• Äldre 2 Jul 19:37
    48175 visningar
    65 svar
    65
    48175

    HJÄLP!!! jag måste ner 10 cm runt magen på 1 månad!

    Var noga med att äta regelbundet-så att du inte sätter kroppen på svältläge och istället sänker din ämnesomsättning. Byt till en mindre tallrik och fyll den först med hälften grönsaker innan du lägger dit resten. Slarva absolut inte med frukost! Idiotbanta inte-du behöver krafter och hjärnkapacitet för att orka med tiden fram till bröllopet OCH själva dagen!!!

    Kom ihåg att lågintensiv träning under lång tid är effektivt för att förbränna så många kalorier som möjligt. Dvs att gå raskt i en timme förbränner mer än att jogga i 30 minuter, även om det ju kan vara optimalt att göra båda delarna under en dag. Men det är lättare att lägga på en promenad extra morgon eller kväll, utöver löprundan, än att tro att man ska kuta i timmar i sträck liksom.

    10 cm är ett högt mål, så jag rekommenderar varmt underkläderna även jag-det gör stor skillnad och gör du hälften vi kost och motion så kan underkläderna göra resten.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 2 Jul 23:19
    #21
    sensommarbrud skrev 2013-07-02 23:00:12 följande:
    Nu har jag varit och handlat massa bra mat för en vecka! Vad är egentligen spannmål? Jag måste verkligen vara stenhård den här tiden. Det svider i själen när man måste säga adjö till Roséviner mitt i sommaren :(
    Spannmål är sädesslag, så den som ger det rådet menar alltså allt slags mjöl, alla gryn och korn-ja sådant som växer på en åker ovan jord.

    Dock vill jag påpeka att man inte måste köra LCHF eller GI för att gå ner i vikt, även om det by far är den mest heta metoden just nu (eller livsstilen, som de som förespråkar den hellre kallar det) Egentligen har alla dieter elelr metoder effekt bara man är konsekvent och faktiskt följer dem

    Huvudprincipen är ju: förbruka mer energi än man äter.

    Jag brukar tänka på det som att "ligga på plus på motionskontot", har jag satt in tillräckligt i fråga om kcal så kommer jag att gå ner i vikt om jag äter mat och portionsstorlekar så att jag över dagen satt in mer på motion än på mat så att säga.
    Jag har aldrig kört kolhydratsförbud-jag gillar att få äta av allt och att inte ha en massa förbud. För mig funkar det bra att lägga upp grönsakerna först och sedan proteinet-då blir det så himla lite plats kvar till potatisen eller riset att det bara blir ett litet tillbehör.
    Dessutom gillar jag att äta gröt till frukost eller lunch, och känner att i de perioder jag tränar hårt så vill min kropp ha den sortens bränsle.

    Att ge fasen i att fika i tid och otid och välja mina tillfällen i kombination med ökad träning-faktiskt främst i form av promenader, plus löpning/crosstraining, har funkat bra för mig.

    Jag tror att det första och vikigaste du ska fokusera på är regelbundna måltider och att äta dig mätt-nutrilett och annat där man är ständigt småhungrig är inte bra! (dyrt är det också!)
    vill du också maxa din "kur" genom att vara sträng med kolhydrater, så gör det-men ät! Du ska röra dig mer än du brukar-då behöver du äta också.

    (Jag har aldrig i livet ätit så mycket och ofta som medan jag arbetar mig ner i vikt! För för mig, som för så många andra kvinnor är fällan att inte äta-slarva med frukost och lunch och sedan klämma en kexchoklad för att inte svimma liksom. Och så blir jag fet.)
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 4 Jul 14:16
    #39

    Om du tänkt hålla dig borta från kolhydrater, så ska du inte äta några rotfrukter alls-då blir alltså inte morötter en del av in diet, och inte heller palsternacka, kålrot, rotselleri, rödbetor etc.
    Du ska isåfall bara äta "ovan jord-grönsaker" och gillar du inte sallad (jag antar att du menar salladsblad?) så borde du med lite vilja just nu ändå hitta något du gillar, eftersom säsongen är perfekt just nu. Broccoli, sparris, zuccini, aubergine, paprika...
    Jag brukar göra sallad med mycket gott i, som champinjoner och sparris, småtomater och gurka, och så blanda det med tex machésallad, babyspanat eller andra småbladiga sorter. Jag tar gärna mozzarella-eller fetaost i också och då behöver man verklgien inget annat än köttet/fisken till , om ens det.
    Kantarellsäsongen är här-omelett med kantareller eller champinjoner, tomat eller vad man nu gillar på är underbar lunch.

    Jag tycker det låter svårt, onödigt och jobbigt att begränsa sig till "idag äter jag bara ägg och tomater". Varför inte unna dig riktig mat som är vällagad, varierad,  kryddad och god? Tror du inte att det är större chans att projektet både håller och lyckas då? och att du fördelar ditt kaloriintag så att du inte är hungrig? Jag kan inte lägga mig hungrig, det går inte, så jag måste palnera mina mål så att jag får äta mig mätt.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 4 Jul 15:46
    #41
    sensommarbrud skrev 2013-07-03 19:49:51 följande:
    Kväälens uppdatering. Kl är ca 20:00 jag har varit på jobbet sedan strax innan Kl 7 imorse och jag åt min sista måltid Kl 17:30. Jag är jääävligt hungrig! Inte så sötsugen faktiskt men därimot tycker jag verkligen inte om sallad! Vad kan jag äta istället???
    Ja, du gör ju så som funkar för dig. Det var det här och inlägget du skrev om att "idag har jag bara ätit ägg och tomater" som fick mig att börja fundera över hur ditt helhetstänk ser ut. Jag skulle själv inte vilja köra en diet där jag är "jääävligt hungrig" och ska äta enbart eller mestadels en viss grej. Jag tror verkligen på att äta och äta sig mätt-regelbundet och med vettig fördelning av de olika födogrupperna. Men det är jag.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 4 Jul 20:00
    #46
    sensommarbrud skrev 2013-07-04 12:19:03 följande:

    Idag är det dag nr 2 och jag har ätit mest ägg och tomater idag.


    Jo, det var ju det jag läste-du tänkte nog mer än du skrev, men det spelar ingen roll, bara du förstår vad det var som fick mig att reagera.
    sensommarbrud skrev 2013-07-04 18:34:04 följande:

    Passionsblomma som sagt så var det ägg och tomat jag åt till frukost och förmiddagsfikat INTE dagarn i ända men du kanske inte läste just det. Ägg passar perfekt under förmiddagen när man jobbar som jag gör.


    Tycker du inte du fått tillräckligt med tips nu för att kunna göra en vettig plan? För det blir ju inte något bra om du försöker köra alal tips samtidigt.
    Jag hoppas att du är snsad och förståndig nog att göra det här med omdöme-jag vill inte bidra till att någon sätter igång hetsprojekt som är farliga eller i slutänden leder till ännu större viktökning. Så jag säger det igen: ät och rör dig, och gör av med mer än du stoppar i dig, så blir det bra.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 4 Jul 23:32
    #53

    Fast att bara snappa här och där-tillexempel i någon annas tråd, är inte så vidare bra. Jag tycker det vore bättre att tänka igenom sitt eget läge, sina mål och förutsättningar och så välja en konkret och specifik väg till vad man satt för mål.
    du känns lite "hejsan-svejsan-shabbalaba" både med dina prioriteringar och hur du uttrycker dig, så jag undrar lite hur bra det är att vi sitter här och tipsar egentligen-för frågan är hur noga du läser tipsen? Man kan koka ihop en rätt farlig egen soppa om man blandar och ger.
    Du framstår inte som någon som tycker det är särskilt viktigt att vara noggran, åtmistone inte i fråga om hur man formulerar sig istället är det upp till mottagaren att uppfatta dig rätt utan att du behöver anstränga dig för det.

    Mitt helhetsintryck av dig hittills gör mig lite orolig
    hur hamnade du i sitsten med en så mycket för liten klänning
    vad har du för relation till din kropp
    till mat
    till bantning

    (Och att du är på väg mot din (!) perfekta dag?-oj-en farlig målbild bara det, men det är en helt egen historia. Sikta mot en härlig dag, och kom ihåg att ni är två-för perfekt blir den inte, med största sannolikhet.)

    Och hur kan du redan dra en massa växlar som att "jag mår redan mycket bättre uan mejeriprodukter"-du började ju precis nu-det har likosm inte ens gått ett par dygn-de effekter du rimligen kan känna än så länge är antagligen känslomässiga-det känns bra för att du börjat göra något.

    Nej, det ringer klockor för mig.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 5 Jul 11:43
    #57
    soderpling skrev 2013-07-05 08:21:30 följande:

    Slappna av med de fördömande värderingarna och se det för vad det är.


    Vänta nu...

    ...rätta mig om jag har fel, men de som reagerat på TS kommentar om bantning för alla feta brudar, torde väl vara de som har en mer tillåtande värdering än TS själv har, eller? Eftersom de vill ha en större ram för vad som är vackert än vad TS själv tycks stå för-baserat på vad hon uttrycker dvs.
    Hur kan då värderingarna som lett till reaktioner vara fördömande?

    Själv skiter jag i just den kommentaren såtillvida att jag inte brydde mig på samma sätt som några andra gjorde, men däremot tycker jag mat och vår relation till kroppen och bantnig är såpass allvarlig att det bör tipsas och trixas med försiktighet. Vi vet inte vad för problem som finns därute, bakom nicken och bland folk som inte ens skriver, bara läser. Eller, det vet vi ju-olika typer av ätstörningar är ju jättevanligt-och då vill åtminstone jag bara bidra med råd och tips som jag anser sunda och hållbara.
    Känns mottagaren obalanserad, onyanserad och speedad, drar jag öronen åt mig. Det är inget fördömande alls i mina värderingar och jag är helt avslappnad-men jag bryr mig tillräckligt om min omgivning för att ibland säga även det som kanske inte är så himla populärt-för att det kan vara livsviktigt.

    Ska man hjälpa någon ska det väl ändå vara hjälp-inte galenskaper.
    Innan det är relevant med fler tips till TS, vore det först intressant att få en helhetsbild av hur planen så långt ser ut-och då menar jag helhelten, med motion och kost. Hur ser upplägget ut? För att göra ett konkret sådant, är ett råd i sig. Först då kan det kanske ge ytterligare kött på benen att ösa på med fler råd.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 5 Jul 13:08
    #64
    Chicita skrev 2013-07-05 12:59:25 följande:
    Det här med en "perfekt dag" kan jag ju tyvärr säga att det inte existerar. I alla fall inte om man satsar på att det ska vara perfekt från början.
    Däremot kan en dag uppfattas som perfekt i efterhand när man ser tillbaka på den trots alla små och stora saker som garanterat kommer att gå fel. 
    Därför är det bättre att satsa på en härlig dag (jag håller med passionsblomman där) och kunna titta tillbaka på den och minnas den som perfekt. Än att satsa på en perfekt dag och bli besviken på alla saker som kanske inte blev som man tänkt sig.
    För satsar du på perfekt så kommer minsta detalj som går fel att kännas som en enorm katastrof...
    Precis. Och har man hängt här ett tag, så har man sett tillräckligt många brudar bryta ihop för att inse att det rådet är både välment och relevant för nästan alla. i typ vilken tråd som helst,eftersom det går igen i alla ämnen som rör förberedelserna för ett bröllop. Den där drömmen om "den perfekta dagen" är orsak till mycket onödig stress.
     
    Ta för tusan rådet för vad det är och var inte så stingslig! "Slappna av" tror jag du sa själv? Eller fortsätt vantolka, om du hellre vill det.

    För övrigt har du äl fått massor av respons och råd angående din viktnedgång? På vilket sätt ska någon skämmas menar du? Är de det av oss som även bryr oss om hur du mår under tiden, int bara att vikten-eller centimetrarna försvinner?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden HJÄLP!!! jag måste ner 10 cm runt magen på 1 månad!