• mirre0­1
    Äldre 5 Aug 09:50
    2858 visningar
    4 svar
    4
    2858

    Min dröm om en ny häst men min sjukdommar skrämmer tips?

    Jag har i hela mitt liv haftveget häst till 2005 då jag akut vart sjulmoch hamna inrullstol pga av elaka atriter, för 7 dagar sedan såg jag en annon på etn varmblods valack 8 år tidigare gått på trav men dög ej, jag var bara tvungen att kolla på honom,väl framme vart det kärlek vid första ögonkastet, han ör lite mager och har fått gå i hagen med havre kraft och hö utan att bli riden på ca5-6 månader, ägaren verkade ok men litebkorkad, jagvtyckte synd om hästen med då han va genom snäll och direkt kom travandes till mig och sökte kontakt, han gnuggade mulen hårt mot hela mig och ville bli kliad, innan jag visste ordet av sa jag jag tar honom , och köpte honom, han har fått för lite motion och varit över pigg grimman han haft ha alldeles för liten så han hade skavsår, allt jag villle va att ge denna mysiga häst ett bättre liv, har varit med honom varje dag nu samt gett han enbat hö och bete. Han har lugnat sig rejält inte massa överkotts energi, men nu till saken jag tänkte försöka sitta upp idag, första gången sedan 2005 , försökte för 6 dagar sedan men sakerna han fick med sig va för små bett mm så han var förmpigg ville bara springa och vart störd av träns och bett, nu har jag köpt in nytt i rätt storlek skavsåren sen förra grimman är borta och jag vill bara rida honom, MEN jag är rädd, jagvhar agresiv reumatism och den värsta epilepsin man kan han grandmal anfall, varför jag är så rädd vet jag inte, kanske ör de för att allt jag äslskade tog ifrån mig med sjukdommarna och nu äntligen har jag min häst, jag nojjar säker och tror att jag kommer krampa på honom eller han skena iväg med mig, epilepsin har bara funnits i mitt liv 3-4 månader och kom poff, läkaren har sagt att kag ska göra de jag mår bra av och om rida är det kag vill skall jag göra det dock ej ute ritter än utan skall hålla mig in paddocken, men hur ska jag hantera min sjukligt överdrivna räddsla jag äslakr hästen men han har som sagt va stått med energi foder som gjorde han som en spjutt nu är han lugnare, han vill arbeta och få ur sig sin energi men jag är rädd, tips på att koppla bort räddslan? Om han nu enbart skall vara minpromenad häst och bara gå i grimma på promenader med mig brevid ångrar jag inte dennan goa häst samt det bättre liv jag kunna ge honom, men min räddsla att rida med mina sjukdommar känner han nog av, hur ska jag göra ? Ni som är lite kloka och ev har lite erfarenhet om detta

  • Svar på tråden Min dröm om en ny häst men min sjukdommar skrämmer tips?
  • mirre0­1
    Äldre 5 Aug 11:02
    #2

    Att ta hand om honom är inte alls ett bykymmer inte ens nåt jag ororar mig för, han är riden men max 15 gr senaste 4-6 månaderna, det det handlar om är min räddsla jag måste släppa hästen kan jag hatetera och ta hand om utan problem, har även longerat honom samt låtit han med på 3 ridturer med en istallet ,

  • mirre0­1
    Äldre 5 Aug 11:07
    #3

    Har ett stall där jag betalar för i. & utsläpp samt utfodring mm så den biten oroa mig inte, :)

Svar på tråden Min dröm om en ny häst men min sjukdommar skrämmer tips?