• Anonym (Tärna­n)
    Äldre 10 Jun 10:49
    10057 visningar
    26 svar
    26
    10057

    Möhippa i Stockholm - bruden gravid! Panik!!!

    I slutet av augusti är det dags för min bästa vän att gifta sig, möhippan är om drygt en månad i Stockholm och vi kommer inte att bli så många, cirka fem personer med bruden inräknat. Flera av vännerna har både småbarn och bor väldigt utspritt i landet så det kan inte vara med.   Jag fick veta i helgen att hon är gravid, hon har precis fått ett plus och självkart blir det därför ingen alkohol för henne på varken möhippa eller bröllop. Hon kommer dock inte vilja berätta detta för någon mer än mig innan hon passerat 12 veckor och jag måste därför hjälpa henne att dölja graviditeten. PANIK! Behöver helt klart hjälp nu och har ingen som kan hjälp mig!

    Bruden älskar att måla, sjunga och har ett stort intresse för vin, ost och skaldjur och hon älskar att gå ut och dansa/festa. De andra tejejerna (som ej vet at hon är gravid) vill ha ungefär följande upplägg som kändes perfekt fram tills att hon avslöjade sin graviditet....

    * Överraska henne med champangefrukost och "klä upp henne"
    * Kurs i strip tease 
    * Picknik med massa goda ostar, räkor, jordgubbar osv
    * Vinproving
    * Kaffepaus på hennes favorit Cafe
    * Hem till en av tejejerna sm bor i närheten för lite lekar, smink och sommardrinkar
    * Middag på en tapas bar med massa Sangria
    * Dansa och festa hela natten på något uteställe (deras tanke är att börja få henne lagom lullig vid middagen och sen bjuda henne på massa drinkar när vi är ute)

    Det här funkar ju helt enkelt inte och jag känner paniken, möhippan är om en månad och jag måste ju styra om allt uta att någon misstänker en graviditet... :/

    När det gäller aktiviteter är det riktigt svårt!!! Hon har extremt höjdskräck och gillar inte heller sportiga eller aktiva grejer som paintboll, go cart, karuseller eller båtar. Pinsamma uppdrag på stan är inte heller hennes grej då hon bara skulle tycka det var pinsamt och jobbigt.   

    HJÄLP!!!

  • Svar på tråden Möhippa i Stockholm - bruden gravid! Panik!!!
  • Anonym (Tärna­n)
    Äldre 10 Jun 11:09
    #3
    Emelie87 skrev 2013-06-10 10:56:56 följande:
    Vet bruden om vad som är planerat för möhippan? Kan du prata med henne om detta? Om hon ska låtsas dricka på möhippan måste hon ju vara beredd på det. Även om du lyckas ändra på vissa av planerna (t ex vinprovning) blir det nog svårt att planera om möhippan så att den blir helt alkoholfri utan att de andra som är med och planerar tycker att det är konstigt.
    Tror nog jag ska prata lite med bruden om möhippan (även om det är "fel" att avslöja något) just för att göra det lite lättare för henne. Jag behöver ju inte avslöja allt men en del så att hon är förberedd på vad som komma skall och hur hon ska försöka dölja det.
  • Anonym (Tärna­n)
    Äldre 10 Jun 11:36
    #7
    Marjasinus skrev 2013-06-10 11:20:06 följande:
    Egentligen tycker jag att det är dumt att ljuga om det också. De personer som är med på en möhippa är ju de personer som ofta står en ganska nära och det enda man riskerar om man berättar tidigare än den magiska vecka 12 är att man måste berätta om det går fel också. Och då är ju det precis rätt personer att prata om det med för att få stöd och tröst. Men det är ju såklart hennes beslut.
    Hon var väldigt tydlig med att hon verkligen inte vill att någon annan än jag ska veta. Att chefens fru och brudens skvallriga lillasyster som inte hållt en hemlighet i hela sitt liv är med på möhippan är väl huvudorsaken... :P Funderar dock på att övertala henne at berätta för en tjej till som ska vara med och som jag vet skulle respektera brudens önskning om att hålla det hemligt. Det är ju klart lättare om vi är två som vet, =)
  • Anonym (Tärna­n)
    Äldre 10 Jun 11:40
    #8
    Chicita skrev 2013-06-10 11:25:23 följande:
    Och som sagt, vinprovningen kan bli matlagning eller bakning eller varför inte en utmaning där hon ska måla av någon / något.

    Och det är inget som hindrar er från att gå ut och partaja på kvällen sen. Alla som vill får väl dricka alkohol, men hon kan ju utesluta det.

     
    Funderader på att byta ut vinprovningen mot chokladprovning, men en matlagningskurs vore ju ännu bättre då hon älskar att laga mat! Tack Chicita du har alltid de bästa tipsen!! =)

    Klart vi kan gå ut även om hon inte ska dricka men problemet är just att vi alla kommer vilja bjuda henne på drinkat och hon vanligtvis är den som älskar att dricka. Kanske får vara den som hämtar alla drinkar under kvällen, eller se till att vi går till det ställe där jag känner bartendern riktigt bra och be hono att hjälpa mig. :D
  • Anonym (Tärna­n)
    Äldre 10 Jun 11:44
    #9
    Emelie87 skrev 2013-06-10 11:27:44 följande:
    Håller med Marjasinus om att det kan vara värt att diskutera med bruden om hon inte kan avslöja för de som är med på möhippan. Risken är ju annars att 1) En eller flera listar ut att hon är gravid iallafall, eller frågar "du är väl inte gravid?" - Och vad säger bruden då? 2) Stämningen blir lite trist eftersom de som planerat kommer att känna sig besvikna över att deras planer för en rolig dag går i stöpet, vinprovningen blir inte av, champagnefrukosten blir inte av, de kanske känner att de själva måste bromsa sitt eget drickande eftersom bruden inte får dricka, de tycker synd om bruden som inte till fullo får uppleva den dagen som planerats för henne... Jämfört med stämningen om möhippan startar med att bruden avslöjar att hon är gravid =)
    Jag pratade med bruden om det hela men hon vill verkligen inte att någon annan får veta, tror det har att göra med att hon har mf bakom sig och även är rädd för onödigt drama kring bröllopet så hon kommer från en ganska stormig familj där hon efter mycket kraft och övertalning fått alla att vara med på bröllopet (föräldrarna hatar varandra) och en graviditet enligt hennes pappa inte skulle anses helt okej innan hon har gift sig.... :/
  • Anonym (Tärna­n)
    Äldre 10 Jun 12:16
    #11
    Chicita skrev 2013-06-10 12:08:37 följande:
    Ni kanske bara kan säga att hon har ätit en kur penicillin precis (typ avslutade den i går) så att hon vill ta det lugnt. Så om ni kan vänta med alkoholen tills ni går ut på krogen på kvällen bara. Det underlättar ju unde dagen då ni inte behöver ljuga, utan bruden bara kan trycka på att hon inte vill dricka massa alkohol just NU utan att hon vill ha alkoholfritt, men att ni kan ta igen det senare på kvällen sen när ni går ut på krogen.

    Det underlättar då också om ni gör någon sorts "uniform" till gänget. Typ att alla har T-shirts eller linnen i bröllopets temafärg med texten "hipp hipp hippa!" eller liknande på.
    De där var riktigt bra tips! För att säga att hon inte dricker alls skulle aldrig någon gå på men att hon tar det lugnt på dagen och dricker på kvällen istället skulle kunna funka!! =)

    Och helt klart ska vi fixa synliga kläder så det syns vilka vi är! =)
  • Anonym (Tärna­n)
    Äldre 17 Jun 22:31
    #24

    Tack för massa härliga och bra tips, det går alltid att lita på er här på bröllopstorget!! =)

    Jag har pratat med bruden som gick med på att jag talade men en tjej till som ska vara med på hippan om det hela och det känns verkligen som att vi nu kommer lyckas fixa en riktigt bra hippa där vi lyckas lura de som luras ska, att vi är två som kommit med nya ideer och styrt om det hela från lite olika håll har helt klart underlättat och ingen misstänker något ännu! Att bruden är väldigt öppen och glad som person, behöver alltså inte alkohol för att våga dansa loss eller så, kommer ju underlätta det med. =)

    Om någon är nyfike är de nya och förbättrade planerna följande.
     * Överraska henne med champangefrukost och "klä upp henne"
    = vi kommer att vara hemma hos bruden när vi överraskar henne så har pratat med hennes blivande som fortfarande är hemma och han är ansvarig för att hälla upp champange till oss alla medan vi fixar till bruden.

    * Kurs i strip tease = samma ställe har afrikansdans så vi har helt enkelt bytt till de med ursäkten att det var dubbelbokat. Hon är ganska svullen om magen så vi hon är mer bekväm med det och slipper ju då ha de taita kläderna vi annars nog hade räknat med...

    * Picknik med massa goda ostar, räkor, jordgubbar osv. = Den andra tjejen som känner till graviditeten är ansvarig för pickniken och väljer då gravidvänliga grejer och har  även med sig drickan. Alla får egna flaskor med en drink i men hon ska fixa en cool rosa och pimpad flaska just till bruden som ser ut att innehålla exakt samma dricka som alla andra men självklart alkoholfritt
     
    * Vinproving = chokladpovning med vin till då jag "kände en kille som kunde ordna ett riktigt bra pris". Har även pratat med de som håller chokladpovningen då vi kommer att få vin till. Bruden kommer att sitta mellan mig och den andra tjejen som vet om graviditeten och vi kommer alla tre att serveras ur en annan flaska med alkoholfritt vin.

    * Kaffepaus på hennes favorit Cafe  = funkar perfekt.

    * Hem till en av tejejerna sm bor i närheten för lite lekar, smink och sommardrinkar. = Jag, den andra tjejen och bruden samarbetar helt enkelt för att lyckas göra hennes drinkar alkoholfria.

    * Middag på en tapas bar med massa Sangria = istället för en jätte kanna tar vi in mindre kannor då vi tre, speceiellt bruden, ser till att ta från den alkoholfria eller beställer sangria i glas samt pratar med servitören redan innan. 
     
    * Dansa och festa hela natten på något uteställe (deras tanke är att börja få henne lagom lullig vid middagen och sen bjuda henne på massa drinkar när vi är ute) = Tog någons tips om att ha en ansvarig person som betalat brudens dricka och sen dela på kostanden efteråt och jag är då den som ska betala. De anda tjejerna tycket bara att det var ensmart plan! Vi kommer även att gå till ett ställe där den blivande mannen har en nära kompis som jobbar i baren och han känner till graviditeten och ska se till att jobba den kvällen och hjälpa oss om någon av de anra tjejerna vill betsälla till  bruden. =)

    Vad tror ni??
      

Svar på tråden Möhippa i Stockholm - bruden gravid! Panik!!!