• Äldre 7 Jul 21:55
    7069 visningar
    9 svar
    9
    7069

    Hur avslutar vi festen på bästa sätt?

    Om dom som dricker alkohol, får alkohol till middagen men inte under kvällen, så tror jag inte att så många av dom kommer nappa på bastu och öl senare på kvällen heller. Plus att man ofta har finkläder och kanske fixar hår och smink, vilket gör att många nog inte är så sugen på bastu. Jag tror att det kan bli svårt att få gästerna att ta med badkläder och handduk. Även om det låter mysigt, så tror jag att det i praktiken kan bli svårt. Ja, plus att det sällan är jättevarmt i slutet av maj.

    Sedan behöver man inte liveband eller DJ för att det ska bli en bra stämning och för att folk ska dansa. Man behöver en bra inställning och gäster på gott humör. Ja, plus gäster som överlag brukar tycka om att dansa. Om ni som brudpar drar igång på dansgolvet och att ni redan i förväg har gjort upp om att tex föräldrar, syskon, värdpar/toastisar, brudfölje osv sluter upp och hjälper till att dra igång övriga gäster, så är nog chansen större att fler dansar.

    Givetvis behöver man inte alkohol och ja, det går alldeles utmärkt att ha roligt utan alkohol och nej, man behöver inte alkohol för att det ska vara fest osv osv. Trots det, så tror jag att fler av dom som dricker alkohol kommer släppa loss mer och komma mer i "feststämning" om det finns alkohol även efter middagen.

    Att folk droppar av kan ni inte styra över. Folk kommer åka när dom vill åka, oavsett vad ni har planerat. Det ni kan göra, är att försöka att inte bli påverkade av det. Låt inte det dra ner stämningen eller erat humör. Forsätt vara på topp ändå, så länge ni har någon gäst kvar, så är det ju party ;)

    Att ha vickning nere på bryggan kan nog vara mysigt om vädret tillåter. Ha dock en plan B ifall det skulle vara jättekallt och/eller regna. Räkna dock med att gästerna droppar av efter vickningen, så ju tidigare ni tar den, desto tidigare lär folk åka hem. Jag kan tänka att det är lämpligt att ha den kring midatt? Hur mångar timmar det då blir mellan middag och vickning vet jag ju inte, men tar ni det alldeles för nära middagen, så kommer nog inte så många vilja äta vickning heller.


  • Äldre 7 Jul 21:58
    #6
    anotherplace skrev 2013-07-07 21:54:15 följande:
    Vi har gjort som så, njuder på alkohol till middagen på inbjudan står det:Till maten serveras alkohol eller alkoholfritt alternativ (sen hur mycket och vad de är för alkohol)till festen medtages ege´n dryck av valfritt innehåll, på så viss kan alla dricka det dem tycker är godast och vi behöver inte tänka igenom en helö bar lista samt ha någon som kan fixa i baren ;)   
    Det kan ju vara en idé, men då ska det finnas plats för alla flaskor och man ska kunna hålla isär alla flaskorna under kvällen. Dom flesta vill nog ha plats i kyl kan jag tänka mig.
  • Äldre 7 Jul 22:27
    #8
    yavanna81 skrev 2013-07-07 22:20:59 följande:
    Är det bara jag som har lärt mig att man inte går innan brudparet på en bröllopsfest? 

    Är jag fel ute? Fler som lärt sig samma "regler" som jag?


    Jag, som brud, hade aldrig velat lämna festen före gästerna. Nu sov vi ju visserligen på samma hotell som vi hade festen på, men jag hade inte kunnat tacka för mig och gått upp på rummet medan våra gäster fortfarande var kvar där nere.

    Jag tror att det förr i tiden, när brudpar själva inte var värdpar (dom som betalade) för bröllopsfest och kanske faktiskt hade sin första natt tillsammans på bröllopsnatten.. ja, att det då var vanligare att brudparet lämnade festen i stort sett först.

    Numer tror jag det är ganska vanligt att gästerna droppar av före brudparet och att man gärna är kvar till sist. Jag har då aldrig varit med om att brudparet gjort någon storslagen avfärd före alla gäster.
Svar på tråden Hur avslutar vi festen på bästa sätt?