• Neutro­nStar
    Äldre 26 Feb 18:40
    53586 visningar
    20 svar
    20
    53586

    Bolån för par som bara har en som jobbar?

    Jag och min sambo har bott 3 år i en alldeles för dyr 1:a som kostade drygt 5000 i månaden, och ska nu flytta till en annan 1:a där hyran ligger på mer rimliga 2800. Saken är den att  min sambo är klar med pluggandet till sommaren och kommer börja jobba, så vi hoppas på att vi kommer ha råd att köpa en lägenhet nästa år, när vi inte längre kan bo kvar i den 1:a vi nu kommer flytta till och bo i.

    Är det någon som har någon erfarenhet av hur det är med chanserna/möjligheterna att få ett bolån när det bara är en som jobbar och har en snittinkomst på 27000? Kommer inte vara några större problem att betala av topplån och kontantinsats med en gång, men det jag undrade är mer hur bankerna ställer sig till enbart en inkomsttagare?

    Kan väl tilläggas att en ev lägenhet skulle ligga runt 1,5-1,7 miljoner. Alltså drygt 500 000 sammanlagt för kontantinsats och topplån.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-26 19:19
    Kan väl tilläggas att det finns sparade pengar till insats och topplån, så det är bara resten som det behövs lån till.
  • Svar på tråden Bolån för par som bara har en som jobbar?
  • Grodpr­insens brud
    Äldre 26 Feb 18:55
    #1

    De flesta banker brukar väl ha att man ska ha en rejäl insats själv typ 15 % eller så.. Om en lägenhet kostar 1,7 miljoner behöver ni alltså ha en kontantinsats på 255 000 kr. Enligt Länsförsäkringar bank hamnar ni på en månadskostnad på ca 4100 kr då MEN det är utan driftskostnad för el, värme etc som kan tillkomma.. 

    Sedan tillkommer frågan om det är 27 000 kr före eller efter skatt? Jag tror att banken då hellre skulle räkna på att din sambo ensam står på lånet eftersom han ensam kommer betala det men då hamnar ju lägenheten i hans namn...  

    Vet att bankerna har blivit mycket hårdare de senaste åren för att många tagit mycket högre lån än de klarar av.


  • Äldre 26 Feb 19:03
    #2

    Som jag förstår de tittar de på totalinkomsten då den skall täcka lånen, men också de levnadskostnader som de beräknar att man har. När vi köpte lägenhet studerade vi båda, men det löste sig genom att våra föräldrar står som medlåntagare (dvs. vi är fyra som har lånet istället för två) och deras inkomster täcker då så att banken blir nöjd. Borgenär används som jag förstår inte längre. Detta är ett bra alternativ om man har möjlighet, och har föräldrar med god ekonomi som är villiga att ställa upp, vilket naturligtvis alla inte har. Man kan ju vara själv och få ett bolån, och jag antar att det blir samma sak när ni är två bara det att summan ni får låna är lägre eftersom totalinkomsten är lägre. Däremot att låna till kontantinsatsen har jag ingen erfarenhet av (förstår det som att ni tänkte låna till den?). Bankerna brukar ju vilja att man står för denna själv men.. Olika banker har dock helt olika inställning, vi gick runt till flera stycken och pratade med dem. Testa det, det är nog enda sättet att veta! Lycka till :)

  • Äldre 26 Feb 19:05
    #3

    vi köpte en gård för 2 miljoner nyligen. Vi har båda bra och fasta jobb och hade en bostadsrätt som vi sålde. Vi har aldrig haft några bet. anmärkningar och var vuxna människor över 27 år


    Trots detta så var banken stenhårda på att15% kontant och lagfart och pantbrev skulle komma från vårt sparande och inte genom lån. Dessutom ville dom att vi skulle ha lite extra över på sparkontot. Vi hade som tur va dessa pengar óch blev beviljade lån.


    Så att bara ha en inkomst ökar nog tyvärr kravet på att kunna lägga in egna, sparade pengar. Dessutom är det en viss summa per månad som ni ska ha "över" till levnadskostnader efter alla räkningar. Har för mig att det var minst 8000 kr per person.


    Hårda krav.. men samtidigt är det ju bra att dom inte lånar ut till personer som inte har råd egentligen :)

  • Äldre 26 Feb 19:09
    #4
    Grodprinsens brud skrev 2013-02-26 18:55:45 följande:
    De flesta banker brukar väl ha att man ska ha en rejäl insats själv typ 15 % eller så.. Om en lägenhet kostar 1,7 miljoner behöver ni alltså ha en kontantinsats på 255 000 kr. Enligt Länsförsäkringar bank hamnar ni på en månadskostnad på ca 4100 kr då MEN det är utan driftskostnad för el, värme etc som kan tillkomma.. 

    Sedan tillkommer frågan om det är 27 000 kr före eller efter skatt? Jag tror att banken då hellre skulle räkna på att din sambo ensam står på lånet eftersom han ensam kommer betala det men då hamnar ju lägenheten i hans namn...  

    Vet att bankerna har blivit mycket hårdare de senaste åren för att många tagit mycket högre lån än de klarar av.
    Kontantinsatsen och topplånet behöver vi inget lån till, det kommer redan vara löst. Det är själva lånet förutom det som är aktuellt.

    Han har dryga 18500 efter skatt, och jag får in drygt 5000 efter skatt. Jag tar alltså inga studielån och jobbar lite vid sidan om. Att han står på lånet själv är inte aktuellt, då det nämligen är jag som kommer stå för i princip hela insatsen mm. =/
    Impressions skrev 2013-02-26 19:03:36 följande:
    Som jag förstår de tittar de på totalinkomsten då den skall täcka lånen, men också de levnadskostnader som de beräknar att man har. När vi köpte lägenhet studerade vi båda, men det löste sig genom att våra föräldrar står som medlåntagare (dvs. vi är fyra som har lånet istället för två) och deras inkomster täcker då så att banken blir nöjd. Borgenär används som jag förstår inte längre. Detta är ett bra alternativ om man har möjlighet, och har föräldrar med god ekonomi som är villiga att ställa upp, vilket naturligtvis alla inte har. Man kan ju vara själv och få ett bolån, och jag antar att det blir samma sak när ni är två bara det att summan ni får låna är lägre eftersom totalinkomsten är lägre. Däremot att låna till kontantinsatsen har jag ingen erfarenhet av (förstår det som att ni tänkte låna till den?). Bankerna brukar ju vilja att man står för denna själv men.. Olika banker har dock helt olika inställning, vi gick runt till flera stycken och pratade med dem. Testa det, det är nog enda sättet att veta! Lycka till :)
    Som sagt ovan kommer vi stå för kontantinsats och avbetalning av topplån själva, utan lånet. Så lånet är till det som blir över. =) Ok, hade ingen aning om att de inte fanns borgenärer längre, men det känns som att så de har det nu kan vara ett smidigare system. =/

    Jo, man får ju såklart gå runt till lite banker och så, tänkte bara reka lite och kolla hur landet ligger. ^^
  • Äldre 26 Feb 19:10
    #5
    jeanettejohansson skrev 2013-02-26 19:05:49 följande:

    vi köpte en gård för 2 miljoner nyligen. Vi har båda bra och fasta jobb och hade en bostadsrätt som vi sålde. Vi har aldrig haft några bet. anmärkningar och var vuxna människor över 27 år


    Trots detta så var banken stenhårda på att15% kontant och lagfart och pantbrev skulle komma från vårt sparande och inte genom lån. Dessutom ville dom att vi skulle ha lite extra över på sparkontot. Vi hade som tur va dessa pengar óch blev beviljade lån.


    Så att bara ha en inkomst ökar nog tyvärr kravet på att kunna lägga in egna, sparade pengar. Dessutom är det en viss summa per månad som ni ska ha "över" till levnadskostnader efter alla räkningar. Har för mig att det var minst 8000 kr per person.


    Hårda krav.. men samtidigt är det ju bra att dom inte lånar ut till personer som inte har råd egentligen :)


    Som sagt var så finns pengar till insats och topplån, och kollade upp häromdagen så det är 6000 kr/pers de flesta banker vill ha. Och det kommer med största sannolikhet inte vara några problem heller.  Men som sagt var, vi behöver inte fler lyxfällan deltagare, så det är bra med hårda krav. ^^
  • Äldre 26 Feb 19:16
    #6
    NeutronStar skrev 2013-02-26 19:10:47 följande:
    Som sagt var så finns pengar till insats och topplån, och kollade upp häromdagen så det är 6000 kr/pers de flesta banker vill ha. Och det kommer med största sannolikhet inte vara några problem heller. Men som sagt var, vi behöver inte fler lyxfällan deltagare, så det är bra med hårda krav. ^^

    Ok :) dom kanske bara krävde 8000 kr av oss eftersom att det är en så stor gård med skogsbruk, vi behöver lite extra marginaler ;)


    Skönt att ni har kontanter att lägga in, jag uppfattade det inte som så i trådstarten. Med ett stort sparande så brukar banken vara trygg :)

  • Äldre 26 Feb 19:34
    #7

    har man a-kassa tror jag att det går bra med lån.

    jag hade en visstisanställning när vi tog lån, den tog slut sisste december, å vi visste ingenting, men efterosm jag hade a-kassa så var det inga problem för banken.  

  • Äldre 26 Feb 19:36
    #8
    Fröken Finemang skrev 2013-02-26 19:34:18 följande:
    har man a-kassa tror jag att det går bra med lån.

    jag hade en visstisanställning när vi tog lån, den tog slut sisste december, å vi visste ingenting, men efterosm jag hade a-kassa så var det inga problem för banken.  
    Min sambo kommer alltid ha jobb, han har nämligen lastbilskort, så det kommer alltid finnas en inkomst oavsett om han kanske inte hittar ett jobb/inte får förlängt inom det området han nu har utbildat sig inom. Jag kommer fortfarande plugga, utbildar mig till läkare och har 3 år kvar. =)
  • Pillan
    Äldre 26 Feb 19:45
    #9

    När jag och min sambo skulle låna till våran lägenhet så pluggade vi fortfarande och levde alltså till största del på CSN. Vi hade dock sparade pengar (ca 30 procent) som vi använde som kontantinsats. Vi fick lån tack vare att min pappa gick in som medlåntagare. Han betalar inget på lånet men om vi skulle skita i att betala så kan banken kräva min pappa på pengar. Min pappa står inte med som ägare på lägenheten. Så pappa står med på pappret och är bankens säkerhet kan man säga. Men han har ingen del i lägenheten och har inte betalt en krona. Så visst borde lånet kunna stå på din sambo trots att ni båda står som ägare för lägenheten, vill jag bara tillägga som kommentar på tidigare inlägg.

  • Pillan
    Äldre 26 Feb 19:45
    #10

    Inga radbrytningar pga IPad...

Svar på tråden Bolån för par som bara har en som jobbar?