• Äldre 26 Jul 13:09
    8065 visningar
    35 svar
    35
    8065

    Bröllopsresor

    Hej,


     


    Jag är nyfiken på vad ni valt som bröllopsresa. :)


    Vart ska ni resa? Varför valde ni den platsen?


    Vi har svårt att bestämma oss vart vi vill åka.


     


    Alla tips, idéer, erfarenheter välkommnas varmt!

  • Svar på tråden Bröllopsresor
  • stormh­elen
    Äldre 26 Jul 15:18
    #1

    Från början hade vi inte tänkt åka på någon bröllopsresa. Men efter lite eftertanke och ett trevligt uppsving i ekonomin så har vi bestämt oss för att åka på bröllopsresa iaf.


    Vi kommer att åka i mitten av mitten av december (då ca 3 månader efter vi gift oss - vi gifter oss i mitten av september) och stannar där över julen.


     


    Vi kommer att åka till Orlando, USA i ca 10 dagar.


    Då vi båda tycker om att åka berg och dalbanor så kommer vi att gå på alla parkerna (universal studios, Disney world, sea world, busch garden, Wet & Wild etc).


     


    Då vi vill försöka skaffa familj några månader efter bröllopet så känns det som att en sådan här typ av resa kan vi inte göra om man har små barn då vi vill att de ska kunna uppskatta och minnas det samt att de ska kunna åka allt. Alltså så måste vi vänta med en sådan här typ av resa, därför åker vi på den nu (sedan kan man ju åka med framtida barn när de är lite äldre och kan uppskatta det på rätt sätt).


    En solsemester hade ju varit trevligt men sådana kan man ju åka på när som helst bara vi två men även med små barn.


    Så tänker vi. =)


    Haha, riktiga nördar vi är. ^_^

  • Äldre 26 Jul 17:11
    #2

    Vi resonerade precis som stormhelen gällande skaffa barn och resa. Vi åkte till Miami och New York och var borta i 14 dagar.

  • Äldre 26 Jul 17:25
    #3

    Vi åker till Mauritius i tre veckor. Vi gifter oss i sept, men åker i nov eftersom vi både avskyr den månaden i Sverige (regn, grått och trist). 
    Anledningen till att vi valde just Mauritius är för att vi vill åka till en exotisk plats, ett paradis. Och på många paradisöar är det regnperiod just i nov, men inte på Mauritius - där är det sol året om! 
    Och vi resonerade som så att vi kommer antagligen inte kunna åka så långa flygresor sen, med småbarn, så vi passar på nu.  

  • Äldre 26 Jul 18:25
    #4

    Vi åkte till Thailand en månad så det blev en riktig smekmånad :)

  • Fru Polack
    Äldre 26 Jul 18:41
    #5

    Vi drar till Teneriffa i 2 veckor. Är "berest" och Teneriffa känns som ett sejf alternativ med 3 små barn.

  • Äldre 27 Jul 11:24
    #6

    Kul att läsa om era planer och resor! :)

    vi tänker nog oss gärna något lite ovanligt.. USA eller VästIndien någonstans. Jag undrar vilken månad som skulle bli bäst att åka dit. Vi gifter oss 9 Augusti nästa år. funderar på att ta det under hösten eftersom det är en ganska tråkig period tycker vi :-P

  • Äldre 27 Jul 11:41
    #7

    Vi åkte till Toscana (Italien). Hade hittat en jättefin liten vingård där dom hyrde ut små minilägenheter.
    Det fanns restauranger i byn, den närmaste låg tvärs över gatan.
    Innan resan blev jag superförkyld och fick även halsfluss. Så jag knaprade penicillin och höll på med kuren när vi reste. Vi flög ett rätt stort plan till Paris och bytte där till det som skulle ta oss till Italien. Det här var ett betydligt mindre propellerplan, kanske 40 platser i max. Och när dom gick ner för att landa på flygfältet i Firenze så spräckte jag ena trummhinnan.
    Så med närmare 40 graders feber, halsfluss, spräckt trummhinna och en restaurang som visade sig skulle stänga 2 dagar efter att vi kom ner så valde vi att avbryta resan och åka hem.

    Vår bröllopsresa 2.0 (maken är datanörd, så allt kommer i datatermer Tungan ute ) blev en mycket "säkrare" charter till Rhodos och ett rätt nybyggt jättefint hotell med privat pool som hörde till vårt rum.
    Vi valde all inclusive och det ångrade vi inte. Maten i restaurangen höll bättre klass än någon av dom finare restaurangerna vi har i stan där vi bor.
    Det var så bra att vi trodde att vi gått till fel restaurang först och råkat ta betal-restaurangen som också fanns på hotellet Tungan ute 

  • Äldre 27 Jul 12:03
    #8

    Chicita: Vilka helt otroliga historier. Tråkigt med Toscana. Har hört att det skall vara jätte fint där annars... Men gud va kul med Grekland för er :) p.s min m2b är oxå datanörd :)

  • Fröken J
    Äldre 27 Jul 12:15
    #9

    Nu är det rätt lång tid kvar tills vi gifter oss (september 2014) men vi har pratat om att resa till Malaga. Vi älskar allt som Spanien har att erbjuda (relativt stabilt väder, maten, folket, språket, alla upptäcksfärder man kan ge sig ut på). :) Valet faller även på Malaga eftersom min m2b har en släkting som äger en semesterbostad där som vi har turen att kunna få låna till en rimlig summa pengar, vilket passar vår redan ganska snäva budget bra.

  • Äldre 27 Jul 12:24
    #10
    Blivande Brud 2014 skrev 2013-07-27 12:03:44 följande:
    Chicita: Vilka helt otroliga historier. Tråkigt med Toscana. Har hört att det skall vara jätte fint där annars... Men gud va kul med Grekland för er :) p.s min m2b är oxå datanörd :)
    Hehe det är bara en kort sammanfattning av historien... Här är hela
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m4060778.html
    Flört 

    Toscana var helt underbart annars. Och vi tog hjälp av en sida där man kan boka boende både dag för dag och veckovis.
    (visit toscana tror jag den hette). Tjejerna där var i alla fall helt underbara och hjälpte till massor Glad 
Svar på tråden Bröllopsresor