• Äldre 16 May 15:39
    3558 visningar
    6 svar
    6
    3558

    vilken brudbukett

    Jo, visst finns det regler-alltså samma typ av regler man som frisör, sömmerska eller annan hantverkare ska känna till och kunna tillämpa för att tolla fram det bästa hos varje enskild individ. Sådant som vilken skärning som bäst framäver en viss figur och så. Och framförallt vad man kanske ska undvika .


    MEN det är sällan så hugget i sten att man inte kan hitta lösningar. Det handlar mycket om proportioner och helhet. Därför är det viktigt att floristen får en chans att få en bra uppfattning om summan av kölänning, frisyr och stil på hela konkarongen. Det är stor skillnad om en brud är 1,55 och väger 100 kilo, ska ha en klänning med bamseunderkjol och släp, slöja, tiara och så vidare, än om hon är 1,55 och väger 48 kilo, ska ha knäkort snäv klänning och kort, tuff frisyr, höga klackar och modern look.

    Längd och vikt är faktorer-men det är också teman som 50-tal, rock&roll, medeltid, etc. Likaså val av övriga smycken, kroppsegna smycken som tatueringar, make-up, skor naglar...
    Kan man grunderna i komposition, så kan man också frångå dem tillräckligt på individnivå för att för varje brud hitta en optimal komposition som gör brudbuketten precis tilld en prick över i.et som den är menad att vara.

    Bruden själv behöver inte kunna de här reglerna-det är hantverkskunskap. Det man ska lägga lite omsorg på, är att leta rätt på en kunnig florist som man känner att man lirar med. Det är stor skillnad på vilka skills som finns därute i butikerna.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 16 May 15:55
    #5
    Chicita skrev 2013-05-16 15:46:38 följande:
    Ja jo... alltså på så sätt Tungan ute
    Jag tänkte mer "är det ok att ha en röd bukett fast jag har gröna ögon" typ Flört
    Och man riskerar ju inte böter eller fängelse om man väljer en bukett som inte alls kompletterar temat eller framhäver klänningen...

    Jag fattar vad du menar-det går att tolka frågan om regler lite olika. Jag tänker att det såkalrt finns grundregler-det är ju mycket det som allt med färg och form handlar om. Och framförallt behöver man veta varför man gör olika drag. Vad är det jag vill uppnå? vad ska framhävas /trollas bort, vad viill jag ha för effekt och så vidare.
    jag menar, det kan vara en regel att buketten inte ska vara större än si och så, men bruden kanske VILL ha känslan av ett enormt fång av blommmor, och då ska man ju veta hur mycket man behöver ta i för att uppnå det.
    Och så vidare i all oändlighet.

    Att det sedan på individnivå dessutom är olika vad olika hantverkare tycker på det personliga planet, gör ju saken mer komplex. Samma kund får garanterat inte samma råd at 20 olika florister-vilket inte behöver betyda att det är någon av floristerna som är kass-de bara har olika syn-och arbetssätt, och egen samk.
    Därför tror jag att om man får en god känsla för sin florist allmänt, så kanske man passar bra ihop i slutänden så att säga. Det gäller att få känna att den man pratar med fattar vad man är ute efter.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden vilken brudbukett