• Äldre 17 Jun 18:38
    5871 visningar
    7 svar
    7
    5871

    Namnbyte till utländskt efternamn

    Jag tänker byta efternamn när jag och min sambo gifter oss, alltså ta hans efternamn. För honom finns det inte på kartan att byta efternamn, vilket jag förstår, hans namn är en del av hans identitet - jag har inte den relationen till mitt efternamn, jag byter gärna.

    MEN så sa en klasskompis till mig att "Ska du verkligen ta hans efternamn? Blir inte det dumt när du ska söka jobb sen?". Jag hade inte ens tänkt på det, min sambo är ju svensk. Men han har ett finskt efternamn, hans farmor och farfar flyttade hit när svärfar var bebis. Hon kanske har rätt? Jag blir så trött, jag vill inte att det ska spela någon roll - spelar det roll? Kommer jag få svårare att få jobb om jag har ett finskt efternamn? Helt ärligt tror jag inte det, inte med den utbildningen jag går... Men vad tror ni? Påverkar det att man har ett finskt efternamn?

  • Svar på tråden Namnbyte till utländskt efternamn
  • Äldre 17 Jun 19:24
    #3

    Haha, det kan jag inte, inte sambon heller. Namnet är inte ens svårstavat, så jag klarar mig nog ;)

    Men påverkar det alltså jobbmöjligheter vad man  har för efternamn? Har aldrig ens tänkt åt det hållet..

Svar på tråden Namnbyte till utländskt efternamn