• stealm­ystyle
    Äldre 7 Jun 12:05
    7391 visningar
    20 svar
    20
    7391

    Hur ser vår alkoholberäkning ut?

    Nu vet ju inte jag hur glada era gäster är i alkohol men vi har räknat såhär och är lika många drickande gäster som er:

    Öl: 11 flak (33 cl)
    Vin: 15 bib (=45 liter)
    Bubbel till fördrink: 18 flaskor
    cider: 2 flak
    Sprit: 2 flaskor till avec, 3 flaskor till drinkbord. 

    Jag frågade en vän som hade bröllop för ett par helger sedan hur mycket som hade gått, då dom var lika många gäster som vi ska ha, och de hade gått åt 8 flak öl, 50 flaskor vin och 18 flaskor bubbel. De hade ingen sprit och ingen cider.  

  • stealm­ystyle
    Äldre 8 Jun 12:15
    #8

    Jag tror att det är för lite vin. Om du tänker att det ska gå åt ca 13 flaskor under middagen (du skrev att du efter middagen ska ha ca 5 liter kvar) och om du räknar på 4 glas per flaska så är det 52 glas. Du skriver att ni bjuder på två glas till middagen. Med den uträkningen så får inte fler än 26 personer välja vin framför öl. 

    Tänker man då att resterande gäster dricker öl (39 stycken gäster, beräknat på 65 personer) och dessa dricker två öl var till maten så har du 78 öl under middagen. Alltså 82 öl kvar till festen. Om alla gästerna som har börjat dricka öl vill fortsätta med det under festen så räcker det alltså till ca 2 öl till var, sen måste de dricka sprit, och det är ju inte alla som vill det. 

    Jag vet ju inte hur dina gäster väljer men på alla bröllop jag varit på så dricker merparten av gästerna vin till maten, och med din beräkning av vin så kommer inte vinet räcka om det är mer än 26 personer som väljer vin till maten. Jag tror också att det är viktigt att tänka på att om man har börjat dricka en sak, t.ex vin, så kanske man inte vill blanda och dricka massa annat senare och då är det ju bra om den som vill fortsätta dricka vin får göra det, osv.

    Som sagt så känner jag inte dina gäster, men om du inte vill dra ner på spritmängden (som jag tycker är alldeles för hög då det kan vara många gäster, kanske äldre? som inte vill dricka groggar) så tycker jag åtminstone att ni ska köpa lite mer vin och öl. Köper ni på bolaget så får ni lämna tillbaka det som inte gått åt om flaskorna/biben är obrutna. Köp hellre för mycket så att era gäster får välja vad de vill dricka, och sedan lämna tillbaka, än att gästerna tvingas dricka grogg om de inte vill. 

  • stealm­ystyle
    Äldre 8 Jun 14:07
    #11
    Chicita skrev 2013-06-08 12:42:26 följande:
    Tja vi lämnade tillbaka vin till systemet och fick ändå ett par öppnade BiB:ar kvar själva.
    De flesta (nästan alla) av de ca 40 personer som drack alkohol till maten valde vin eftersom det passade bäst till den mat vi serverade.
    Det var fri påfyllning under hela middagen och det gick åt kanske 5 BIB totalt, och då räknar jag även senare på kvällen. En röd och en vit BiB var öppnad och det var nog hälften ungefär kvar i dom.
    Vi hade köpt 4 plattor 33-cl öl och lämnade tillbaka 2,5 platta. 

    Hur många dricker 2 glas vin till maten?
    Många dricker ett + vatten.

    Alltså visst kan du svänga förbi systemet några dagar innan bröllopsfesten och köpa några flaskor eller ett par bag in box och ha som reserv ifall att.
    Men om det inte blir ett väldigt blött bröllop så tror jag det ska räcka Flört 
    Det där beror ju helt på hur lång middagen är och vilka vänner man har. På vårt bröllopt skulle jag kunna tänka mig att typ mormor dricker ett glas vin till maten medan våra vänner säkerligen kommer dricka 3-4 glas. Och eftersom hon har räknat med att 15 flaskor sprit ska drickas upp så kan jag ju tänka mig att hennes vänner är glada i alkohol och därför säkert kommer dricka (minst) 2 glas. 
  • stealm­ystyle
    Äldre 14 Jun 10:26
    #19
    johannagbg skrev 2013-06-10 22:48:21 följande:
    Vi är ca 82 gäster och har räknat på att alla dricker :) Detta är vad vi beräknat från förrätt till baren under kvällen. 29 flak öl 30 vitt flaskor 20 rött flaskor 4 rose BiB 4 vitt BiB 4 rött BiB 6 lock cider 2 whisky 1 liter 2 baileys 2 päronkonjak 18 flaskor bubbel Vad tror ni?? För mkt eller för lite??
    Vi blir ca 70 gäster och har räknat nästan exakt som er, men vi har "bara" 11 flak öl, och två flak cider. Jag har suttit och räknat på vad jag tror varje person kommer dricka, och tagit i lite mer. På ett ungefär så har jag räknat att folk dricker antingen 4 öl till maten, 2 vin + 2 öl, eller 4 glas vin. Sen har jag räknat att folk dricker 5 öl eller 4 glas vin till festen. Vi har alltså räknat i överkant för det kommer ju finnas gäster som inte alls dricker så mycket som vi har räknat att de ska göra. Så jag tror ni klarar er lungt på 15 flak öl. Men annars tycker jag resten ser bra ut :)

    Men för att göra en jämförelse så var jag på bröllop för ett tag sedan med ca 70 gäster och då gick det 18 flaskor bubbel, 8 flak öl och 50 flaskor vin. Jag frågade också en annan vän som gifte sig för ett par år sedan och då var det en riktig röjar fest och de hade ca 65 gäster och då hade det gått ca 5 flak öl och 4 flak cider. Men då hade dom 50 cl burkar. 
Svar på tråden Hur ser vår alkoholberäkning ut?