• Äldre 11 May 11:24
    6290 visningar
    7 svar
    7
    6290

    Feedback på tärntal!

    Är tärna på min syster bröllop och skall hålla tal. Har aldrig gjort det förut och bara varit på mitt eget bröllop så jag tar gärna emot lite feedback om någon har lust! Skrattande Det är skrivet i talspråk så jag är medveten om att meningsbyggnader o.s.v. inte alltid är helt korekt, men det kommer det ju inte bli när jag pratar heller Tungan ute

    För Er som inte vet vem jag är så heter jag NN och är (brudens) lillasyster, och har fått äran att vara brudtärna idag!

    Jag vill börja med att gratulera brudparet, och tacka för att vi alla får vara med och fira ert bröllop idag.

    När jag tänkte på vad jag skulle säga idag försökte jag komma på någon rolig historia om (bruden) och (brudgummen). Men medan jag satt och tänkte på dem så var det något annat jag hela tiden fastnade vid; nämligen hur olika de är, och ändå passar de så bra ihop.

    (Bruden) är ju min storasyster och jag har alltid sett henne som väldigt ordentlig och ordningsam, men med en väldigt kort stubin som får henne att explodera titt som tätt. Jag kan inte påstå att jag känner (brudgummen) lika väl, men av det jag sett hittills så är han inte riktigt lika ordningsam, och har inte riktigt lika hett temperament. Och jag kan bara konstatera att det verkar vara precis vad (bruden) behöver. För under alla år har jag aldrig sett henne så lycklig som nu.

    Medan jag letade efter saker att säga i ett bröllopstal så hittade jag ett citat, som kanske låter lite märkligt först men när man tänker efter på vad det innebär så är det faktiskt väldigt fint. Det är på engelska, men det tyckte jag var ganska passande eftersom det faktiskt var i England (bruden) och (brudgummen) hittade varandra:

    My greatest wish for the two of you is that through the years your love for each other will so deepen and grow, that years from now you will look back on this day, your wedding day, as the day you loved each other the least.

    Som jag sa, det låter kanske lite konstigt att jag önskar att ni älskar varandra minst idag. Men tänk vad otroligt mycket ni älskar varandra just idag, och jag önskar att er kärlek får växa sig ännu större, ännu starkare.

    Och för att ni ska kunna vårda er kärlek, så att den får möjlighet att växa, har jag hittat ett gott råd;
    För ett långt och lyckligt äktenskap behövs en stor portion humor och ett kort minne!

    Lycka till!
    Skål! 

  • Svar på tråden Feedback på tärntal!
  • Äldre 11 May 11:33
    #2

    Tack för dina tankar! Jag funderade på om jag skulle ta citatet på svenska också av just den anledningen men var osäker, men då gör jag nog så! :)

  • Äldre 12 May 11:08
    #7

    Vad roligt att ni tyckte om det! Hoppas min syster också gör det :)

Svar på tråden Feedback på tärntal!