• Sandra­Elisab­et
    Äldre 18 Mar 22:16
    27184 visningar
    187 svar
    187
    27184

    21-dagars utmaning, någon som är med?

    amerika skrev 2013-03-18 17:19:46 följande:
    Jag är på!! Det är dax nu Flört kommer inte posta mina midjemått offentligt haha men för egen del så är det ju bra...

    Bara nyfiken: 21 dagar just, av vilken anledning?
    Det är dokumenterat att det tar 21 dagar att bryta en vana. Flört

    Kul idé!! Jag känner att en sådan grej efter påsk hade varit en bra idé för mig, men med tanke på påsk, tentaplugg och att jag dessutom fyller år gör att jag redan idag vet att jag inte kunnat hålla mig. Men om ni förlänger det till efter påsk är jag PÅ! Skrattande
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 19 Mar 11:52
    #17
    NeutronStar skrev 2013-03-19 11:43:14 följande:
    Om det är någon som känner för att äta riktigt nyttigt idag så kommer ett recept på en supergod gratäng med lågt kaloriinnehåll:
     
    Ingredienser - 4 portioner

    8 dl kokt pasta, t ex fusilli 200 g kassler 300 g frysta broccilibuketter 1 dl grovhackade valnötter  140 g Kvibille® gräddädel 4 dl Kelda® Pastasås Mild ost
    Gör så här

    Sätt ugnen på 225°.  Skär kasslern i små tärningar.  Blanda den kokta pastan, kassler, broccoli och valnötter i en smord ugnssäker form. Smula osten och blanda den med såsen.  Häll blandningen i formen och gratinera i mitten av ugnen 20-25 min.  Servera med sallad.
    Man kan strunta i valnötterna om man vill, jag har aldrig använt dem, och det blir verkligen hur gott som helst, och kommer sannolikt räcka till någon eller ett par lunchlådor också, lite beroende på hur  mycket man äter och hur många man är. ^^
    Kcal/portion: 396 kcal
    Mmmmmm!! Mumsigt!! :)

    Jag fyller år den 2a april, så jag kommer fuska på den dagen, men den 3e är jag på!! :D

    Är Neutronstar lite av en självlärd PT numera kanske? Det är bra, jag behöver pepp!!
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 19 Mar 22:07
    #44

    Neutronstar och Swdnchick - Jag bor i Gbg! Tar gärna en promenix!!

  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 20 Mar 09:30
    #48
    swdnchick skrev 2013-03-19 23:38:44 följande:
    Ska vi vänta tills det inte är isande kyla ute? Det blåser ju så kallt att det gör ont att vara ute och gå. Det låter ju iofs som en dålig ursäkt, men när man har långt hem och inte ska dricka varm o'boj så är det jobbigt att vara ute länge i kylan. *hoppas att våren kommer snart* Solig
    NeutronStar skrev 2013-03-19 23:55:28 följande:
    Jo, kan ju vara bra att ta en dag när det är sol och iaf vindstilla. Har inte så stora problem med att det är kallt, så länge det inte blåser så förbaskat. =(

    Tycker det har varit en seg vinter nu...
    Yes, jag tycker vi kör på en promenad när solen värmer lite mer igen. Drömmer
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 26 Mar 20:42
    #84

    Vad roligt att så många är med!

    Jag har faktiskt anmält mig till Fitnessfighten i april. Är nervös och pirrig men förväntansfull. Så jag kanske inte är så aktiv här i och med C-uppsats, tentaplugg och träning men jag tänkte att jag kanske lägger upp mitt resultat i maj då jag är klar... kanske kan sporra någon annan.

    Blev så inspirerad efter att ha hängt lite i denna tråden och fått så bra tips så nu jävlar kör vi!! {#emotions_dlg.djavulsk}

  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 27 Mar 17:53
    #88
    amerika skrev 2013-03-27 17:45:36 följande:
    Jag kände mig uppblåst och plufsig och var säker på att det inte skulle visa några resultat alls.... Men, det var minus 1,1 kg på vågen och minus 5,5 cm i midjan :) *glad och stolt*
    Och som sagt: det går bättre än jag förväntade mig! 
    Åh va duktig du är!!
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 1 Apr 22:29
    #95

    Idag började jag med min "fitnessfight"! Nu blir det träning varje dag och strikt, nyttig kost.

    Får se hur träningspassen utvecklas, det första var faktiskt välldigt "lagom". Jo, självfallet var det jobbigt och svettigt och flåsigt, precis som ett bra pass är, men jag kunde gå hem efteråt. Solig Alltid positivt att slippa krypa.

    Håll tummarna för mig! Det jag bävar mest för är kvällarna och att inte äta godis/glass/snax.

    Hur går det för resten av gänget?

  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 2 Apr 10:58
    NeutronStar skrev 2013-04-02 09:01:39 följande:
    Försök att alltid ha frukt hemma, och kvarg coh keso som man kan ta en skål av om man blir sådär supersugen på något sött. =)

    För mig går det bra, påsken har flytit förbi ganska smärtfritt och jag ser nu fram emot invägningen imorgon. ^^
    Tack för tipset, det ska jag tänka på.
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 2 Apr 23:29
    spontan bruden skrev 2013-04-02 20:58:53 följande:
    80 dagar kvar tills jag ska vara i mitt livs form. Inte ätit något socker och väldigt lite kolhydrater sen nyår, utan att vara nasiztisk utan äter det som bjuds när man är bortbjuden. 
    Hade 7 kg att gå ner. Bara 1kg kvar så här handlar det inte om att gå ner i vikt utan att tok träna o FORMA kroppen.
    Inte kul att vara en stl 32/34 i midjan och en 42 över låren. 100% omöljigt att köpa byxor.
    Tur att det finns kläningar som släppet redan i midjan så kan man ju gömma det oönskade i tyll Flört 
    Nu väntar jag bara på förkylningen som hindrat mej från gym besök i 2v. INTE bra timeing....
    KÖR HÅRT ALLA BRUDAR o tänk på att det finns en dag efter den stora oxå, så tänk långsiktigt = max 0,5 kg/v 
    Förstår ditt problem!! Det är väll ett "trevligt" problem, men jag är för kurvig, stor byst, rumpa och lår, smal midja. Visst, snyggt i klänningar - hopplöst i allt annat!! Kör stenhårt!! 1 kg klarar du!! och att forma kroppen är faktiskt kul. :) Man kan se snabba resultat med rätt övningar.
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 7 Apr 16:58

    Jag kör ju fitnessfighten och träningen har gått över förväntan faktiskt! Det var bara igår jag inte kunde träna pga jag var i Linköping hos en vän och var inte hemma förrän sent.

    Har nu inte ätit godis, snacks, glass, efterrätter eller (i stort sett) något socker över huvudtaget på 1 vecka, tror aldrig att det har hänt att jag lyckats hålla mig från det (om jag inte var ute på sjön eller på jorden runt resan).
    Har haft ont i huvudet de 2 senaste dagarna men idag känns det ok. Igår var jag riktigt vresig och sur dock, tror det var sockerbristen.
    Har dock fuskat lite med alkoholen, blev 2 glas rött vin i fredags och tog några glas vin på min födelsedag i tisdags.

    Har väll inte heller hållit 1500 kalorier gränsen stenhårt, men jag känner att träningen och godisförbudet gått asbra vilket är det viktigaste för mig. Får se vad veckan som kommer har att erjbjuda.

    Hoppas det går bra för alla andra! {#emotions_dlg.flower}

  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 10 Apr 17:17
    MariaochDaniel skrev 2013-04-10 09:27:06 följande:
    Kanske jag har förhastat mig, jag behöver kanske mer tid på mig att se resultat. Lite resultat har jag ju fått, men det är mer att jag byggt muskler och blivit av med fett. Men kosten trodde jag skulle minska vikten.

    Jag fortsätter och hoppas på lite mer förändring här framöver. Jag vet ju att man samlar på sig vatten vid mens osv. så under den tiden vill jag nog inte ens ställa mig på vågen. Siktar mest på måttbandet just nu =)

    Kämpa på där ute!
    När du börjar röra på dig mer och samtidigt äta mindre onyttigt kommer fettet succesivt förbrännas och musklerna succesivt växa. Muskler väger mer än fett (ganska mycket mer faktiskt) så om vågen inte visar något men måttbandet gör det så är du på god väg mot ett smalare och hälsosammare liv. Solig Det är ju det som är det viktiga och jag tycker att det är det du ska fokusera på. Snabb viktmisnkning är väll inte målet... målet är väll ett hälsosammare liv??

    Tänk på att du det inte alltid räcker med att äta mindre "onyttigt" för att gå ner i vikt, i alla fall inte om du vill ha snabbare resultat.
    Du bör behöva boosta din ämnesomsättning och förbränning genom att dricka mer vatten (jag dricker typ 3 till 5 dl på morgonen och minst 2 l på hela dagen), det är bevisat genom forskning att mäniskor som dricker mer vatten är smalare/väger mindre än de som inte gör det. Kaffe och te är ju vätskedrivande så du kan behöva kompensera med att dricka mer vatten om du ofta dricker dessa varma drycker.

    Du måste också äta mycket frukost, gärna gröt eller musli (inget socker) samt ägg eller knäckemacka med proteinrikt pålägg. Du bör äta minst var 3 eller varannan h för att hålla uppe förbränningen och om du har tid att promenera på morgonen (innan frukost, efter mycket vatten och/eller kaffe) så är det guld.

    Nu låter jag som en gestapo-PT men ärligt, jag följer dessa riktlinjer i samband med fitnessfighten, äter inget socker/godis/glass mm, men när det gäller middagar har jag faktiskt till och med ätit falaffel-rulle (mindre dressing och bröd dock) och jag har efter 10 dagar märkt positiva resultat (även om jag inte vägt mig ännu) och då har jag som sagt inte hållit stenhårt på middagsmaten och till och med missat 2 träningspass pga andra omsändigheter.

    Lycka till! U CAN DO IT!
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 10 Apr 21:34
    amerika skrev 2013-04-10 21:24:45 följande:
    Just det där med att äta ofta handlar ju om att hålla en jämn blodsockernivå så att man inte blir sådär paniksugen på nåt onyttigt (sött). Det är ju inte så att man ska äta trerätters middag fem ggr/dag, utan att man mellan de tre stora målen på en dag (frukost, lunch, kvällsmat) tar ett mellanmål som kan vara riskakor, nötter, ett ägg, yoghurt, en frukt, morötter.... Gärna nåt med ganska långsamma kolhydrater och med fiber, så att man håller sig mätt lite längre. Om man inte dalar i blodsocker så blir man heller inte så vansinnigt hungrig när det väl är dax att äta mat så att man vräker i sig 20 köttbullar och 6 potatisar istället för hälften av det som vore det normala....

    Jag har en son som är diabetiker och vi behöver tänka precis såhär för honom och faktum är att hela familjen mår bra av att följa hans matschema.
    Exakt så är det för mig, plus att de små mellanmålen gör att inte bara så blodsockret dimper ner, träning i kombination med mellanmål/mat var 3 h gör så förbränningen hålls uppe.

    Jag tänker spontant att om jag kikar på hur mina vältränade och välmående vänner gör, så är det ungefär såhär. Och de gör ju uppenbarligen inte fel...? :)
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 11 Apr 11:05
    FrökenMäkelä skrev 2013-04-11 10:44:40 följande:
    Är med i grupp två och just nu känner jag bara för att ge upp!! Är innerligen trött på att "träna" varje dag, känns som kroppen aldrig får vila. Där får jag delvis skylla mig själv som inte går och lägger sig i tid så kroppen kunde få chans och vila lite längre tid.

    Är sur på mig själv också som tillätt mig dricka tre glas juice igår och det är inte direkt nyttigt. Ett glas fine men inte tre. Annars har jag verkligen hållt mig i skinnet angående onyttigheter.
    Inatt var första natten på 3 som jag äntligen fick sova! De 2 tidigare nätterna har John Blund aldrig dykt upp vilket gjort att jag inte kunnat/orkat träna de 2 senatse dagarna.

    Man dör fortare av sömnbrist än av matbrist. Att inte sova är värre eller likvärdigt med att inte sova.
    Så om du upplever att du inte orkat/haft energi nog att träna så kan jag säga att det med största sannolikhet beror på sömnbristen! (förutsatt att du äter "normalt")

    Hur mycket man behöver sova är individuellt, jag mår bäst efter 9 h, överlever på några få, men inte flera dagar i rad.

    Försök sova ut så ska du se att orken återvänder. Solig
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 11 Apr 21:09
    spontan bruden skrev 2013-04-11 20:15:07 följande:
    Vill vill ju se bra ut på DEN STORA DAGEN, inte bara smala o utmärglade utan friska o strålande.

    Träna ni som kan o tänk inte på det ni stoppat i er utan det ni lät bli. Hjärta
    Mycket bra sagt!!!
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 13 Apr 16:58
    amerika skrev 2013-04-12 22:00:23 följande:
    Tur att jag inte gillar ungarnas godis för shit vad jag är snasksugen ikväll!! Har inte känt nåt sötsug alls faktiskt sen jag startade utmaningen för 24 dagar sen, men nu slog det till!! Tur att jag har Pepsi Max hemma! Tungan ute
    Jag fuskade med 20 bitar lösgodis igår... Det var gott och fyllde sin funktion så att säga, men nu blir det inte mer fusk.
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 23 Apr 09:38
    FrökenMäkelä skrev 2013-04-23 08:24:58 följande:
    Då var äntligen utmaningen över för min del, så nervös imorse när jag vakna att det var nästan som julafton när man var liten, hahahahaha.

    I alla fall så ser mina resultat ut så här.

    Midjemått över navel -2cm
    Midjemått under navel -3cm
    Rumpa/lår -5cm
    Vikt -2kg

    Så i ärlighetens namn blev jag lite besviken över att resultaten inte var bättre än så här efter 3veckors kämpande. Enda jag "fuskat" på är den dagen jag drack 3glas juice istället för hållit mig till 1glas.
    Minus siffror i alla fall, men jag kommer i fortsättningen gå tillbaka som jag gjort sen september förra året för att gå ner i vikt. Sambon pratar om att göra utmaningen igen med start den 1:e maj men jag kommer inte haka på det inte i alla fall med träning varje dag.

    Hur har det gått för er andra?
    Om jag ska vara helt ärlig tycker jag att dina resultat är bra! Att du blir besviken beror nog på orealistiska förväntningar? Alla går inte ner i vikt likadant/i samma takt och även om du har gått ner i vikt på ett sätt under en period i ditt liv betyder det inte att det alltid kommer vara så tyvärr.

    Försök att vara glad, positiv och stolt över det du åstakommit. Det har faktiskt bara gått 3 veckor... Jag tycker att du är grym! Solig
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 23 Apr 09:43

    För mig själv har det gått lite upp och ned.
    Har 1 vecka av fitnessfighten kvar och har förmodligen gått ner 2 - 2,5 kg på 3 veckor (har inte mätt ännu).
    Helt ok tycker jag och jag känner mig smalare och jag ser smalare ut. Det jag är mest missnöjd med just nu är att jag fuskat lite väl mycket under de senaste dagarna och att jag inte tränat de senaste 3 dagarna.
    Liten svacka över helgen helt enkelt och igår fick jag ont i halsen... Tungan ute Men idag känner jag mig piggare, får se hur det utvecklas.

    Det jag är mest nöjd med är att jag fått bevis på att jag kan komma iväg och träna och det är roligt! Det var det viktigaste så det är jag nöjd med och jag kommer fortsätta med träning/bättre kost frammöver.

    Precis som Plättis och MariaochDaniel skrev så är jag ute efter en långsiktig kostförändring.
    En frändring för livet. Solig

  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 23 Apr 17:08
    FrökenMäkelä skrev 2013-04-23 09:57:17 följande:
    Tack, blir ju alldeles varm när du säger så. Inte van att få berömm {#emotions_dlg.flower}

    Klart jag är nöjd med resultaten det är inte det. Men så som jag ätit och motionerat innan utmaningen har jag haft ungefär samma viktnedgång om man räknar dessa 2kg på 3veckor så jag hade hoppats på i alla fall minus 3 med tanke på all "träning" jag gjort 7dgr/vecka istället för 3dgr/vecka. Träningen har bestått av svettiga promenader på gåbandet så jag har inte byggt muskler.

    Men däremot tror jag absolut att utmaningen har varit bidragande faktor att så många cm runt rumpa/lår försvann så jag ångrar inte att jag varit med Solig
    Any time! Flört

    Bara för att du inte lyft tungt så betyder det inte att musklerna inte stimuleras. Du har ju rört mycket på dig och då vaknar även musklerna till liv. Sedan (handen på hjärtat) det blir svårare och svårare att gå ner i vikt för en del ju äldre man blir. Särskilt om du har en obalans i kroppen sedan din senaste graviditet. Har du funderat på att undersöka din ämnesomsättning?
    FrökenMäkelä skrev 2013-04-23 10:03:09 följande:
    Vad är fitnessfighten för något?

    Är också ute efter en lånsiktig förändring. Från att i yngre dagar alltid varit underviktig fram tills den dagen jag blev gravid med första barnet och när hon var född var jag inom ramen normalviktig. Sen kom graviditet två och något hände med min kropp och jag blev inte av med mina kilon hur jag än gjorde. Till slut tog jag beslutet att använda mig av cambridge och gick ner över 20kg men så kom hus köp och upptrappningen gick åt skogen och resultatet blev plus 10kg på min startvikt. Har efter det inte brytt mig (jo innerst inne men inte orkat) om att ta itu med vikten. Men när sambon fria på midsommarafton förra året så bestämde jag mig att september 2012 blev startskottet för att komma ur övervikten och aldrig komma dit igen. Har hittills gått ner totalt 16kg och det är jag grymt nöjd med och är peppad får att inte gå upp igen utan vill komma ner till normalviktig men jag är även nöjd med dagens vikt. Solig

    Sorry att jag snodde ditt inlägg för mitt långa utlägg.
    Sök på fitnessfighten på nätet så kan du läsa mer. Men i korthet så är det ett kost och träningsprogram som du via en hemsida får tillgång till under 30 dagar. Det har varit riktigt inspirerande, men jag tror motivationen lagt sig på hyllan i och med C-uppsats och annat.

    Jag hoppas också att sötsuget ska lägga sig efter mensen.... Tungan ute
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 24 Apr 22:21
    Sjörå skrev 2013-04-24 20:46:54 följande:
    Nu har jag anmält mig till Fitnessfighten som börjar i maj. Eller jag tog kick-start programmet men upplägget är detsamma. Är du nöjd med ditt deltagande? Jag trodde man skulle mata in uppgifter på längd, vikt och hur mycket man tränar för att få ut ett bra tränings- och kostschema men jag hittar inget sådant. Hur gjorde du?
    Åh! Va coolt att du satsar!!
    Någon vecka innan så ska du logga in och skriva in vikt, längd samt vilopuls, du kan även lägga upp "innan" bilder. Men om du kör kick start-grejen vet jag inte om det behövs.

    Du får kost samt träningsprogram baserat på att du vill öka din fettförbränning och gå ner i fett-vikt, så det är ungefär samma för alla.

    Jag är nöjd. Det kunde gått bättre, särskilt med kosten. Jag har inte fullt kostprogrammet särskilt noga men träningen har jag gjort om jag kunnat.
    Det jag främst var ute efter var att få en kisk start Solig och komma igång helt enkelt. Jag kommer nog ha gått ner 3 kg totalt på 1 månad, men jag känner mig så mycket starkare och jag njuter av träningen mer.
    Du sätter ribban själv! Go fot it!
Svar på tråden 21-dagars utmaning, någon som är med?