• Äldre 8 Jul 14:52
    22721 visningar
    68 svar
    68
    22721

    Bröllop med 75 gäster för 15 000:- Inte svårt om man vill...

    Hej!
    21/9 ska vi gifta oss och alla, precis ALLA gapar och skrattar till när jag berättar att jag har en budget på 15 000:- Jag ser inte svårigheterna med det riktigt och jag känner inte att vi kommer att ha något sniket budget-bröllop. Jag tänkte dela med mej av min budget och hur vi gör, kanske kan vi tipsa varandra? :)

    Kläder:
    Bruden: Brudklänning och skor måttbeställda från Kina 940:- inkl.frakt
    Brudgummen: Kostym från outlet 1500:- Skor har han sen tidigare
    Sonen: 5-delars kostym från E-bay 280:- inkl. frakt Skor: 200:-
    Dotter: Dopklänning som redan finns i hemmet så 0:-
    Blommor/brudbukett: 800:- då jag bara vill ha en enkel solros som brudbukett.
    Hår&make-up: önskade mej presentkort till frissan när jag fyllde år och fick det, make-up ska en kompis göra.
    Ring: 1000:- då jag ska ha mammas vigselring och därmed bara behövde bekosta förminskningen.

    Förberedelser/Dekoration:
    Inbjudningskort: Egna som jag skrivit ut från dator och klippt och klistrat 400:- inkl.porto
    Festprogram/Placeringskort (Som är samma sak då jag skrivit gästens namn på framsidan av placeringskortet) :
    Lakan (dukar/stolsöverdrag) 100stycken: 1000:- begagnade
    Dekoration i lokalen: Ljus och ballonger från kina 200:- resten blir naturdekoration
    Serveringspersonal: 2 19-åriga "kusin-kompisar" 2000:-
    Fotografering: Gratis då fotografen ska få använda bilderna i sin portfolio och är en vän till familjen.

    Fest:
    Lokal: 2600:- inkl. porslin och städ
    Mat: 3000:- En kompis mamma har erbjudit sej att laga all mat (Viltstek med rostade rotfrukter och massa tillbehör, det blir ingen annan förrätt än fördrink och snittar) och jag har fått allt kött av svärmor vars man är jägare. Vi kommer inte ha bröllopstårta utan kör med kladdkaka och apelsingrädde till efterrätt.
    Dryck: 1000:- Min m2b står för alkoholen i baren då han vägrade ha självkostnadsbar utan krävde att vi skulle bjuda på allt, så då får han stå för resten av kostnaderna av dryck utanför budgeten ;) Den kommer inhandlas i Tyskland på semestern.

    Slutsumma: 14 920:-

    Gratis tips:
    Naturdekoration
    Låna så mycket du kan, låna kandelabrar av avv du känner, det kvittar väl om dom är lika eller inte, en salig blandning är också fint :) Jag har även lyckats låna en flera spetsgardiner jag tänker lägga som dukar över lakanen på borden för att få en lyxigare känsla, även där kan det bli en fin effekt om de inte har samma mönster så länge de har samma färg.

    Nu är jag väl medveten om att jag haft tur och att kontakter är ett jäkla plus... Men lite envishet, planering och tålamod kommer man också långt på ;)

    På festen har jag även turen att ha världens bästa värdpar som även kommer stå för en del underhållning och i övrigt får spotify göra jobbet ;)

    Fler än jag som budget-gifter sej och vill dela med sej? :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-08 18:55
    Okej! Jag ber om ursäkt. Tydligen har jag formulerat mej väldigt provocerande, det var inte min mening! Själklart är den ingen dans på rosor att fixa ett bröllop för 15 000:- Meningen med tråden var att kanske kunna hjälpa och visa på att det går att gifta sej "billigt" beroende på vad man har för krav. Och kanske hitta någon i liknande situation att bolla lite med. Nu verkar tråden mest gå ut på att förklara för mej vilken tur jag haft som fått köttet osv. och att försöka "spräcka budgeten"... Jag är jätteglad och tacksam för all hjälp jag fått på många vis. Jag har valt att ta emot den hjälp som erbjudits och det står jag för. Självklart känner inte alla en jägare med överfylld frys eller en fotograf i behöv av bilder, men kanske känner någon någon som känner någon som kan hjälpa till med något? Förstår ni vad jag menar?
    Jag har tänkt 1000:- på dryck till maten då det är den som räknas in i min budget, den drycken kommer att inhandlas i Tyskland.
    Två personer på serveringen tror jag räcker och värdparet kommer att vara med och guida dem... Vi kommer bara att använda porslinet till middagen, i baren blir det plastglas (Som jag också fått till skänks).

    Jag ber om ursäkt till er som tycker att jag verkar arrogant, det var inte min mening. Jag kollar efter någon annan tråd där jag kanske kan ventilera. Tack och hej! :)

  • Svar på tråden Bröllop med 75 gäster för 15 000:- Inte svårt om man vill...
  • Äldre 8 Jul 15:31
    #2
    Helenis skrev 2013-07-08 15:19:38 följande:
    Hotellsvit och transport från kyrka till festlokal, hur löser ni det?

    Kostar det så mycket som 1000kr att ändra storleken på en ring? Låter mycket tycker jag, 400kr sa de på guldfynd när jag frågade. Vi skall smälta ner gult till våra ringar, men har inte kollat upp vad det kan tänkas kosta.

    I bröllopspresent skall vi önska oss bidrag till bröllopsresan som vi kommer ta vid ett senare tillfälle.
    Vi ska inte ha någon hotellsvit utan vi sover hemma. Sova hemma med barnen hos farmor känns lika lyxigt ;)
    Transporten löser vi genom att ta egen bil... Hem kan jag tänka mej att det blir taxi så det går kanske ett par hundringar där också då.

    Att förminska ringen kostade 1000:- här, då lade dom på ett nytt skimmer på nåt vis också i vit guld.
  • Äldre 8 Jul 16:20
    #4
    daniiel skrev 2013-07-08 16:04:18 följande:
    Inte för att vara "sån", men det kanske inte är så svårt att få ihop ett bröllop för 15.000kr (75 personer) om man har tex en vigselring inom familjen som kan användas, om man har turen att hitta en klänning för en billig peng som man känner sig fin och bekväm i, har en dopklänning hemma som går att använda till barnet, får presentkort på hårsalong osv, men framförallt om man får kött till maten, har någon som kan tänka sig att ställa upp gratis och laga maten, skippar bröllopstårta och räknar stor del av drycken utanför budget.

    Det är väldigt långt ifrån alla som har allt detta och om vi hade haft sådan tur, så hade det varit "a pice of cake" för oss att komma väldigt billigt undan också. Det är jätteroligt att ni har så många som kan hjälpa er och ställa upp för er och att ni kan tänka er ett bröllop utan tex fin bil att åka i (menar inte att er bil nödvändigtvis är ful, men du förstår nog vad jag menar), utan bröllopstårta, med en kinaklänning, med att sova hemma osv. Det är ju dock många som vill ha "hela paketet" när dom lix ska göra slag i saken ;)

    Därför kan jag tycka att just kommentarer som "Jag ser inte svårigheterna med det riktigt" är lite.. onödigt kanske, för många kanske skulle drömma om att ha era förutsättningar, men hur dom än vrider och vänder på det, så lyckas dom inte hitta någon jägare som vill donera kött till 75 personer eller har en nära vän som är fotograf tex ;)
    Självklart har du helt rätt. Ang. klänningen så finns det galet många modeller så just den tror jag faktiskt att nästan vem som helst skulle kunna komma billigt undan med. Innan jag fick köttet hade jag räknat med ca: 3000:- på det då jag tänkte köpa ex. tjälknöl när det är extrapris osv och frysa in till den stora dagen, så den kostnaden behöver ju inte heller bli så rackarns stor. Och om man har så många vänner så att man ska bjuda över 70 personer finns det säkert några som kan tänka sej att ställa upp och hjälpa till med att laga mat, pynta lokalen osv... Men allt handlar ju om hur man själv vill ha det och om man vill be om hjälp. Pressentkort kan ju också alla önska sej om man är ute i god tid och är tydlig med vad och vart man vill ha det utställt. Vill man ha "hela paketet" med fin bil osv så är ju det en kostnad man själv "väljer" på samma sätt som man väljer att ha budget på 15 000:- Jag personligen tycker att 100 000:- (vilket verkar vara lite av ett genomsnitt) är galet mycket pengar för en dag och jag känner att jag hellre lägger den summan på något annat som huset/bilen eller nåt.
    Jag startade mest tråden som en lite tips-tråd och inte för att säga hur man gör då det som du säger är väldigt individuellt beroende på hur man önskar dagen. Jag har fått väldigt många kommentarer på min budget IRL så jag tycker det skulle vara lite intressant att höra fler som haft lika tight budget som oss :)
  • Äldre 8 Jul 19:15
    #13

    Okej, jag ska se över serveringspersonalen. Och visst, dryckesbudgeten kan ses missvisande då baren på kvällen inte är inräknad så man får kanske lägga på ett par tusenlappar där... Säg 20 000:- istället då och lägg på  serveringspersonalen med en person. Alla kanske inte behöver bekosta kläder till två barn heller? Det är det ingen som verkar se? Och kanske man känner någon med kontakter för lokal/loge eller liknande. Jag har lagt upp min budget för att visa att det KAN gå om man har rätt kontakter och nyttjar den hjälp som erbjuds...

  • Äldre 8 Jul 20:17
    #16



    Inbjudningskorten hade jag lite finare papper till. Pappren kostade 2,50:- styck när man köpte många och det gjorde jag då jag även köpte till dopet (som är en annan inbjudan)
    Brunt papper 2,50:- x 35 =100:-
    Sen köpte jag vita glansiga papper för samma kostnad= 100:-
    Sen skrev jag ut hemma påskrivaren och köpte ett paket "löv" á 50:- som jag klistrade på och guldhjärtan 80:-
    Porto: De som bor nära och jag träffar ofta fick sina inbjudningar personligen och de som bor längre bort skickade jag till vilket gav en portokostnad på 60:-
    Så inbjudningskorten gick på 390:-
  • Äldre 8 Jul 20:19
    #17

    Och ja, kuverten hade jag hemma redan, vanliga vita A5 som man kan köpa typ 100 stycker för 50:- eller nåt, men dom låg redan här hemma och drällde så...

  • Äldre 8 Jul 20:30
    #19
    passionsblomman skrev 2013-07-08 20:07:20 följande:
    De barnen kostar ju 0 respektive en knapp 500-ing så det är väl inga konstiga poster.

    Jag tror inte du behöver känna dig attakerad-det har alla varit noga med att understryka tycker jag. Däremot är det inte det minsta konstigt att det kommer frågor på olika poster när du detaljspaltar dem och man inte riktigt förstår. (Det står tex blommor 800, samtidigt som du säger att du bara ska ha en solros-är det övriga dekorationer som kostar 750 kr då, eller har du råkat skriva fel? För en solros kostar ju inte många tior)
    Jag tror du ska ha utgångspunkten att folk försöker hänga med och förstå.

    Om man sedan ifrågasätter vissa poster så är ju inte heller det konstigt-många här sitter med budget och man räknar på olika sätt-det kan vara nyttigt från flera håll att se hur andra tänkt.
    Det är, när man läser i själva tråden, lätt att förstå ditt syfte med den-däremot är själva trådrubriken rätt olycklig, eftersom det antagligen är ganska provocerande för många och riskerar att verka bortskämt. Alltså som i att det egentlgien borde stått "det är inte svårt att få det billigt om man har kontakter"(-vilket väl knappast har hjälpt någon annan än den med kontakterna och snarast riskerar att skapa avundsjuka eller att man inte har respekt för andras kostnader)

    Jag tor det är många gånger som just trådrubriken (som ju är det som får en att öppna en tråd) skulle behöva formuleras lite mer genomtänkt. Din hade behövt heta något i stil med att "kom med era bästa tips för att hålla kostnaderna nere", för att man skulle förstått att det inbjöd andra att tipsa och så vidare. men OM någon skulle vara sur i tråfden framöver, så vet du ju vid det här laget vad det beror på-en mindre lyckad formulerning-och behöver därför inte ta illa vid dig, utan bara hänvisa till den tilläggsförklaring du gjort i trådstarten.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Jo, jag har förstått att det tydligen är oklarheter i uppspaltningen. Jag har satt 800:- på blommor då jag även ska ha solroser i lokalen. Barnkostnaden är inte stor nej, men när varje krona granskas kan det ju vara viktigt?

    Det är möjligt att jag kände mej onödigt attakerad, det berodde nog mest på att tråden tig en helt annan väg en den jag tänkt mej... Jag hade väl föreställt mej att någon skulle hoppa in och skriva nåt i stil med "Så känner jag också, vi har också en låg budget... bla bla, så här har vi gjort..." Som Sheza gjorde... Och ja, det var en väldigt klantig formulering från min sida.

    Och det var inte min mening att verka bortskämd- däremot kan jag tycka att det är märkligt att inte fler har möjlighet att få hjälp "på något vis överhuvudtaget" som man kan få uppfattningen av :/ Alla kan ju såklart inte känna en jägare och fotograf... Men någon kanske istället känner någon som är superduktig på att Pyssla/Sminka/Baka/Har en flådig bil att köra?
  • Äldre 8 Jul 23:00
    #30

    Alla har själva erbjudit sin hjälp vill jag bara poängtera. Svärmor erbjöd oss köttet. Min kompis som ska sminka erbjöd sej att göra det som bröllopsgåva, kompisens mamma erbjöd sej att laga maten, fotografen erbjöd sej att fota gratis när jag bad om ett pris... Jag är helt galet tacksam för det, och det vet alla om! Frissan som ska göra mitt hår är en kompis men jag skulle aldrig få för mej att be henne göra mitt hår gratis, däremot sa jag att jag önskade mej pressentkort hos henne då jag fyllde år sist. Jag kommer absolut att fixa något till min kompis mamma som tack,  men hennes egna tanke var att om hon hjälper oss nu så kan vi hjälpa någon annan en annan gång- skicka vidare-effekten så att säga
    Vi vill inte ha något från någon i bröllopspressent, men däremot så tackar jag Ja om någon erbjuder sin hjälp med något. Jag skulle inte ta illa upp om en kompis bad om hjälp inför hennes stora dag.

    Nåväl, jag lämnar tråden nu då den inte blev så som den var tänkt... Men trevlig diskussion på er ;)

  • Äldre 8 Jul 23:26
    #33
    Sara1991 skrev 2013-07-08 23:12:34 följande:
    Tråkigt att du lämnar tråden för att det blev en disskussion som du inte räknat med . Startar man ett tråd på ett diskussionsforum så får man vara beredd på att folk troligen kommer att ha åsikter och de kommer att finnas folk som håller med men även folk som har en annan åsikt .

    Tråkigt tycker jag .
    Fast varför är det tråkigt? Jag lämnar för att diskussionen som uppstått inte är någon diskussion jag är intresserad av och jag känner mej illa till mods av den då jag känner mej attakerad och ifrågasatt... Är det då fel av mej att lämna?
    Ni får mer än gärna fortsätta diskutera, det säger jag inget om.

    Jag erkänner att jag starade tråden väldigt fel och det är mitt fel att tråden inte blev vad jag hade tänkt. Jag tycker dock inte att jag varit oärlig/missvisande i min budget då jag skrivit ut alla poster, även de jag fått hjälp med osv. Jag kan skratta mej lycklig för all hjälp jag fått, och jag visste inte att jag var ensam i världen om att vara så fräck att ta emot hjälp som erbjuds eller ens bli erbjuden hjälp, jag trodde att det var fler som gjorde det. Hur man än vriden och vänder i budgeten, lägg till kostnad för kött, extra personal och kvällens bar så är vi ändå inte uppe i några 70-100 000:- Självklart fattar jag också att den hjälp jag får egentligen kostar pengar, jag är inte så dum som folk tycks tro...
Svar på tråden Bröllop med 75 gäster för 15 000:- Inte svårt om man vill...