• Äldre 22 Aug 19:34
    8867 visningar
    9 svar
    9
    8867

    Min erfarenhet av bröllops planerande med lite recenssioner.

    Jag och min fästmö bestämde oss för att gifta oss i en vacker magasinslokal som låg bredvid och ägdes av Örtofta Slott. Ägaren visades oss lokalen vilket vi blev kära i lokalen direkt då den var i lite äldre stil och slottet låg inom gång avstånd och där skulle gästerna även kunna gå in och titta på festen. Vi hade mailkontakt med ägaren under året och skrev på kontrakt vilket skulle ge oss tillgång dagen innan att förberedda och fixa, vi åkte även dit med värdpar en gång för att träffa ägaren och ställa lite extra frågor bara för att dubbelkolla hur det låg till med servetter osv. Allt kändes bra och vi var väldigt nöjda över att vi skulle ha vårt bröllop på detta vackra ställe även fast priset var väldigt högt ( över 25,000kr + för lokalen, 92 gäster, servetter och dukar städning innan och efter, ej mat) jämfört med många andra liknande bröllopslokaler. Lokalen hade hiss vilket är ovanligt men det var avgörande för oss då min frus mormor sitter i rullstol.


    Dagen innan bröllopet så skulle vi få tillgång till den städade lokalen, till vår förvånad möttes vi av en lokal där det:


    - Låg smutsiga glas  inne på toaletterna,


    - Inget toapapper eller påfyllda pappershanddukar. ( Vi fick efter bröllopet höra att de hade fått dela pappersrullar i mitten för att göra toapapper)


    - De hade glömt att städa på den lilla "balkongen" till lokalen där det låg fimpar,spilld sand och disk.


    - Vi hade innan preciserat antal gäster men fick 5 stolar för lite var av 3 var trasiga utöver det.


    - Vi fick putsa av ALLA tallrikar, glas och bestick förhand då de var grumliga och smutsiga efter maskindisk.


    - Det fattades stora gafflar ( Det stod på en lapp på insidan av skafferiet antal men det stämde ej, många bestick var även dåligt diskade så de fick vi tvätta av innan vi putsa).


    - Mat från tidigare bröllop låg kvar i kylskåpet ( Vi fick senare slänga allt i en soppåse och lägga utomhus)


    - Torkad disk låg kvar i köket och var ej undanplockat.


    - Utomhus var gräset ej klippt, det låg fimpar överallt och det stod glasflaskor, plaststolar med färg på och en trasig glasflaska i en blomkruka.


     Jag ringde då ägaren för att fråga om stolarna först, och det sa hon att de skulle komma med imorgon så det var inga problem, jag frågade sen om de verkligen hade städat och möttes av mycket ilska. Glas på toan var en ''bagatell'', att det var mat i kylskåpet det skulle vi bara dumpa i en sopsäck och lägga utanför lokalen. Tallrikar och glas/bestick var grumliga från maskindisk var något som var självklart och man får alltid putsa av dem. Hon kunde inte tänka sig att de skulle lämnat disk och det fanns inte en chans att de hade lämnat det, det måste ha varit någon av oss som förberedde i lokalen. Jag berättade att de hade glömt att städa balkongen där gästerna kunde gå ut för att lufta sig, det ville hon inte tro men skulle ändå skicka någon för att städa undan till imorgon. Hon blev mer och mer upprörd på telefon fastän jag försökte hålla mig lugn, vi var säkert 15 personer som hjälpte till att förberedda till festen men det tog säkert en timme bara för oss alla att putsa all disk.


     Jag berättade att jag mest var besviken och att jag förväntade mig att allt skulle vara fixat när man betalar så mycket. Då gick ägaren i taket och HOTADE med att kalla tillbaka städarna för att städa men då skulle vi alla få åka hem ( vilket tar 50min att köra) och inte få tillgång till lokalen förrän dagen efter, alltså bröllopsdagen. Vi skulle minsann vara ''tacksamma'' för att vi ens fick vara där dagen innan och pynta för det var ''minsann inte alla som fick det'' ( Fast vi både muntligt och skriftligt kommit överens om att vi skulle ha tillgång dagen innan)


    Detta blev ett ENORMT stressmoment för både mig och min fru och jag fick göra mitt bästa att lugna ner henne och ge mig, då rädslan att hon skulle kunna bryta kontraktet och förstöra hela bröllopsfesten slog in. Jag berättade allt för min familj och min pappa ringde och fick kontakt med dottern som även är involverad i Örtofta Slott. Denna kvinnan var mycket trevlig och proffsig och såg till att gräset klipptes och att det plockandes undan utanför lokalen.


    På bröllopsdagen såg vi inte till ägaren och bröllopsfesten blev väldigt lyckad, vi hade ett kanon bra bröllop och lokalen såg jätte fin ut.


    Efter smekmånaden så började vi prata med gästerna och fick då även reda på att slottsdörrarna aldrig stod öppna, även att det var nersläckt i lokalen så gästerna hade inte vågat gå in. Detta tyckte vi var jätte synd för det var en stor del av att vi valde just Örtofta. Om detta var vårt fel eller deras fel det vet jag ej, vi hade bara diskuterat att om det regnade så skulle gästerna kunna ta skydd inne i slottet ( vilket det dock gjorde i ca 15min). Vi fick även en faktura där vi skulle betala 780kr för personalkostnader för att vi hade träffat ägaren 3 gånger i hennes bostad. Något som vi ALDRIG blev informerade om skulle kosta och som ej stod i kontrakt, vi skulle även betala 260kr för några glas glömdes utomhus, ironiskt då det stod glas utomhus när vi kom till lokalen dagen innan...


    Jag har inte problem med att det slarvades med städning från Örtoftas sida, för alla kan göra misstag. Men att bli så oprofessionellt bemött av ägaren genom hennes ilska och skrikande över telefonen på en sådan viktig dag, och att hota att man ska behöva åka hem när alla redan är stressade som det är, det förstörde verkligen mycket för mig och min fru. Vi kommer ALDRIG rekommendera Örtoftas slotts lokaler till något bröllop då de agerande så ofattbart oprofessionellt och oförskämt, i undantag av dottern som var hjälpsam och trevlig.

Svar på tråden Min erfarenhet av bröllops planerande med lite recenssioner.