• Äldre 27 Jul 21:19
    7087 visningar
    20 svar
    20
    7087

    Lyxbröllop o stort bröllop

    Jag vet inte om så många skulle definera vårt bröllop som lyx, men det var en lyxig känsla vi eftersträvade under hela planeringen. Dock inte pråligt, men en enkelhet och elegans med en riktig lyxkänsla. Nästan lite kungligt bröllop. Inte för att det är något problem med "pråligt", helt ärligt älskar jag praktfulla och kanske lite snobbiga bröllop. Men det passar inte rikgtigt vår stil. 

    Vi hade två fotografer som kom klockan 09.00 på morgonen och drog vid 23 på kvällen. Bara dessa två tog kring 5000 bilder och det är jag sjukt tacksam för. Tiden rann som sand genom fingrerna och jag saknar verkligen dagen. Jag ångrar dock att vi inte bett någon filma, så ett tips är att ha en videograf utöver fotografen.

    Vårt tema var röda rosor och vita pärlor, så som favours fick alla kvinnor vita äkta vita pärlörhängen och männen fick röda slips. Alla blev väldigt glada och nöjda. 

    Vi hade bröllopsfesten på en Herrgård i Umeå där Fredric Andersson var kock. En TV-kock är väl ändå lite lyx..

    Något flera av gästerna påpekade som kändes väldigt lyxigt var att vi hade ett band som kom och spelade aukustiskt under minglet medan vi tog portettfoton som sedan återkom när middagen var klar och det blev fest och dans. Under minglet serverades också snittar, bubbel och bär samt att en av fotograferna var med på denna delen och tog portettfoto på paren som önskade det (man har ju sällan fina kort på sig själva i finstasen).  

    I övrigt gav väl det att allt var väldigt stilrent en lyxkänsla. Vi fick mycket kommentarer från gästerna att det hela kändes väldigt lyxigt och att gästerna kände sig mycket omhändertagna och hade enormt kul. Stort mer kan man ju inte be om.

    Saker jag skulle gjort om vi hade haft större budgett skulle också varit att ta hjälp av någon. Party Productions var faktisk och fixade inför "väder"-Ankis (eller vad nu för Anki hon nu går under) bröllop på samma Herrgård hösten innan. Vi var förbi för att se på lokalen dagen innan hennes bröllop och de hade gjort det riktigt fint. 

    Det jag tror har bidragit mest till "lyxet" har nog ändå varit bra musik, speciellt att de kom under minglet också och bra mat med hög kvalité. Och för oss var självklart fotograferna guld värda. 

    Summa summarum är mina tips för ett lyxbröllop:


    Skaffa riktigt bra fotografer som kan vara med hela dagen Ha en videograf, i alla fall under vigseln Satsa på riktigt bra mat, lokalproduserat, bra kockar osv Ha ett bra liveband Överdriv inte, det kan lätt se billigare ut än vad det är  Anlita gärna någon som kan hjälpa till med planeringen, dukningen osv.  Ha gärna bröllopet på en Herrgård, slott eller andra platser där de är vana med bröllop. Vårt serveringpersonal och hon som koordinerade det hela var helt fantastiska. Det märktes på en gång att de var väldigt vana med bröllop, vilket gav en väldig trygghet för oss och en fin känsla för gästerna. 
    Jag kan också tipsa om två norska bloggar som beskriver deras ganska lyxiga bröllop: fotballfrue och sirifjeld.
Svar på tråden Lyxbröllop o stort bröllop