• Äldre 13 Jul 21:59
    7107 visningar
    23 svar
    23
    7107

    Ångest över min kropp, ensam?

    Jag har väl en ganska okej kropp bortsätt från en mage som gör som den vill. På morgonen är jag och magen bästa vänner men så fort jag ätit något bli vi värsta fiender.

    Jag är heller inget fan av träning. Jag har inte råd med sats, friskis & svettis och allt vad de heter. Behöver tips och peppning! Jag vill ha bra självförtoende över min kropp så jag kan glänsa på vår bröllopsdag!


  • Svar på tråden Ångest över min kropp, ensam?
  • Äldre 13 Jul 22:29
    #3

    Jag har inte ätit laktos på flera år men nu på sommaren blir det ju lite sådär när man hälsar på föräldrar, åter ute mm. Gluten är lite svårare med då jag ÄLSKAR pasta. Men senaste månaden har vi ersatt potatis och pasta med en shysst sallad istället.

    Känner ändå att jag borde träna också. Det är bara motivationen att göra det hemma som känns lite sådär. Dator står där och känns mer lockande. Läsa alla trådar och ja, inte titta på det som finns innanför kläderna :P

    Jag äter väldigt dåligt. Jag har  fått lite skäll av läkare men jag försöker verkligen! Min frukost består mest av kaffe i några timmar och jag kan lätt glömma att äta. Men de gånger jag fixat frukost blir det oftast bara ett mindre glas med yoghurt eller en fralla. Jag har inte direkt någon aptit innan klockan 12. För några år sedan åt jag knappt alls så detta är STORA steg för mig även om det låter helt crazy enligt andra. Vi är alla olika och jag försöker bli bättre på detta.

    Jag har jobbat inom vården och min kropp är fortfarande inställd på att frukost sker klockan 14 - 16 tiden. Middag på natten och ja ta mål "när det finns tid". Jag jobbar inte inom vården men det är då himla svårt att bryta dåliga rutiner!


  • Äldre 14 Jul 10:34
    #5

    Vad skönt att jag inte är ensam och att de finns dem som lyckats bryta dessa rutiner. Min m2b äter frukost på jobbet och på helgerna är vi för trötta för att gå upp tidigt. 

    Men sen har jag märkt att utan energi så har man ändå mindre ork att träna :P Det är därför jag vill lära mig att äta rätt och regelbundet. Jag Hoppas min mage ändrar sig när jag ändrat mina rutiner också. 

    Jag kommer nog försöka undvika ljust bröd och såna saker några dagar innan bröllopsdagen och hoppas på att inte få mens. Så vi alla vet sväller ju magen upp av det också. Inte lätt att vara tjej alla gånger ;)

     


  • Äldre 14 Jul 11:39
    #7

    Jag har inte brytt mig så mycket om mitt utseende förens nu när vi förlovat oss. :P Men en rolig dans kanske vore något, tack för tipset :) 


  • Äldre 14 Jul 16:50
    #9

    Jag har ett wii U spel men när jag är hemma finns så mycket annat jag måste göra eller vill göra. Men promenader låter faktiskt som något jag skulle klara av utan att det känns som för stor utmaning. Jag kan börja med saker för att sen tröttna.

    Hitta GOD mat utan gluten är inte lätt. Testade bröd från coop och den känslan kan jag lätt drömma mardrömmar om! Sätta igång och göra en sallad är inte det lättaste när man är nyvaken. Finns en del drycker man kan göra men vi bor i bostadsrätt och då får man tänka på NÄR man kan göra vissa saker utan att få klagomål sen.

    Jag dricker en massa kaffe men jag får väl försöka börja med te också. För mig är det mer en vinter-grej. Dricker det om jag känner mig krasslig i halsen eller så.

    Finns det något bra sätt att träna magen på? Gärna någon form som är rolig.Jag har tyvärr aldrig gilllat vanliga situps. Finns det kanske något roligare?


  • Äldre 15 Jul 10:38
    #14

    Tack för alal råd! Just denna vecka har jag "röda veckan" så då märks det knappt att jag äter bra eller dåligt ändå. Men jag ska försöka hitta en träningsform som passar mig och dra ner ännu mer på kolhydrater. Det finns ju delade meningar med det där med kolhydrater. För mig handlar det mest om att inte ha en balongmage på bröllopsdagen ;)


  • Äldre 19 Jul 23:14
    #15

    Jag har fått kort på SATS och har bokat in lite träningspass inför nästa vecka :)


  • Äldre 22 Jul 14:55
    #17
    VI20130831 skrev 2013-07-20 08:12:14 följande:
    Angående gluten och laktos: Du borde nog gå och testa dig på riktigt och se om du är laktos och glutenintollerant. Isåfall måste du lägga om kosten helt. Ät mer regelbundet och dra in på kaffet, speciellt på tom mage. Det blir min mage lätt uppblåst av. Ägg och proteiner överlag mättar bra. Hellre knäckebröd än vanligt bröd om du ska äta bröd.    Angående träning: Det finns massa bra appar på telefonen med styrkeövningar som man kan göra hemma. Skaffa dig ett par hantlar där man kan ändra vikterna och en pilates/gymboll. På www.gymglam.se tillexempel finns massa bra övningar. Att träna är ju bra rent allmänt, man mår så mkt bättre!  
    Tack så mycket för tipsen :)
  • Äldre 24 Jul 09:14
    #23

    Jag har börjat lägga om min kost. Äter knappt vitt bröd. Mindre kolhydrater. Fungerar ganska bra i alla fall. sen har jag börjat tränat lite på sats. Jag har testat att träna hemma men hemma har jag så mycket annat som "känns viktigare". Att kunna gå iväg och unna min kropp motion var enda lösningen för mig.
    Någon annan här som kör lite LCHF? 

    Men för er andra kanske hemma-träning fungerar bättre. Alla måste hitta sitt sätt. :)

    Jag har försökt dricka mindre kaffe. Går väl sådär. Kaffe är min "drog". Men har börjat dricka te på kvällarna. Jag intalar mig i alla fall att det är nyttigt. ;)

    Sen är väl det största problemet att min m2b kan äta vad han vill utan att gå upp i vikt. Han köper hem cola, kakor, you name it! Jag brukar dricka EN klunk cola av honom, ur hans glas. Då kan jag känna att jag inte behöver ett glas och suktas inte lika mycket :P Man får väl hitta sina knep antar jag.


Svar på tråden Ångest över min kropp, ensam?