• Äldre 28 May 11:50
    5586 visningar
    18 svar
    18
    5586

    Vilket efternamn ska vi välja?! Tycker om båda

    Vi har lite svårt att välja efternamn och tänkte kolla här vilket ni tycker är finast. Jag förstår att detta verkligen bara handlar om tycke och smak men vi har svårt att välja. Så har ni några tankar på varför ni tycker det ena eller andra så skriv gärna ner dem.


     


    Tack så mycket för hjälpen! <3

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket efternamn ska vi välja?! Tycker om båda
  • Elinjz
    Äldre 28 May 11:51
    #1

    Jag gillar Limbell mer så jag tycker Bellham låter som Bellman

  • kouki
    Äldre 28 May 12:03
    #2

    Limbell tycker jag är bättre, låter bättre på svenska samtidigt som det fungerar i utlandet. Bellham på svenska känner jag är lite svårt^^ Men det är bara min åsikt :3

  • Äldre 28 May 12:11
    #3

    Eftersom jag har ett jobb där jag tar emot bokningar på telefon så utgår jag enbart ifrån hur det skulle kännas att göra en bokning med dessa namn.
    Bellham är inte så svårt att lista ut stavningen på. Men jag skulle nog ändå behöva bekräfta att jag hört rätt, och om det var en dålig linje så kanske jag (efter typ andra gången man frågar och inte uppfattar riktigt) skriva Bellman för det känns mest logiskt.

    Limbell kan också vara ett namn som kan bli svårt att uppfatta. Lite rasp på linjen och det låter som Timell Flört

    Men av dessa två så tror jag ändå att Limbell är lättast för andra att uppfatta korrekt, och som ni kommer slippa stava varje gång. 

  • Äldre 28 May 12:26
    #4
    Chicita skrev 2013-05-28 12:11:25 följande:
    Limbell kan också vara ett namn som kan bli svårt att uppfatta. Lite rasp på linjen och det låter som Timell Flört
    Eller Lindell kanske?
  • Äldre 28 May 12:26
    #5

    tyckte limbell. för bellham lät så.. brittiskt :P

  • Äldre 28 May 12:32
    #6
    daniiel skrev 2013-05-28 12:26:34 följande:
    Eller Lindell kanske?
    Ja det också...
    Alla namn som inte är så vanliga brukar man liksom "översätta" till ett vanligare namn om det sprakar mycket på linjen eller bara hörs dåligt. Det går automatiskt och inget man direkt tänker på. Man tror ju att man hörde rätt... Glad 
  • Äldre 28 May 12:59
    #7

    Bellham, det var mycket vackrare. Limbell, lite för likt Lindell fast konstigare och tänker på limb - lem..
    Det här med att missuppfattas när man ringer och bokar saker kanske inte är så stort problem längre. Vem ringer och bokar när det finns internet? Kanske lite äldre men jag har aldrig gjort det faktiskt.  

  • Äldre 28 May 13:00
    #8
    filibustern skrev 2013-05-28 12:26:46 följande:
    tyckte limbell. för bellham lät så.. brittiskt :P
    Tycker det är fint bl.a. för att det låter lite brittiskt.. ;) 
  • Äldre 28 May 13:04
    #9

    Ja vi har tänkt på att det låter som andra namn, men det är inte så mycket att göra åt det. Annars måste man ju ta ett namn som redan är "vanligt" och det får man inte ta om man inte heter det sedan innan....Själv har jag ett son-namn idag och tycker det är jättebekvämt eftersom "alla" kan stava till det, men det känns som att så fort man väljer något annat får man vara beredd på att stava. Är rent ut sagt skitsvårt att komma på ett namn som ingen annan har (vilket är kravet för att man ska få välja det).


    Chicita skrev 2013-05-28 12:11:25 följande:
    Eftersom jag har ett jobb där jag tar emot bokningar på telefon så utgår jag enbart ifrån hur det skulle kännas att göra en bokning med dessa namn.
    Bellham är inte så svårt att lista ut stavningen på. Men jag skulle nog ändå behöva bekräfta att jag hört rätt, och om det var en dålig linje så kanske jag (efter typ andra gången man frågar och inte uppfattar riktigt) skriva Bellman för det känns mest logiskt.

    Limbell kan också vara ett namn som kan bli svårt att uppfatta. Lite rasp på linjen och det låter som Timell Flört

    Men av dessa två så tror jag ändå att Limbell är lättast för andra att uppfatta korrekt, och som ni kommer slippa stava varje gång.
  • Äldre 28 May 13:05
    #10

    hehe det är största anlendingen till att vi gillar det också, bra och internationellt (finns en stad i England som heter så) :)


    Red Lion skrev 2013-05-28 13:00:21 följande:
    Tycker det är fint bl.a. för att det låter lite brittiskt.. ;)
  • Äldre 28 May 13:08
    #11
    Lakinna skrev 2013-05-28 13:04:05 följande:
    Ja vi har tänkt på att det låter som andra namn, men det är inte så mycket att göra åt det. Annars måste man ju ta ett namn som redan är "vanligt" och det får man inte ta om man inte heter det sedan innan....Själv har jag ett son-namn idag och tycker det är jättebekvämt eftersom "alla" kan stava till det, men det känns som att så fort man väljer något annat får man vara beredd på att stava. Är rent ut sagt skitsvårt att komma på ett namn som ingen annan har (vilket är kravet för att man ska få välja det).
    Får jag fråga varför ni vill ha ett annat namn och inte behåller något av era? Glad
  • Äldre 28 May 13:14
    #12

    Vi är helt överens om att vi vill ha ett (1) gemensamt efternamn men jag vill inte ha hans namn (av skäl som han fullt förstår) och han vill inte ha mitt namn (av skäl som jag fullt förstår).


    Chicita skrev 2013-05-28 13:08:35 följande:
    Får jag fråga varför ni vill ha ett annat namn och inte behåller något av era? Glad
  • Äldre 28 May 13:22
    #13
    Lakinna skrev 2013-05-28 13:14:38 följande:
    Vi är helt överens om att vi vill ha ett (1) gemensamt efternamn men jag vill inte ha hans namn (av skäl som han fullt förstår) och han vill inte ha mitt namn (av skäl som jag fullt förstår).
    Ok, ja då blir det ju svårt.
    Men ni är ju medvetna om problemet med stavning och sånt. Så då är det väl mest en fråga om att välja det namn som känns bäst ihop med era förnamn Glad 

    Provskriv flera gånger. Om det både känns bra på tungan så att säga, skrivs snyggt / känns bra att skriva och inte är allt för svårt att stava så är det nog rätt namn att välja Glad
  • hedvig
    Äldre 28 May 13:44
    #14

    Båda känns lite "fel" på tungan men Bellham känns bäst. Limnell hade jag gillat mer :)

  • Modify
    Äldre 6 Aug 13:33
    #15

    Slå ihop dem till Limbellham? :)

  • stormh­elen
    Äldre 6 Aug 15:55
    #16

    Har ni bestämt er än vilket namn det blir?


     


    *nyfiken* =)

  • Äldre 6 Aug 16:04
    #17

    Hehe nä tyvärr har vi inte bestämt än, för PRV strulade till det lite för oss så att vi förstod att inget namn skulle bli klart innan bröllopet ändå så då la vi det lite på is. Försöker just nu komma på lite nya förslag eftersom vi inte är helt 100 på ovan...

  • stormh­elen
    Äldre 6 Aug 18:18
    #18

    Namnlagen ska ju ändras till januari 2015 (om den blir antagen) då kommer man ju kunna ta dubbla efternamn, om ni är intresserade av att behålla båda era namn.Jag och min blivande kommer att vänta (eftersom vi båda vill ha våra namn kvar men vi villl ändå ha samma efternamn) tills namnlagen gått igenom sedan byter vi namn så att vi får ett dubbelefternamn (mitt kombinerat med hans).


     


    Det är ju inte bråttom att ändra namn det kan ni ju göra sen, men det är ju klart att det är smidigt att passa på att byta när man gifter sig.


    Det kanske är bra att PRV strulade för er om du inte riktigt känner dig helt 100 på d namnförslag som ni hade. Du/ ni ska ju känna er bekväma med det namnet som ni tillslut kommer att välja.


     

Svar på tråden Vilket efternamn ska vi välja?! Tycker om båda