• ellie0­1
    Äldre 23 May 11:25
    110661 visningar
    18 svar
    18
    110661

    Vad måste bytas när man byter efternamn?

    Jag tror att du måste fysiskt gå och göra om pass, körkort ect.
    På banken ändras det inte per automatik, (jag jobbar på bank) du måste komma med pappret från skatteverket till banken (alternativ till din personliga bankman) och ändra efternamnet. 
    På hans jobb bör det ge automatiskt då det bör vara direkt kopplat til folkbokföring och skatteverkets register, lika så till all post som nu kommer att bli ställd till det nya efternamnet.  

  • ellie0­1
    Äldre 24 May 12:27
    #16
    IdaOchTomas skrev 2013-05-23 15:57:55 följande:
    Det kanalltså ta lång tid med banken? Vad händer utomlands om ditt pass säger nya efternamnet och ditt bankort säger gamla efternamnet - nekas du köp då? *orolig inför utlandssemestern i sommar*

    Hur lång tid tar det som regel innan man fått besked från skatteverket, nytt pass, bankkort etc?
    Nu kan jag inte svara för alla banker, men hos oss så går det snabbt. Kommer man in med samtliga papper från skatteverket så ser jag ingen anledning att det skulle behöva ta mer än 5 bankdagar att få hem kort och allt.
    Det nya namnet registreras på plats, från att beställa nya kort (som görs på plats alt via telefon) så tar det 3-5 bankdagar innan kortet kommer till brevlådan. Eftersom det skickas med registrerat brev så behövs ID-handling för att hämta ut kortet från posten och eftersom det nya efternamnet kommer stå på brevet behöver den ID-handling du tar med ha det nya namnet. Så jag skulle nog vänta med bankomat/kredit korten till sist, dom funkar ju oavsett namn på dom Glad 

    Vilken tur att det finns sånna här forum! Jag kommer behöva skriva en lista på samtliga ställen att kontakta 
Svar på tråden Vad måste bytas när man byter efternamn?