• Äldre 8 Jul 18:06
    22715 visningar
    68 svar
    68
    22715

    Bröllop med 75 gäster för 15 000:- Inte svårt om man vill...

    FrökenErika skrev 2013-07-08 17:16:38 följande:
    Väldigt bra poäng angående serveringspersonalen.
    Om det är oerfarna tjejer/killar som ska sköta en buffé + antagligen kaffe efteråt även om det inte blir tårta så skulle jag nog sagt 4 personer minimum (gärna 5) på 75 personer så att en kan stå och diska mer eller mindre konstant (eller tja dom får ju bytas av) och 1 kan springa och serva alla såna där saker som dyker upp som inte var planerade från början för att ingen hade tänkt på det. Och dom andra två kan sköta själva buffén. För den ska ju vara fräsch, fin och påfylld ända till sista gäst har haft möjlighet att fylla på tallriken sådär som man ofta gör på buffé Glad 
    Om det är erfarna servitriser / servitörer så räcker det nog med 3 även om dom då får jobba häcken av sig.

    Om det ska serveras mat så behöver dom vara fler än så.
    Vi hade 4 som serverade på vårt bröllop och då hade vi "halv-buffé" dvs dom bar fram stora fat som räckte till 6 äster och ställde ner på borden med jämna mellanrum. Men alla var erfarna. 2 av dom jobbar med konferenser på hotell och måste då också servera lunch ibland. Dom andra två jobbar bara som servitris/servitör och är väldigt duktiga på det dom gör. Och i efterhand borde jag ha haft en till insåg jag i efterhand...

     
    Popaulolinona skrev 2013-07-08 14:52:35 följande:
    Väldigt tight budget måste jag säga.
    Imponerande Glad 

    Men jag tror att det blir lite missvisande.
    Din serveringspersonal kommer att få slita hund. En tusenlapp var för det jobb dom ska utföra skulle jag likställa med 0:- Det är inte värt den arbetsmängd för det priset.
    Och jag kan säga att här tror jag att du är dumsnål så att säga. Inte bara för att dom kommer få slita som djur - utan för att det finns inte en chans att dom hinner med och sköta en buffé (än mindre om ni ska ha tallriksservering) och det finns inget som är så trist som när det börjar se visset ut på buffén eller faten ekar tomma.

    Kinaklänningar måste nästan alltid justeras. Det är sällsynt att dom passar direkt. Vet inte om du har hunnit få din klänning än och om den passade. I så fall så är det bara att gratulera Glad 
    Men för andra brudar som läser tråden så är det missvisande. Många får lägga lika mycket eller mer på justeringar.
    1000:- för dryck till maten låter också väldigt lite. Vad serverar ni till maten? (inte för att vara dum, jag är bara nyfiken på hur ni kan få dryck till 75 personer för 1000:- om det inte är alkoholfritt Glad )
    Skor? Bröllopsresa... osv.
    Det känns som att ni har glömt några poster.
    Och genom att inte räkna in drycken till baren på kvällen så är ni ju inte helt ärliga med budgeten heller.
    Det är pengar ni lägger ut oavsett vem som betalar dom. 
  • Äldre 8 Jul 19:53
    #14
    Popaulolinona skrev 2013-07-08 19:15:31 följande:
    Det är inget illa menat. Jag är mest nyfiken på hur ni har räknat Glad
    Det kan ju också hjälpa andra.

    Inbjudningskorten exempelvis. Hade ni något speciellt papper eller kuvert eller räknade du bara portot?
    Vi gjorde våra egna kort och jag skrev ut på jobbet. Men det blev nog lite mer än era kort ändå även om vi hade färre gäster. Glad 

    Och om vi hade kommit undan med 1000:- i dryck till maten så hade jag varit glad. Men även om vi hade box-vin och inte det dyrast ölet som vi handlade själva på systemet, så kostade nog drycken till maten i alla fall en bit över 2000:- 

    Dina tips kan vara mer värda än din budget Glad 
    Men då hjälper det inte med dolda kostnader (som exempelvis att du kanske hade kuverten hemma redan, eller spriten som ni inte räknade in först).
  • Äldre 8 Jul 20:20
    #18
    Popaulolinona skrev 2013-07-08 20:17:44 följande:
    Här har vi jättebra tips.
    Och fina inbjudningkort dessutom Solig
  • Äldre 8 Jul 20:46
    #22
    Popaulolinona skrev 2013-07-08 20:30:24 följande:
    Och det var inte min mening att verka bortskämd- däremot kan jag tycka att det är märkligt att inte fler har möjlighet att få hjälp "på något vis överhuvudtaget" som man kan få uppfattningen av :/ Alla kan ju såklart inte känna en jägare och fotograf... Men någon kanske istället känner någon som är superduktig på att Pyssla/Sminka/Baka/Har en flådig bil att köra?
    Jag tror att de flesta drar sig för att begära in kompistjänster eftersom det i slutänden kan bli dyrköpt på vänskapen.

    Tänk om ni inte skulle bli nöjda med bilderna från er dag exempelvis och så har ni gått med på att han får använda dom i sin portfolio.
    Ni kanske till och med känner er uthängda i så fall liksom när era bilder cirkulerar som en sorts reklam, trots att ni inte är nöjda med dom.
    Eller om tjejerna som ska servera blir väldigt besvikna för att det var så mycket mer jobb än dom trott och tycker att ni är snåla...
    Eller om kompisens mamma hade hoppats på någon ersättning även om hon erbjöd sig, men att hon inte fick det och nu känner att hon inte kan ta tillbaka erbjudandet....

    Sånt här kan förstöra kompisband väldigt rejält.
    Och därför drar sig många som sagt för att fråga vänner och bekanta

    Många som har en yrkesroll som kan utnyttjas för sånt här blir ofta väldigt utnyttjade också.
    Jag får många förfrågningar om jag inte kan boka billiga hotellrum exempelvis. Eller frågor om jag inte kan baka deras tårtor eller sy deras klänningar osv...
    Vissa bjuder igen genom att bjuda in mig och maken på bröllopet, vissa erbjuder sig att betala en slant, men många vill att jag ska säga "åååh vad jag är hedrad, det är klart att jag gör det gratis".
  • Äldre 8 Jul 22:13
    #27
    Äriqa skrev 2013-07-08 22:05:27 följande:
    Man ska inte UTNYTTJA sina kontakter utan man ska ANVÄNDA sig av dem. Inte alls samma sak! Använder man sig av dem så ger man ju såklart något tillbaka. Gentjänst eller pengar eller något annat.
    Fast när 20 - 30personer i bekantskapskretsen en efter en (även om det är en kompis till en kompis - eller kanske kusinens flickväns syster osv) börjar "använda" sina kontakter så kan man känna sig rätt utnyttjad eftersom man bara blir bjuden eller tillfrågad för att brudparet / jubilaren ska spara några kronor...

    Så här är det väldigt viktigt att vara lyhörd mot den man frågar också och ärlig med vad det är man hoppas på.
    Är man villig att betala för det man beställer, men man beställer av den personen bara för att man vet att den är så duktig på att baka tårtor / göra buketter / arrangera middagar / laga mat så bör man säga det. Och inte låta det hänga i luften och vänta på att personen man frågar ska säga ett pris... 
  • Äldre 9 Jul 11:23
    #39
    Popaulolinona skrev 2013-07-08 23:00:02 följande:
    Alla har själva erbjudit sin hjälp vill jag bara poängtera. Svärmor erbjöd oss köttet. Min kompis som ska sminka erbjöd sej att göra det som bröllopsgåva, kompisens mamma erbjöd sej att laga maten, fotografen erbjöd sej att fota gratis när jag bad om ett pris... Jag är helt galet tacksam för det, och det vet alla om! Frissan som ska göra mitt hår är en kompis men jag skulle aldrig få för mej att be henne göra mitt hår gratis, däremot sa jag att jag önskade mej pressentkort hos henne då jag fyllde år sist. Jag kommer absolut att fixa något till min kompis mamma som tack,  men hennes egna tanke var att om hon hjälper oss nu så kan vi hjälpa någon annan en annan gång- skicka vidare-effekten så att säga
    Vi vill inte ha något från någon i bröllopspressent, men däremot så tackar jag Ja om någon erbjuder sin hjälp med något. Jag skulle inte ta illa upp om en kompis bad om hjälp inför hennes stora dag.

    Nåväl, jag lämnar tråden nu då den inte blev så som den var tänkt... Men trevlig diskussion på er ;)
    Jo men det här kan också bli lite fel eftersom att alla inte har vänner som erbjuder sig. Inte ens för att "om jag kliar din rygg så kliar du min"...
    Så när man måste börja fråga vänner om dom kan jobba gratis åt en eller mot ett löfte om framtida hjälp så kan det bli väldigt väldigt fel. Vissa säger ja, men känner sig utnyttjade. Andra kommer att tycka att det är jättekul - men hoppas på att få en liten slant i alla fall. Och när sen tillfället kommer där man ska ge tillbaka... tja tänk om man verkligen inte kan just då. Vad snopet för den som hjälpte till under förutsättning att få hjälp tillbaka...
    Jag har varit med någon gång om att jag gått med på att göra en tårta till någon (det var inte till bröllop dock) men dom antog att jag med det menade att jag också skulle stå för ingredienserna. Ok om det inte kostar mig något att hjälpa till, men när jag ska behöva betala för att hjälpa till... Nja... Flört 
    Så det här med väntjänster är känsligt och det är nog inte ett särskilt bra budgettips då det kan sluta rätt illa med brutna kompisförhållanden i slutänden.

    Man kan absolut fråga, men då ska man vara väldigt lyhörd och försiktig. Och även visa att man förstår att det är värdefullt med den hjälp man får.

    Vårt bröllop kostade ca 65.000:- Jag minns inte om bröllopsresan var inräknad eller separat från det.
    Men vi hade 64 personer med  på bröllopet.
    Vi gjorde massor själva. Jag sydde våra kläder, svärmor sydde servetter och stolstäckare (inga överdrag, bara enkla remsor som skulle ge lite mer färg och liv till vårt medeltidsbröllop).
    Vi hade massor som ställde upp för att dom ville. Och det var väldigt uppskattat av oss och vi försökte visa det på alla sätt vi kunde.
    Man hade kunnat säga att vi fick fotograferingen gratis. För vi betalade faktiskt inget för själva fotograferingen...
    Men kringkostnaderna där blev rätt höga då vi betalade resa + två nätter på hotell + kläder till den ena fotografen för att hon inte skulle behöva ha några kostnader när hon ställde upp och hon reste långt. Nästan 60 mil. Den andra fotografen gjorde vi ett annat avtal med eftersom han vägrade att ta empot några pengar (även om han "bara" är jobbarkompis med maken).

    Men alla utgifter kom inte med i budgeten och det vi räknade in som slutgiltig kostnad eftersom vi hade handlat lite saker här och där när vi snubblade på något vi ville ha. Vissa sådana saker köpte vi in till oss själva - men för att användas till bröllopet först liksom. Och även sådana saker drog ju iväg några tusenlappar.

    Skor hade jag sen tidigare så dom räknade jag ju inte in i budgeten. Men om jag hade behövt köpa dom nya så hade det varit någon tusenlapp där med. Inte för att jag måste ha superdyra designerskor, utan för att mina fötter är så känsliga att jag inte kan ha vad som helst på dom.

    Osv osv...
    Det finns många dolda poster som man kanske inte ens tänker på när man ska göra det så billigt som möjligt.
    Alla dom där "jag använder det jag har hemma-posterna" som kostar för den som inte had det hemma men som vill försöka kopiera det man har gjort.
    För oss kanske värdet på allt sånt var 10.000:- när man räknar skor, smycken, kannor, serveringsfat mm mm... Men eftersom vi inte handlade det bara för bröllopet så är dom alltså inte inräknade i budgeten för bröllopet.

    Poängen jag försöker få fram är väl att ni har haft en väldig tur genom att ni får dom dyraste posterna betalda av andra i princip.
    Men samtidigt tror jag att ni har räknat fel på andra poster som exempelvis drycken till maten.

    En annan sak att tänka på kan vara att om man håller till i församlingshemmet (kanske inte just TS men andra som har budgetbröllop) så kan det vara alkoholförbud där. Och det är bäst att kolla upp i god tid så man inte står där med skägget i brevlådan kvällen innan bröllopet som vi gjorde.
    Vi hade dock varit öppna med att alkohol skulle serveras. Vi hade pratat om det så lång som ett år innan bröllopet  - i samband med att vi bokade lokalen. Och ingen hade sagt något om att vi inte fick dricka alkohol där. Så vi valde att ignorera det som stod i kontraktet sen eftersom vi ansåg att dom borde ha sagt något innan i så fall...

     
  • Äldre 9 Jul 11:52
    #41
    LadyTeague skrev 2013-07-09 11:40:19 följande:
    Vi behövde inte ens fråga om alkohol i församlingshemmet för hon som visade oss runt när vi skulle boka var noga med att visa upp allt som fanns att använda, vilket bland annat var ett hundratal vinglas. Hon berättade också att det tyvärr inte fanns ölglas, så det får man försöka lösa själva.
    Men du har verkligen rätt i att man bör kolla upp det innan, för det kan nog kännas ganska snopet att planera för en viss lokal i ett år för att sedan få veta att man inte har tillåtelse att ta en öl till maten ens.
    Öl och vin till maten är ok i vissa församlingshem även om dom inte tillåter starksprit. Så om ni ska ha avec till kaffet eller starksprit till festen på kvällen (alltså drinkar mm) så kolla upp för säkerhets skull Glad

    Det finns vinglas i vårt församlingshem också kan jag ju säga Flört
  • Äldre 9 Jul 21:27
    #46
    a ring on my finger skrev 2013-07-09 15:04:54 följande:
    När jag läser i vissa trådar så är jag ännu mer tacksam än tidigare för våra familjer och vänner!

    Där är det en självklarthet att hjälpa varandra, speciellt när det gäller tillfällen som ett bröllop som kostar mängder av pengar.
    Jag ställer nästan alltid upp.
    På en fd (ja jag kan inte vara vän med en sån självisk människa längre) väns bröllop sydde jag hennes brudklänning + min tärnklänning, jag satte upp hennes hår, arrangerade (och bekostade) möhippan, bjöd på hotellövernattning i sviten på "mitt" hotell, dukade och fixade lokalen kvällen innan, plockade undan stolar, bord + städade på kvällen och skjutsade dom till hotellet + hämtade dom morgonen efter och körde hem dom dit dom hade sin bil.
    Jag skulle ha bakat tårtan också men jag hann inte.

    Såhär 12 år senare har jag inte ens fått ett ordentligt tack. Och presenten dom pratade om har jag inte sett röken av.

    När jag gifte mig ville jag ändå ha henne som tärna eftersom jag räknade henne som en nära vän trots allt.
    Hon tyckte att jag skulle byta tema för hon gillade inte vårt temabröllop.
    Hon upplyste mig 2 år innan bröllopet att hon kanske inte kunde komma för att hon nog skulle vara gravid då.
    Efter att ha krånglat i över 1,5 år så bestämde vi kläder åt hennes familj (som jag sydde så att hon skulle spara pengar - hon ansåg att jag skulle sy hennes sist så att det blev bäst passform på den). Och jag ändrade bordsplaceringen så att dom skulle få sitta tillsammans - för det bestämde hon att dom skulle göra...
    Kvällen innan bröllopet så skickar hon ett sms och avbokar.

    Jag är en sån där som alltid ställer upp.
    Men jag får väldigt sällan samma sak tillbaka. Det här ovan är ett skräckexempel.
    Nästa sommar ska makens lillebror och hans sambo gifta sig och dom har bett mig baka tårtan.
    Dom ställde upp massor på vårt bröllop (ovanligt att vi får så mycket hjälp) och självklart vill vi ställa upp på dom nu.
    Men man kan inte alltid räkna med att alla ställer upp tillbaka som sagt.
    Jag får ofta frågor om jag kan baka tårtor. Och ofta är det en jobbarkompis som känner någon, eller deras barn gifter sig osv... Och så vill dom ju givetvis att man ska säga ett superpris.
    Jag kan inte göra tårtorna billigare än jag gör eftersom jag aldrig har tagit ut någon vinst då jag bara bakar på amatörnivå. Men ändå ska det prutas...
    Jag vet inte hur folk tänker ibland.
    Ska jag betala för någon annans tårta? Folk som jag ofta inte ens känner liksom...

    Jag blir inte sur om dom frågar mig. Jag kan till och med bli smickrad av att dom frågar.
    Men det finns inte en möjlighet att jag alltid kan ställa upp. Och då förväntar jag mig att den som frågar ska acceptera det utan sura miner.
    Jag hoppas också att jag bjuds in på bröllopet eller festen för att dom vill ha mig där och inte för att jag ska baka en billig tårta åt dom. Men tanken gnager nästan alltid i bakhuvudet... Hade jag blivit bjuden om jag inte kunde baka tårtor?...
    Och den känslan är inte rolig.

    Självklart ska man hjälpas åt om man kan.
    Men att använda sina vänner och släktingar som ett budgetalternativ och tipsa om att det är ett bra spartips... Nja.
    Visst är det ett bra sätt att spara pengar. Men det finns ju gränser - och det är bara det jag menar Glad
  • Äldre 9 Jul 23:47
    #48
    LadyTeague skrev 2013-07-09 23:00:35 följande:
    Jodå, vi kollade för säkerhets skull. Vi bjuder inte på någon starksprit, men risken är ju att någon har med sig eget, så vi kollade ändå.
    Jättebra Glad
    Då ska det ju inte bli några överraskningar för er när ni får kontraktet i handen sen Glad
  • Äldre 11 Jul 17:44
    #62

    Det är väldigt lätt att läsa mellan raderna och på så sätt tolka in egna meningar, och det verkar vara ett klassiskt tema här på BT.

    Det dras slutsatser åt höger och vänster om vilka människor man umgås med mm mm.
    Läs vad som faktiskt skrivs istället. Och försök tänka er att personen som sitter på andra sidan det meddelandet inte skrev det för att vara dum och elak.

    Jag tycker att det är stor skillnad på att utnyttja och att nyttja kontakter.
    Som jag (och andra) har skrivit flera gånger så är det trevlig att bli tillfrågad för att man är duktig på något, och om man kan så ställer man upp.
    Men det är inte alltid så trevligt att bli tillfrågad "som ett spartips".
    Och speciellt inte i samband med att man blir bjuden.
    "vi ska gifta oss den X/X. Kan du baka tårtan / binda buketten / laga maten / servera?  Vi har lite tight budget så vi frågar alla vi kan om hjälp. Ja du får ju självklart komma på bröllopet också" (jaha... jamen DÅ blev det ju genast så mycket  roligare att jobba gratis när jag blev medbjuden så där på nåder)
    Vänd på steken "Vi ska gifta oss den X / X. Och vi vill gärna ha dig som gäst. Vi tycker också att du är så duktig på xxxxxxxxxx så skulle du vilja ta på dig att göra det så vore vi jätteglada. Kan du ge oss ett prisförslag så får vi se om vi har råd bara?"

    Det är väl ingen som "skuldbelägger" någon?
    Och om någon får dåligt samvete för att dom känner att dom nog utnyttjar sina kontakter så kanske den veckarklockan var behövlig.
    Jag säger i alla fall inte att det är fel att fråga om hjälp. Men man kanske kan tänka på hur man frågar, och även varför...
    Ibland kanske det hade varit bättre att ta pengarna det skulle ha kostat att bjuda in den här floristen, tårtbagaren, sångerskan eller vad det nu kan vara, och eventuellt deras respektive - och lagt dom pengarna på att ge personen en slant för utfört arbete istället. I alla fall om man (som en del gör - ni som inte gör det behöver inte ta åt er) bjuder folk bara för att kunna utnyttja deras kompetens eller deras kontakter...

    Och apropå kuvertavgift...
    I vissa kretsar är det så man gör. Det är liksom det vanliga. Det är inget konstigt och ingen tar illa upp för det.
    Men i vissa andra kretsar så skulle man hellre bjuda på torra skorpor och vatten än att ta kuvertavgift om man inte hade råd att bjuda liksom.
    Så om det är vanligt i era kretsar så kör på det. Då är det ingen (eller i alla fall väldigt få) som rynkar på näsan.
     

  • Äldre 11 Jul 19:13
    #64
    Sanct skrev 2013-07-11 17:56:44 följande:
    Angående kuvertavgiften handlar det inte så mycket om att vi inte skulle ha råd. När vi som sagt redan lägger runt 80.000 på bröllopet känns 15.000 till för maten inte som nåt vi inte skulle klara av.

    Det är bara det "vanliga" runt de jag känner att ha det så. Dels för att slippa skålar och tavlor som bara står och dammar, dels för att slippa stressan angående vad man ska ge i present till varandra sen finns det säkert de som gör det för att slippa en del av utgifterna också.

    Min fästmans släkt är inte svensk och där är det vanligt att man ger pengar som gåvor till brudparet. Men det skulle skulle kännas väldigt konstigtför mig, att sitta och ta emot en massa kuvert med kontanter så där... även om det egentligen är samma sak som att ta ut kuvertavgift i slutändan. :) 
    Det är inte säkert att du slipper presenter ändå. Många tycker att det är så det ska vara. Man ger en gåva helt enkelt annars är man oförskämd (alltså jag menar inte att man måste ge en gåva, men vissa tänker så).
    Min pappas sambo sa - efter att vi sagt att vi inte ville ha några presenter, vi ville i stället att så många som möjligt skulle klä sig enligt temat då det var temabröllop - att vi var tvugna att önska oss något i alla fall, eftersom att "man ska" ge en present, även om den är liten. Man ska inte gå tomhänt helt enkelt...

    Så vi var övertydliga i både inbjudan och hemsidan att vår önskan var att dom inte gav något alls utan att dom kunde följa temat om dom ville bidra på något sätt till bröllopet. Men att om någon absolut ville ge något så var önskan då att dom gav en valfri summa till bröllopet eller resan. Och vi fick massor med pengar trots att nästan alla följt vår önskan om klädsel. Jag vågar inte tänka på vad vi skulle fått om vi hade haft ett "vanligt" bröllop med en enklel klädkod Obestämd
Svar på tråden Bröllop med 75 gäster för 15 000:- Inte svårt om man vill...