• Äldre 9 Feb 22:40
    17786 visningar
    13 svar
    13
    17786

    förslag på fyllning till bröllopstårta!

    Vi hade tre fyllningar (varje våning var ca 15 cm hög).
    Vi hade vit chokladmousse, hallonmousse med färska hallon i och mörk chokladmousse med chokladcrisp.

    En bra tumregel är att kombinera sött och syrligt.
    För vår del var det choklad + hallon.

    Sen tycker jag att det är trevligt att ha lite säsongsbetonat också, så det beror lite på när ni ska gifta er också Glad 

  • Äldre 9 Feb 23:35
    #3

    Chokladmousse (speciellt mörk choklad) är gott att kombinera med många andra mousser också.
    Bland annat citron, lime, passionsfrukt...

  • Äldre 10 Feb 12:03
    #9

    Det är i så fall värre med de som inte äter animaliska produkter alls eftersom de flesta mousser baseras på grädde eller ägg.
    Men man använder ju även ägg till tårtbottnarna för det mesta också.

    Gelatinet kan man som sagt byta ut mot antingen vegetariskt gelatin (baserat på alger) eller andra stabiliseringsmedel.
    Visst finns det soyagrädde och sånt också men då behöver man prova sig fram ordentligt eftersom konsistensen kan bli annorlunda och även smaken.

    Är majoriteten vegetarianer så visst skulle jag kunna tänka mig att göra en vegetarisk/ icke animalisk tårta så att säga.
    Men annars skulle jag göra en tårta som jag (och maken) ville ha och så ha något annat vid sidan av till dom övriga.  

  • Äldre 10 Feb 13:17
    #12
    Grodprinsens brud skrev 2013-02-10 12:41:06 följande:
    Jag tycker att man på bröllop faktiskt kan välja helt fritt bland de smaker som brudparet älskar och tycker är goda eftersom tårtan på ett sätt symboliserar deras gemensamma smaker. Då kan gästerna tycka vad de vill Skrattande  
    Det var precis så vi tänkte när vi valde våra smaker Glad
    Det är makens favoriter rakt igenom - och jag bakade tårtan. Så det fanns ju lite av båda två i tårtan så att säga 
Svar på tråden förslag på fyllning till bröllopstårta!