• LadyTe­ague
    Äldre 9 Jul 00:14
    22711 visningar
    68 svar
    68
    22711

    Bröllop med 75 gäster för 15 000:- Inte svårt om man vill...

    Popaulolinona skrev 2013-07-08 23:26:17 följande:
    Fast varför är det tråkigt? Jag lämnar för att diskussionen som uppstått inte är någon diskussion jag är intresserad av och jag känner mej illa till mods av den då jag känner mej attakerad och ifrågasatt... Är det då fel av mej att lämna?
    Ni får mer än gärna fortsätta diskutera, det säger jag inget om.

    Jag erkänner att jag starade tråden väldigt fel och det är mitt fel att tråden inte blev vad jag hade tänkt. Jag tycker dock inte att jag varit oärlig/missvisande i min budget då jag skrivit ut alla poster, även de jag fått hjälp med osv. Jag kan skratta mej lycklig för all hjälp jag fått, och jag visste inte att jag var ensam i världen om att vara så fräck att ta emot hjälp som erbjuds eller ens bli erbjuden hjälp, jag trodde att det var fler som gjorde det. Hur man än vriden och vänder i budgeten, lägg till kostnad för kött, extra personal och kvällens bar så är vi ändå inte uppe i några 70-100 000:- Självklart fattar jag också att den hjälp jag får egentligen kostar pengar, jag är inte så dum som folk tycks tro...
    80 pers, ca 15 000 kr. Så det är absolut genomförbart! Då har vi fått hjälp med tårta (min mamma bakar) och köpt billiga ringar (ser ju ändå inte skillnad på cz och diamant) samt en jättebillig kinaklänning som är helt underbart fin!

    Vi har catering till alla och dryck till maten, sedan får de ta med dricka utöver det. Jag har gjort mycket själv och lokalen vi hyr (församlingshem som hör till kyrkan) har porslin, glas, kaffekoppar, uppläggningsfat och allt som kan tänkas behövas, även ljusstakar, vaser och dukar.

    Men jag vet också att det är en del jobb med att hålla nere kostnaderna, så det har ni gjort bra! 
  • LadyTe­ague
    Äldre 9 Jul 11:40
    #40
    Chicita skrev 2013-07-09 11:23:37 följande:
    Jo men det här kan också bli lite fel eftersom att alla inte har vänner som erbjuder sig. Inte ens för att "om jag kliar din rygg så kliar du min"...
    Så när man måste börja fråga vänner om dom kan jobba gratis åt en eller mot ett löfte om framtida hjälp så kan det bli väldigt väldigt fel. Vissa säger ja, men känner sig utnyttjade. Andra kommer att tycka att det är jättekul - men hoppas på att få en liten slant i alla fall. Och när sen tillfället kommer där man ska ge tillbaka... tja tänk om man verkligen inte kan just då. Vad snopet för den som hjälpte till under förutsättning att få hjälp tillbaka...
    Jag har varit med någon gång om att jag gått med på att göra en tårta till någon (det var inte till bröllop dock) men dom antog att jag med det menade att jag också skulle stå för ingredienserna. Ok om det inte kostar mig något att hjälpa till, men när jag ska behöva betala för att hjälpa till... Nja... Flört 
    Så det här med väntjänster är känsligt och det är nog inte ett särskilt bra budgettips då det kan sluta rätt illa med brutna kompisförhållanden i slutänden.

    Man kan absolut fråga, men då ska man vara väldigt lyhörd och försiktig. Och även visa att man förstår att det är värdefullt med den hjälp man får.

    Vårt bröllop kostade ca 65.000:- Jag minns inte om bröllopsresan var inräknad eller separat från det.
    Men vi hade 64 personer med  på bröllopet.
    Vi gjorde massor själva. Jag sydde våra kläder, svärmor sydde servetter och stolstäckare (inga överdrag, bara enkla remsor som skulle ge lite mer färg och liv till vårt medeltidsbröllop).
    Vi hade massor som ställde upp för att dom ville. Och det var väldigt uppskattat av oss och vi försökte visa det på alla sätt vi kunde.
    Man hade kunnat säga att vi fick fotograferingen gratis. För vi betalade faktiskt inget för själva fotograferingen...
    Men kringkostnaderna där blev rätt höga då vi betalade resa + två nätter på hotell + kläder till den ena fotografen för att hon inte skulle behöva ha några kostnader när hon ställde upp och hon reste långt. Nästan 60 mil. Den andra fotografen gjorde vi ett annat avtal med eftersom han vägrade att ta empot några pengar (även om han "bara" är jobbarkompis med maken).

    Men alla utgifter kom inte med i budgeten och det vi räknade in som slutgiltig kostnad eftersom vi hade handlat lite saker här och där när vi snubblade på något vi ville ha. Vissa sådana saker köpte vi in till oss själva - men för att användas till bröllopet först liksom. Och även sådana saker drog ju iväg några tusenlappar.

    Skor hade jag sen tidigare så dom räknade jag ju inte in i budgeten. Men om jag hade behövt köpa dom nya så hade det varit någon tusenlapp där med. Inte för att jag måste ha superdyra designerskor, utan för att mina fötter är så känsliga att jag inte kan ha vad som helst på dom.

    Osv osv...
    Det finns många dolda poster som man kanske inte ens tänker på när man ska göra det så billigt som möjligt.
    Alla dom där "jag använder det jag har hemma-posterna" som kostar för den som inte had det hemma men som vill försöka kopiera det man har gjort.
    För oss kanske värdet på allt sånt var 10.000:- när man räknar skor, smycken, kannor, serveringsfat mm mm... Men eftersom vi inte handlade det bara för bröllopet så är dom alltså inte inräknade i budgeten för bröllopet.

    Poängen jag försöker få fram är väl att ni har haft en väldig tur genom att ni får dom dyraste posterna betalda av andra i princip.
    Men samtidigt tror jag att ni har räknat fel på andra poster som exempelvis drycken till maten.

    En annan sak att tänka på kan vara att om man håller till i församlingshemmet (kanske inte just TS men andra som har budgetbröllop) så kan det vara alkoholförbud där. Och det är bäst att kolla upp i god tid så man inte står där med skägget i brevlådan kvällen innan bröllopet som vi gjorde.
    Vi hade dock varit öppna med att alkohol skulle serveras. Vi hade pratat om det så lång som ett år innan bröllopet  - i samband med att vi bokade lokalen. Och ingen hade sagt något om att vi inte fick dricka alkohol där. Så vi valde att ignorera det som stod i kontraktet sen eftersom vi ansåg att dom borde ha sagt något innan i så fall...

     
    Vi behövde inte ens fråga om alkohol i församlingshemmet för hon som visade oss runt när vi skulle boka var noga med att visa upp allt som fanns att använda, vilket bland annat var ett hundratal vinglas. Hon berättade också att det tyvärr inte fanns ölglas, så det får man försöka lösa själva.
    Men du har verkligen rätt i att man bör kolla upp det innan, för det kan nog kännas ganska snopet att planera för en viss lokal i ett år för att sedan få veta att man inte har tillåtelse att ta en öl till maten ens.
  • LadyTe­ague
    Äldre 9 Jul 23:00
    #47
    Chicita skrev 2013-07-09 11:52:19 följande:
    Öl och vin till maten är ok i vissa församlingshem även om dom inte tillåter starksprit. Så om ni ska ha avec till kaffet eller starksprit till festen på kvällen (alltså drinkar mm) så kolla upp för säkerhets skull Glad

    Det finns vinglas i vårt församlingshem också kan jag ju säga Flört
    Jodå, vi kollade för säkerhets skull. Vi bjuder inte på någon starksprit, men risken är ju att någon har med sig eget, så vi kollade ändå.
    FridaoJohan skrev 2013-07-09 13:36:06 följande:
    det där med församlingshem är knepigt för när jag frågade så sa dom att alkohol var väll sådär alltså egentligen inte men att det var ju ingen som skulle komma och kolla upp det, men däremot fick man inte ha dans där. vilket jag tycker är helknasigt, alkoholen kunde dom se mellan fingrarna med men inte dans. dom har ju dans där varje trettondag med julgransplundring visst det är ringdans men ändå. har annars varit på ett bröllop där middag och fest, med alkohol och dans var i församlingshemmet men det var på ett annat ställe i sverige. så verkar vara lite olika.   
     För oss är alkohol och fest okej, men inte dans. Tycker att det är jättekonstigt! Sedan har de lite regler för ljud då det ligger ett hus bredvid (ca 50-100 m bort), men så livligt ska vi inte ha det!
Svar på tråden Bröllop med 75 gäster för 15 000:- Inte svårt om man vill...