• Anonym

    Överreagerar jag (med min väns klädsel)?

    Gifter mig i sommar och fick veta för några dagar sedan att min bästa vän beställt en kort och drömlik, vit klänning. Jag sa till henne när hon visade bilden "Men den är ju vit!" Till svar fick jag "NÄ, den är CREME!"

    Sa inget mer då (är inte den typen som gillar det här med konflikter), men kände att jag irriterade mig så mycket på det, så jag samlade mod och ringde henne på kvällen. Sa att det inte kändes rätt att hon skulle ha vit klänning (som dessutom är enfärgad). Hon blev irriterad och sa "Men du sa ju att det var vitt man inte skulle ha, den här är ju inte vit, den är creme!). Hon blev sur och har inte hört av sig sedan dess.

    Med vit menar jag alla nyanser av vitt. Kritvitt eller varmvit, skit samma. Jag vill inte att någon annan har en vit klänning. Sen att hon inte förstod det, ja.. Inte så mycket att göra åt.
    Men det som hör till saken är att hon fortfarande ska ha klänningen trots att jag visat mitt missnöje och det känns bakvänt att HON är sur. 

    Ja, säkert barnsligt men för mig faktiskt (uppenbarligen) viktigt.
    Klart alla kommer se och veta att det är jag som är bruden, men ändå. Känns bara inte ok.

    Vill bara höra er åsikt.. Överreagerar jag? 

  • Svar på tråden Överreagerar jag (med min väns klädsel)?
  • Dosbeck

    Ja jag kan tycka att creme också är vitt. Om än i en mjukare ton så att säga.... Det är ju en sak om de är en klänning med exempelvis vit grund men med andra färger i också. Men att ha en vit...eller nåja cremefärgad klänning känns inte helt OK. :/

  • Kalaspinglan

    Jag skulle inte vara nöjd om nån gäst kom i vitt, creme, champagnefärgat eller annan nyans likställd med vitt.

    Kan du inte försöka be din vän ta en annan klänning, eller ha en stor knallfärgad sjal på sig om hon prompt måste ha klänningen?

    Förstår att det känns jobbigt att ta konflikten, men säg något i stil med "jag känner mig lite besviken på att inte få vara den enda kvinnan i vitt/ljus nyans på min bröllopsdag, skulle du kunna tänka dig att välja en annan färg?" och sen nåt snällt om att klänningen är jättefin osv så hon inte känner sig totalsågad.

    Om du har svårt att säga det, kan du kanske skriva ett mail där du på ett snällt och konstruktivt sätt ber henne ta en annan klänning. Har du kanske någon klänning hon kunde låna? Så behöver hon inte köpa en ny, menar jag.

  • stormhelen

    Jag tycker absolut inte att du har överreagerat.


     


    Det är ju underförstått att när man säger att gästerna inte ska bära vitt så menar man ju alla nyanser av vitt. Cream är en nyans av vitt och är därför inte okej enligt min mening att bära (det är ju skillnad om klänningen är flerfärgad där vit är en av färgerna).


    Det är endast okej om det står i inbjudan att brudparet önskar att alla gästerna bär helvita kläder eller helsvart. Men då är det ett undantag. Står det inget på inbjudan tillhör ju detta "allmän kännedom."


     


    Till våra inbjudningskort så skickade vi med en lös lapp med lite allmäna förhållningsregler, där det t.ex. stod att "kvinnliga gäster inte får bära helvita eller helsvarta klänningar. Helvitt bär endast bruden och svart bär man till begravningar."


    Detta just för att är det någon som inte vet om detta så har man förklarat vad som gäller och gett dem en förklaring till varför. Å' de som redan vet om detta får en liten påminna. =)


    Förhoppningsvis så fattar alla gästerna galoppen att det gäller alla nyanser av vitt.


    Man tycker ju att man inte ska behöva vara så övertydlig det borde man ju lixom fatta. Tungan ute


     


     


    Skulle din vän ändå  bära den klänningen på ditt bröllop kommer hon att göra bort sig, då alla vet att man inte ska bära vitt.


     Gör hon det iaf så är det  Väldigt respektlöst av henne.


     


    Visst man kan inte helt bestämma vad andra ska ha på sig. Men till viss del så styr man ju ändå vad gästerna ska ha på sig genom att ha en klädkod. Sedan är det underförstått att kvinnliga gäster inte ska bära helvita eller helsvrarta klänningar till ett bröllop.


     


    Jag tycker att du ska ta ett till snack med din vän om att vitt, så som t.ex.  kritvit, cramfärgad, elfenben osv inte är okej för henne att ha på sig.


    Förklara för henne att cream är en nyans av vitt, och att inga nyanser av fären vit är önskvärd att ha på sig (om man nu själv inte är bruden). Om hon önska komma till bröllopet bör hon respektera detta. Hon ska ju ändå föreställa att vara din vän. Det här är din stora dag, då får hon stå tillbaka och respektera din önskan.


    Förklara på ett trevlig sätt och försök att inte kritisera för mycket så kanske hon lyssnar utan att er vänskap ska få sig en knuff. Berätta för henne hur du känner dig och att det här faktiskt är lite av allmän vett och ettiket. (kanske bättre att ta det ansikte mot ansikte).


     


    Tycker hon fortfarande efter att ni pratat med varandra att klänningen är viktigare än er vänskap så säger ju det en hel del.


     


     


     


     


     

  • Anonym

    Tusen tack för era svar.
    Skönt att höra att jag inte överreagerar iaf.. :)

    Försökte verkligen på ett snällt sätt säga att jag inte tyckte det var okej, att creme är en nyans av vitt och att klänning ändå är fin och därför användbar vid andra tillfällen.
    Men som sagt, hon blev skitsur!
    Hon menade att det var dåligt av mig då jag hade sagt "ingen vit klänning"...
    För mig är ju dock creme en nyans av vitt.
    Finns ju tusen andra färger, så för en kväll ska det väl ändå inte vara så svårt att ha någon annan färg än just vit, eller som hon säger.. CREME.

    Hon sa även att "jaja, men då skiter jag i den men skiter även att leta i en ny. då tar jag nåt som jag redan har!". Verkligen som en barnunge. Jag sa åt henne att det kändes orättvist att hon blev sur när jag för första gången på våra 13 år som vänner, sa vad jag tyckte. 

    Som sagt, får hon inte ha klänningen så känns det som att vi inte ens kommer vara vänner längre för hon är så fruktansvärt långsint. Jag känner inte heller för att hela tiden vara den som ska vika mig, trots att jag inte gjort något fel.  Så då får det väl vara då, även om det känns trist att avsluta en vänskap för en sån liten sak som så lätt skulle kunna lösas. Om jag själv fick ett sånt samtal skulle JAG be om ursäkt och inte ens ifrågasätta.

    Nä fy, kändes bara så fruktansvärt tråkigt och behövde bara skriva av mig.
    Jag rent hoppas att någon av gästerna ger henne någon kommentar om att hon bär vitt och att hon får skämmas. Förmodligen skulle hon fara hem för en sådan kommentar, men gör hon det, ja då är hon kanske inte så mycket att ha som vän heller?

    Tusen tack för att ni svarar och ger mig råd!  

  • Marjasinus

    Ni överreagerar allihopa. Vi angav klädkod på inbjudan för gästernas skull för att dom ska känna sig bekväma men för min skulle kan de gott komma i nätbrynja och foppatofflor bara de kommer. Jag tycker ni glömmer bort att det är ni som ska vara tacksamma för att de kommer, inte omvänt.

    Jag är fullständigt övertygad om att folk vet vilka det är som gifter sig oavsett vad gästerna har på sig.

  • Tuvestam

    Jag tycker inte heller du överreagerar, jag hade absolut inte tyckt att det va okej om någon av våra gäster kom i vitt eller creme, eller vad vitt mer kan ha för namn. Jag tycker att det enbart är bruden som ska bära vitt!

  • stormhelen
    Anonym skrev 2013-05-17 18:45:26 följande:
    Tusen tack för era svar.
    Skönt att höra att jag inte överreagerar iaf.. :)

    Försökte verkligen på ett snällt sätt säga att jag inte tyckte det var okej, att creme är en nyans av vitt och att klänning ändå är fin och därför användbar vid andra tillfällen.
    Men som sagt, hon blev skitsur!
    Hon menade att det var dåligt av mig då jag hade sagt "ingen vit klänning"...
    För mig är ju dock creme en nyans av vitt.
    Finns ju tusen andra färger, så för en kväll ska det väl ändå inte vara så svårt att ha någon annan färg än just vit, eller som hon säger.. CREME.

    Hon sa även att "jaja, men då skiter jag i den men skiter även att leta i en ny. då tar jag nåt som jag redan har!". Verkligen som en barnunge. Jag sa åt henne att det kändes orättvist att hon blev sur när jag för första gången på våra 13 år som vänner, sa vad jag tyckte. 

    Som sagt, får hon inte ha klänningen så känns det som att vi inte ens kommer vara vänner längre för hon är så fruktansvärt långsint. Jag känner inte heller för att hela tiden vara den som ska vika mig, trots att jag inte gjort något fel.  Så då får det väl vara då, även om det känns trist att avsluta en vänskap för en sån liten sak som så lätt skulle kunna lösas. Om jag själv fick ett sånt samtal skulle JAG be om ursäkt och inte ens ifrågasätta.

    Nä fy, kändes bara så fruktansvärt tråkigt och behövde bara skriva av mig.
    Jag rent hoppas att någon av gästerna ger henne någon kommentar om att hon bär vitt och att hon får skämmas. Förmodligen skulle hon fara hem för en sådan kommentar, men gör hon det, ja då är hon kanske inte så mycket att ha som vän heller?

    Tusen tack för att ni svarar och ger mig råd!  

    Jag tycker att din vän rent ut sagt beter sig jätte fjantigt.


    Hon borde ha förståelse över att det här är din dag och inte hennes.


    Du tycks ju ha gett henne en bra förklaring, tråkigt att hon ska bli så sur.


     


    Sedan är det väll inget krav att man ska ha nya kläder på sig?! Hade någon sagt så där att då tar jag väll något som jag redan har. Så hade jag svarat att det blir ju perfekt. =P


     


    Som du sa så är det ju verkligen en onödig grej att förlora en vän på (om det nu går så långt). Känns som att det ligger en del annat bakom.


     


    Jag hade också en sådan typ av vän. Hon och jag är inte längre vänner. (en massa olika konflikter som ledde till detta). Hon kunde inta ta att jag började säga vad jag tyckte (jag slutade vika mig) och i och med det tog vänskapen slut.


    Visst det var tråkigt, men det är ingen bra vänskap om man inte kan respektera varandra. Man ska inte behöva dansa efter någon annans pipa. Alla rellationer handlar om att ge och ta. Min vän kunde för det mesta bara ta men var dålig på att ge.


     


    Hoppas att det löser sig mellan er och att hon tar sitt förnuft till fånga.


     


     

  • Kalaspinglan
    Anonym skrev 2013-05-17 18:45:26 följande:
    Hon sa även att "jaja, men då skiter jag i den men skiter även att leta i en ny. då tar jag nåt som jag redan har!". Verkligen som en barnunge. Jag sa åt henne att det kändes orättvist att hon blev sur när jag för första gången på våra 13 år som vänner, sa vad jag tyckte. 
    Det kan ju hända att vännen just nu är inne i nån stressig period och därför inte riktigt kapabel att tänka klart. Det är ju urdumt att bete sig sådär som hon gjort.

    Jag hoppas hennes starka reaktion blåser över på några dagar, oftast mattas ju känslorna av med tiden, och fast man är jättearg en dag, så är det svårt att vara lika arg några dagar senare. (Syftar nu på din kompis reaktion, inte din).

    Och JA andra gäster kommer att undra om hon saknar vanlig hyfs och pli. Jag var gäst på ett bröllop för två år sedan, och sgs. alla gäster hade klätt sig "enligt etiketten", dvs. inte i helvitt eller helsvart. En kvinnlig gäst stack dock ut ur mängden genom sitt val av klänning: det var en lång, silver/vit grej som verkligen stack ut ur mängden. Även om det är ett väldigt stort etikettsbrott att klaga på andras etikettfel så VET jag att flera gäster snackade om just denna klänning...
  • TheD

    Inte okej! En vuxen person borde ha koll på sånt... Barn har t.o.m koll på dessa regler.

Svar på tråden Överreagerar jag (med min väns klädsel)?