• Anonym
    Äldre 8 Jun 13:26
    5911 visningar
    17 svar
    17
    5911

    Gastroläkare - hud rosacea

    Hej! Jag har tidigare skrivit om hudsjukdomen rosacea som jag har, och jag är nyfiken på om den kan bero på någonting i min kost. Skulle vilja gå till en läkare som kan undersöka om jag har "obalans i kroppen" som t.ex. vitaminbrister eller överkänslighet mot vissa saker. Är en gastroläkare ett bra alternativ då? Eller vet ni någonting annat jag kan göra? :) 
    Tänkte om en gastroläkare kunde se om jag har någon skada på tarmen då, om det kan vara nått sånt som orsakar mina hudbesvär! 

  • Svar på tråden Gastroläkare - hud rosacea
  • Anonym
    Äldre 9 Jun 19:26
    #1

    *Puff* :)

  • Anonym
    Äldre 9 Jun 21:25
    #3
    stormhelen skrev 2013-06-09 19:47:53 följande:

    Att du har rosacea beror inte på vad du äter, däremot så kan man få värre syntom av vissa saker som man äter eller dricker. Vissa får mer rodnad och blemor (eller vad man nu ska kalla dem) av t.ex. rödvin, choklad och gluten produkter.


     


    Gå först till din hudläkare och prata med henne/honom om det. Försök att undvika de produkter som du känner att du får värre syntom av.


     


    Sedan så kan sola vara en dålig ide, det brukar vara bättre att hålla sig i skugga, då rosacean kan bli värre av det också.


     


    Har du fått någon kräm eller så mot rosacian?

     


     


    Det finns en annan tråd där vi är några stycken som har rosacia och frågar och delar med oss av olika tips och råd.


    www.brollopstorget.se/Forum-7-101/m4251029.ht...

    Hej! Ja precis som du säger så kan man få värre symptom av en del föda, tänkte isåfall om man kanske kunde kolla upp ifall man är känslig mot en del födoämnen och uteslute dom sakerna :) har också läst en del om att det finns en viss koppling mellan rosacea och candida svamp och helicobacter pylori (en bakterie) som man kan undersöka hos en gastroläkare :) tänkte därför om någon visste något om detta! Jag har varit hos hudläkare och fått veta att jag har rosacea, har kräm mot detta, men skulle gärna främst vilja hitta orsaken till orsaken till varför jag har rosacea, istället bara för att behandla symptom. 
    Eftersom rosacea är en inflamation i blodkärlen, tänker jag att det kan ju vara olika vad som skapar en inflamation för olika personer. Om man kan hitta den orsaken, som t.ex. kan vara ett födoämne eller vitaminbrist, kanske symptomen iallafall kan minska? :)


  • Anonym
    Äldre 9 Jun 23:52
    #5
    stormhelen skrev 2013-06-09 23:06:38 följande:

    Tyvärr så vet forskarna inte vad som orsakar rosacia, det är därför det bara finns medel mot symtomen och inte dess själva orsak, dvs. ett botemedel finns ännu inte. =(


    Men det kan ju inte skada att kolla upp vad som triggar igång din symtom, och sedan undvika dom produkterna för att inte få värre symtom.


    Ja precis! Även fast forskarna inte har kommit fram till ett botmedel så kan man ju lära känna sin egen kropp. Tänkte iallafall kolla upp med läkaren ifall jag har någon typ av överkänslighet eller magproblem, och om det kan kopplas till rosacean :)
  • Anonym
    Äldre 10 Jun 09:31
    #7
    stormhelen skrev 2013-06-10 01:21:02 följande:

    Ja kolla upp tycker jag absolut att man kan göra.


    Det är ju super bra om du får reda på vad vilka produkter just du bör undvika. Det kan nog inte skada iaf. :)


     


     


    Ja exakt, det kan ju vara svårt att ta reda på allting på egen hand liksom, man kan ju ge ett läkarbesök en chans :) kan återkomma om hur det går!
  • Anonym
    Äldre 10 Jun 15:48
    #9
    stormhelen skrev 2013-06-10 14:08:39 följande:

    Ja, det är super svårt att veta vad man bör undvika och inte unvika. Så jag tror att det är helt klart värt att kolla upp.


    Ja, återkoppla jätte gärna och berätta hur det har gått, om du märker någon skillnad eller inte. =)


    Då gör jag det! Fick en läkartid på torsdag, så får se vad vi kommer fram till :)
  • Anonym
    Äldre 15 Jun 10:53
    #10

    Var alltså hos läkaren i torsdags :) Tog upp lite allt möjligt med henne, hade bland annat ett symptom för candida svamp (dock inte säkert att jag har det...) men fick iallafall ett medel som man ska skölja i munnen och sen svälja efter varje måltid. Tog också test för att se om jag hade vitaminbrist som jag får veta senare. Fick också antidepp medel mot pms som jag ska ta 2 veckor innan mens dagligen, eftersom man kan må dåligt och känna stress innan mens kan ju det också påverka rosacea (min rosacea brukar bli värre innan mens iallafall). Är lite inne på att gå till gastroläkare men då får jag betala hela summan själv. Får väl ge detta en chans först och se Glad

  • Anonym
    Äldre 16 Jun 23:36
    #12
    stormhelen skrev 2013-06-15 11:04:16 följande:

    Jag tror att det kan vara bra att göra en sådan där kontroll även om man inte har rosacia, just bara för att kolla hur kroppen mår just nu.


    Tror att det är bra att du kollar upp det där. =)


    Spännande att se vad provsvaren blev.


    Absolut det håller jag med om! Det är inte direkt sånt som man enkelt kan ta reda på egen hand :) Ja tycker också det ska bli spännande! Läkaren sa att hon skulle höra av sig om jag hade vitaminbrist - så antar att hon inte hör av sig om det inte är något utöver det normala Glad
  • Anonym
    Äldre 18 Jun 00:22
    #14
    Roxanna skrev 2013-06-17 08:51:44 följande:
    Har du fått äta Tetralysal? Det fick min kompis göra i 4 månader när hon blev diagnostiserad med Rosacea. Inte kul för magen dock, men det försvann då och har inte kommit tillbaka. Det var 7 år sedan nu.
    Är det sant? Låter helt underbart! Jag har inte ätit en lång sådan kur, fick en kur för typ 1 månad men det var innan jag fått veta att jag hade rosacea och den var ju väldigt kort. En vän med rosacea har dock ätit tetralysal under flera månader och hennes problem har inte återkommit (hon slutade för ca 3-4 månader sedan). Man kanske skulle testa det iallafall! :) Dock till hösten då kanske, när man inte är lika solkänslig Glad
  • Anonym
    Äldre 18 Jun 00:40
    #15

    Vadå inte kul för magen? Jag har käkat medicinen och det hände ingenting.Roxanna skrev 2013-06-17 08:51:44 följande:Har du fått äta Tetralysal? Det fick min kompis göra i 4 månader när hon blev diagnostiserad med Rosacea. Inte kul för magen dock, men det försvann då och har inte kommit tillbaka. Det var 7 år sedan nu

  • Anonym
    Äldre 18 Jun 09:13
    #17
    Anonym skrev 2013-06-18 00:40:40 följande:
    Vadå inte kul för magen? Jag har käkat medicinen och det hände ingenting.Roxanna skrev 2013-06-17 08:51:44 följande:Har du fått äta Tetralysal? Det fick min kompis göra i 4 månader när hon blev diagnostiserad med Rosacea. Inte kul för magen dock, men det försvann då och har inte kommit tillbaka. Det var 7 år sedan nu
    Åt du tetralysal mot rosacea? Vad fick du för resultat isåfall? Glad
Svar på tråden Gastroläkare - hud rosacea