 2 år efter bröllopet) och dom hyr även ut "porslin", bänkar och till och med tält Glad 

    Skriv PM om du vill se bilder från bröllopet så skickar jag en länk till våra facebookalbum  

  • Äldre 22 Aug 14:30
    #3
    Lindaidalarna skrev 2013-08-22 13:59:04 följande:
    Tack för ditt svar!

    Har funderat om det spelar någon roll om det är en helg eller vardag som man gifter sig på,vad tror ni?

    Jag undrade om du har några priser vad trix tar?  Vore jätte bussigt om du,Chicita har nå priser, så man vet ungefär vad mat och underhållning kan kosta. Vi känner båda att det är där vi kommer lägga mer pengar påGlad

    FRån början ville vi tom. ha med ett litet torne spel, men det skulle bli alldeles för dyrt, så vi satsar heller på framför allt gycklare som "stållar" sig! Ja det är många bitar att täka påGlad
    Priser vill jag inte ge ut eftersom dom nog gör olika avtal mellan olika privatpersoner. Det beror på hur långt dom måste åka, vad ni vill att dom ska göra osv.
    Vi bjöd till exempel på hotellövernattning åt dom så dom slapp stressa hem och det påverkade säkert priset.

    AUG kan ordna medeltida femkamp där några kan få prova på svärdskonst, spjutkastning osv och resten kan stå och hurra/bua som man ju gör på tornerspelen. Det var rätt bra att ha det i pausen mellan kyrkan och middagen Glad
  • Äldre 22 Aug 15:15
    #6
    Lindaidalarna skrev 2013-08-22 14:41:41 följande:
    Jo det är klart...Men tror du att det har någon betydelse om man har bröllop mitt i veckan eller ej? Jag tänkte att det kanske är lättare att kunna boka gycklare då,eller? 
    Jag tror inte att det har någon betydelse om det är mitt i veckan eller helg för den delens skull.
    Däremot kan det vara svårt att hitta någon som viger en mitt i veckan då det ibland är bara vissa dagar som dom gör sånt (både vissa kyrkor och vissa kommuner har bara vigslar på exempelvis lördagar).
    Det kan också bli svårare för gästerna som kanske måste ta ledigt (det är ju trots allt fler som har kontorsjobb rent generellt än folk som jobbar skift) och eventuellt hotellboende är alltid dyrare under veckorna (om man inte bokar på ett utpräglat spa-hotell som det kan vara tvärt om på)  
Svar på tråden Tips för ett medeltidsbröllop!