• Anonym (oroli­g och velig)
    Äldre 26 Jun 17:58
    1876 visningar
    6 svar
    6
    1876

    Barn nu eller vänta...

    Jag gifte mig för några månader sedan. Redan innan vi gifte oss pratade min man och jag om att vi skulle vänta 6-12 månader innan vi försökte skaffa barn.

    Inte mindre, för att vi ville hinna bo ihop oss först och inte mer, för jag har redan fyllt 30 och gynekologen som satte in min p-stav sa att vi inte borde vänta för länge, för att jag är i åldern då fertiliteten börjar sjunka och om vi väntar för länge kan det bli för sent.

    Jag vill så gärna ha barn. Jag har längtat efter barn i större delen av mitt vuxna liv, men inte förrän nu har jag träffat mannen jag vill dela mitt liv och ha barn med.

    Problemet: Jag drabbades av en arbetsrelaterad utmattningsdepression i våras. Det verkar som att det kan ta lång tid, riktigt lång tid innan jag blir bra igen. All form av stress förvärrar. Även om utmattningsdelen har blivit bättre (sover inte non stop längre) så är ångesten istället mer uttalad (jag var väl för trött för att riktigt känna den förut).

    I augusti är det närmare 6 månader sedan vi gifte oss. Vi har börjat prata om ifall vi ska ta ut p-staven då. Hade jag inte haft utmattningsdepressionen hade jag sagt ett tveklöst, jublande JA till att ta ut staven.

    Men nu är jag rädd för hur min utmattningsdepression ska påverka. Rädd att risken för förlossningsdepression ska öka för att jag redan har en depression. Rädd att jag inte ska ha orken att kunna tillgodose mitt barns behov.

    Samtidigt finns det en möjlighet att jag skulle bli bättre av att vara hemma och vara mamma-ledig eftersom mycket av stressen är just arbetsrelaterad.

    Jag skulle bli helt förkrossad om vi väntade med att försöka få barn och det sedan visade sig att vi inte kan få barn och det är för sent att göra något åt på.

    Min man och jag har diskuterat det här fram och tillbaka, men jag känner mig inget klokare. Är det någon som har några råd att ge? 

  • Svar på tråden Barn nu eller vänta...
  • Äldre 26 Jun 18:55
    #1

    Har ni ett stort nätverk runt er som skulle kunna hjälpa er om ni får barn? Det kanske i så fall kan kännas som en extra trygghet för dig. Jag säger kör på. Kanske kan detta få dig att tänka på annat och komma in i ett lugn. Det finns viktigare saker än jobb och det är väl det många märker när de får barn. Skulle du hamna i en förlossningsdep. så är ni i alla fall förberedda och ser symptomen tidigt, vilket alltid underlättar. Hjälp finns att få om man ber om den. Man ska bara våga be om hjälp. :) Har du någon (typ psykolog, kurator etc) som du pratar med? Ta upp dina tankar där så kanske du får fler svar ang förlossningsdep. etc.

  • Äldre 27 Jun 12:17
    #2

    Känner att jag är i nästan exakt samma situation som dig! Blev också sjuk i utmattningssyndrom i vintras, men börjar sakterligen bli bättre, dock som du säger är stress, ångest och depression kvar. Jag har som du också velat ha barn länge och vi hade tänkt att börja försöka till hösten, men i och med sjukdomen bestämde vi oss för att vänta och istället gifta oss nästa sommar och efter det skaffa barn. Men nu när jag är bättre är min barnlängtan tillbaks och jag vet inte om jag orkar vänta så pass länge. Jag är snart 28 i sommar och jag känner också att min klocka tickar.. Jag har haft minst en deprission innan och är också lite rädd för förlossningsdepression. Vet inte om det har en koppling mellan sig, eller hur det funkar.

  • August­i13
    Äldre 27 Jun 14:35
    #3

    Har nog inga riktiga råd att komma med, men angående din p-stav så tycker jag definitivt det är en bra idé att ta ut den. Inte just för att göra en bebis, utan för att all typ av hormoner i sådana preventivmedel kan påverka dig - och nu när du är utmattat kan det ju absolut påverka dig negativt. Sen kan ni ju använda kondom som skydd tills du känner dig mer redo för barn :)

  • Äldre 27 Jun 20:47
    #4

    Har du gått i terapi under din depression? Det kunde vara en väldigt bra idé att gå till en psykolog och bolla tankar och idéer med hen, att skaffa barn är ju ett jättestort beslut och jag tror det är bra om du får prata igenom din oro för förlossningsdepression osv med en utbildad person.

  • Anonym (oroli­g och velig)
    Äldre 28 Jun 17:43
    #5

    Tack för era svar! Ska defintivt prata igenom det med psykologen och kanske även läkaren. Det var en bra idé. Har inte tänkt på det, eftersom jag går hos psykolog via företagshälsovården.

  • Äldre 28 Jun 20:35
    #6

    En utmattningsdepression är något man i värsta (men tyvärr i ganska många) fall har bestående men från rästen av livet. Så det kan bli en lång väntan att vänta tills du är bra. Lyckligtvis blir man i de allra flesta fall bättre och du behöver absolut inte få en förlossningsdepression. Dock kommer du nog vara ganska stresskänslig, så det lönar sig att se över sin situation och hitta vart du kan prioritera bort saker. Jag har aldrig haft en utmattningsdepression, men är mycket stresskänslig och har redan bestämt mig för att jobba max 80% från och med att vi börjar försöka bli gravid. Så finns det säkert andra saker jag kommer behöva plocka bort från schemat också. 

    Jag tror att de flesta landsting har någon form för hjälp man kan få under tiden både vid graviditet och vid den första tiden efter födseln. Mödrabarnhälsovården borde nog erbjuda sånt då jag vet de har psykologer. Tror de kan jobba på att starka relationen och främja anknytning vilket kan bli lidande vid depression hos modern. 


Svar på tråden Barn nu eller vänta...