• Äldre 16 Aug 17:29
    7488 visningar
    57 svar
    57
    7488

    Porträttbilderna innan eller efter vigseln?

    Vi gifte oss kl 15 och innan det hade vi drygt 2 timmars fotografering. 
    Om vi inte hade behövt vara på plats i lokalen på morgonen för att ställa iordning det sista så skulle vi kunnat ha tagit sovmorgon till typ 10 och hunnit ändå Glad 

  • Äldre 9 Sep 19:19
    #13

    Ni som inte vill se er blivande (eller inte vill ses av snarare) har ni kollat med prästen att det är ok att ni går in på det sättet?
    Det är inte alla präster som godtar något än den svenska traditionen av att man går in tillsammans. 

  • Äldre 10 Sep 19:40
    #27
    20140222 skrev 2013-09-10 19:25:12 följande:
    Varför?
    Då blir det ju ingen överraskning för brudgum då han skall se sin brud skrida in i kyrkan längs altargången.Hjärta

    För mig är det helt otänktbart att fotas innan med ring osv.
    Då man inte är gift. Tungan ute
    Det måste vara trevligare att fotas då man är vigd och har ring.
    Och så får ju inte brudgum se sin brud innan vigsel.Glad
    För det första så vet jag inte om det är så speciellt för honom att se dig gå nerför altargången.
    Har han inte sett dig förut, finklädd också? 
    Det är nog mest nervöst att stå på varsitt ställe och vänta på varandra innan tjejen får vandra fram och visa upp sig för alla gäster (kan ses som en ego-tripp av vissa) Flört

    Det är ju liksom inte som att ni aldrig sett varandra förut... Glad

    För det andra så godkänner inte alla präster att man går in i kyrkan på något annat sätt än det traditionellt Svenska där brud och brudgum går in tillsammans för att symbolisera att det är något dom har valt, och att dom går in i äktenskapet tillsammans, istället för att bruden lämnas över som ett stycke kött eller att hon ska "visas upp" för någon sorts godkännande av församlingen...

    När det gällde fotografierna så såg jag det som bilder från vår dag inte bilder från efter att vi gift oss. Och vår dag varade ju ända från vi vaknade tills vi gick och la oss liksom så då spelade det ingen roll om det var före eller efter vigseln. Flört
    Det var dock stora fördelar att ta det före:
    1: Hår och smink var nygjort och jag var så fin jag kunde bli.
    2: inga röda och svullna ögon eller läppstiftsfläckar från gästernas gratulationskramar på kläderna (eller ris i håret... i vår kyrka fick man inte kasta ris utanför heller i och för sig, men man vet ju aldrig om den infon gått fram tll gästerna) 
    3: Vi hade middagen i församlingshuset bredvid kyrkan. Och om vi skulle fotats efteråt så skulle vi behövt åka iväg för att fotas, annars skulle vi haft alla gäster stående runt oss och glott när vi skulle fotograferas, inte direkt avslappnande. Vi ville inte heller att dom skulle behöva vänta 2 timmar på oss (det är ungefär standardtid för fotografering).
    Vi var också brudpar nr 1 den dagen och vi ville inte inkräkta på någon annans tid, så vi hade inte kunnat ta bilder utanför kyrkan utan att hamna ivägen för nästa brudpar och deras gäster. (att dom som gifte sig efter oss stod utanför kyrkan och fotade när vi skulle gå in, och hindrade våra gäster från att gå in och sätta sig... tja det är en annan historia Flört)
  • Äldre 12 Sep 17:38
    #35

    Hehe... jag kan nog säga att jag var mer stressad efter vigseln än före Flört

    Innan var det ju liksom bara vi som måste passa en tid (måste vara klara till en viss tid liksom). Men efter så var vi ju tvungna att skynda oss tillbaka, kolla av att toastmastern visste vilka som var vilka (serveringspersonal, kock mm) och hade koll på läget. Vi skulle kolla att inte brudparet efter oss - deras gäster rättare sagt - hade stökat till i lokalen eftersom dom helt sonika hade traskat in där och väntat och bläddrat i våra festprogram osv.
    Och om vi då dessutom skulle ha fotat så hade vi som sagt haft folk som hängde över axeln på oss och kollade / fotade dom också + att vi visste att alla stod och väntade på oss. Och det om något tycker jag är stressande (hatar att låta folk vänta på mig, är hellre 15 min tidig än en halv minut sen Tungan ute )

    Röda ögon och svullen näsa efter eventuella tårar och snytande (borttorkad underlagskräm/puder) tror jag nog att de flesta makeupartister reserverar sig emot också Flört 

  • Äldre 13 Sep 10:34
    #38
    a ring on my finger skrev 2013-09-13 10:01:47 följande:
    Ja som sagt så beror det ju på vad som blir bäst praktiskt.
    Eftersom vi kommer ha vigsel och fest på två helt olika platser (olika städer t.o.m) så ska gästerna ändå ta sig dit och komma till ro.
    Vi har mycket sociala vänner som mer eller mindre alla känner varandra så vi behöver inte vara där och "underhålla". Och sen kommer vi som sagt ha trubadur (eller liknande) och förfriskningar så jag räknar iskallt med att de kommer ha hur trevlig som helst och inte bara stå uttråkade och vänta på att vi ska dyka upp.
    Har själv varit på sådanna bröllop och det har aldrig varit några problem eller tråkigt.

    Vilken tur att jag aldrig gråter vid sådanna tillfällen Flört
    Men hellre avslappnade bilder med lite sämre smink (sånt där går oftast att fixa i photoshop om det inte är fullständig katastrof) än nervösa bilder med perfekt smink.

    Jag förstår hur man tänker när man vill ta bilderna före ceremonin men jag köper inte det FörvånadSkrattande
    Nej ni ska givetvis göra som ni vill. Glad
    Men att man är mer avslappnad efter än före - tja det gäller inte alla. Speciellt inte om man är en sån som blir orolig av att folk väntar på en. Och vi är ju alla olika Glad

    Och som sagt, det är större risk att man står med röda ögon - än att sminket har runnit, och det kan man ju inte skylla makeupartisten för. Det är väl bra att inte du gråter vid sådana tillfällen, då har du ju inget att oroa dig för (så länge du inte blir nerkletad av andras smink vid gratulationskramarna då Flört) men det är många som gråter, eller står och håller tillbaka tårarna och därför blir svullna och puffiga runt ögonen istället.

    Jag har också varit på bröllop där brudparet har fotat efteråt. Och om det finns något att sysselsätta sig med (eller något att tugga på och dricka snarare), någonstans att sitta om man inte orkar stå, en toalett att använda och möjlighet att gå inomhus om det är för stark sol eller börjar regna så är det rätt lugnt. Det kan vara trevligt att mingla runt. Och jag brukar förespråka att ge gästerna möjlighet till just det, man måste inte "aktivera" eller "underhålla" gästerna precis varenda minut för det kan faktiskt vara rätt störande när man vill hinna umgås med släkt och vänner man kanske inte ser så ofta Flört
    Men jag har också varit på bröllop där brudparet inte tänkt på gästernas situation i mellantiden där. Utan man har fått söka skydd i bilen om det börjar regna, det finns ingen toa pga att lokalen inte är öppen och det tog ändå kanske 20 min att åka dit, så att vända och åka tillbaka till hotellet för att gå på toan är ju inte jätteaktuellt när man inte vet hur länge man får vänta. Eller gassande sol och inget att dricka (ibland finns det mousserande vin, men inte sjutton dricker man sig otörstig på det Flört).

    Med planering kan allt funka. 
    Men den där biten med att inte ses innan... tja den köper inte jag Flört
    För som sagt, dels har man väl sett varandra förut?
    Och dels kan man få den där stunden då man ser varandra i bröllopskläderna för första gången förevigad om man har en fotograf som är lite smart. Och då blir den verkligen speciell, man har den tillsammans, utan publik... Lite mer intimt och personligt.
    Och dels (om man gifter sig i kyrkan) så går inte alla präster med på att man går in separat, så alltså kommer man ju att se varandra innan det där "magiska ögonblicket" i kyrkan som så många hoppas på...
  • Äldre 1 Nov 11:03
    #54
    Mathildatiger skrev 2013-11-01 08:16:44 följande:
    Varför är det bara brudgummen som ska bli överraskad? Borde inte bruden bli lika lycklig över att se sin blivande man skrida längs altargången? (Varför man nu inte gör det tillsammans är för mig en gåta.)
    Hear hear! Glad

    Och varför kan man inte ha mötet utanför kyrkan, där man träffas och verkligen kan få se varandra, och sen tar man varandra i handen och går tillsammans in i kyrkan - och in i äktenskapet. I enighet med den svenska traditionen där man går in tillsammans för att symbolera att det är något man valt gemensamt och som båda önskar Glad
Svar på tråden Porträttbilderna innan eller efter vigseln?