• Sandra­Elisab­et
    Äldre 17 Mar 23:54
    35884 visningar
    19 svar
    19
    35884

    Positiv pepp efter missfall

    Anonym (ledsen) skrev 2013-03-16 16:47:54 följande:
    Jag är så himla stressad och ledsen över att vi kanske missar den här ägglossningen pga av det! All harmoni jag har jobbat upp i månaden med yoga, besök hos akupunktör flera gånger och helt slutat med kaffe och så åker han iväg (!) känns som ett slag i magen.. Ska jag behöva vänta ytterligare en månad tills nästa schahs dyker upp? Suck.. Han säger att om vi kör på på tors morgon och sedan på söndag så kanske vingar chans men jag vet inte...
    Jag har aldrig varit och planerar i dagsläget inte att bli gravid, ville bara svara på ditt inlägg.

    Du skriver ovan att du "jobbat upp en harmoni" och att nu när det inte blir riktigt som du tänkt - då fallerar allt och ditt känsloläge går tillbaka till en oönskad plats... Det är ett mycket starkt tecken på att du är riktigt riktigt stressad. Yoga, akupunktur, allt sådant det kan bara hjälpa dig en bit på vägen. När man befinner sig i ett känsloläge som kan kullkastas eller ändras av små oönskade hinder eller yttre påverkan; det är ett tecken på att vi befinner oss i rejälv och allvarligt stress-läge.

    I höstas gick jag i KBT, då gjorde jag och min terapeut en övning där vi stod mitt emot varandra och höll i varsin ända av en handduk. han sa att mellan oss är en bottenlös avgrund och han symboliserar min ångest.

    Eftersom att jag under den tiden hade mycket ångest illustrerade vi det genom att dra i handduken, ju mer vi drog desto närmre varandra kom vi. Alltås ju mer jag kämpar med min ångest (tänker på den, försöker knuffa ifrån mig den) desto närmre kommer den och desto mer inensiv blir den.

    När vi stod där och drog i varsin ända (så att jag tillslut blev svettig och andfådd) då frågade han; "vad vill du göra?" Jag svarar - "släppa handduken". Det gjorde jag, och vilken lättnad!!! Jag grät hela dagen efter den övningen samtidigt som jag skrattade. Det enda jag kunde tänka på var att "lösningen" på mitt problem var att släppa handduken. Hur knäppt låter inte det?

    Men det är något jag tagit med mig. Och ibland när ångesten kommer smygandes, då ser jag framför mig hur min terapeut står framför mig, med armarna längs sidorna och "på andra sidan klyftan". Han gör inget, han bara är där och ibland är det ok att ha ångesten där, du ser den och känner den, men den är inte "in your face".

    Det verkar som att din ångest eller det som får dig att må dåligt befinner sig väldigt mycket "in your face" eller i alla fall inte långt därifrån... Och det är viktigt att komma ihåg att det är ok. Försök inte döva den, låt den va där, se den, känn den, men sätt en gräns för hur nära den får komma. Jag har uppskattat det sättet att tänka då det ger perspektiv på livet. Vi människor går inte runt och är konstant lyckliga, det är helt i sin ordning om man inte mår bra ett tag.

    Jag hoppas att allt löser sig för dig och din man. Självfallet kan ni fortfarande bli gravida även om ni inte har sex i direkt samband med din ägglossning. Innan eller efter duger ju alldeles utmärkt också. :) Lycka till!
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 18 Mar 14:43
    #14

    Jag förstår dig. Det jag stressar upp mig själv för är skola och framtida jobb. Det är ju inte samma sak, men pressen och viljan är väll ganska lika.

    Något av det värsta att höra när man är stressad eller mår dåligt är att "det löser sig, slappna av", för hur tusan ska man slappna av när man inte riktigt vet hur?! Hade jag vetat hade jag gjort det liksom!

    Men tyvärr är det ju så att man någonstans måste hitta en plats inom sig där stressen eller annat inte kan nå en. Min terapeut tyckte att jag istället för att fokusera på det jobbiga skulle tänka på och försöka utveckla det roliga. I mitt fall handlar det om livsglädje och att göra sådant jag gillar och mår bra av, utan att automatiskt ge mig själv skuldkänslor. I ditt fall kanske du ska försöka tänka in dig själv i framtiden...? Typ fantisera om glädjen i att vara gravid och verkligen känna att "det kommer" - Du kommer hamna där. Det kan vara en tröst men också en motivation... Jag hoppas att det inte skulle göra dig mer deprimerad eller ledsen.

    Jag upplever att fantasier om framtiden kan hjälpa mig. Det ger mig distans och bilden av ett mål som jag tids nog kommer uppnå. Vissa saker går inte bättre eller lättare för att man stressar fram dem.
    Jag tror att det är viktigt att hitta glädje i stunden. Nej, du är inte gravid nu, men du kommer bli det. Solig
    Innan du vet ordet av finns en liten bebis i magen och då kommer 9 månader gå fort. Så du kanske ska "försöka njuta av det redan nu" med hjälp av fantasier...?

Svar på tråden Positiv pepp efter missfall