• stormh­elen
    Äldre 9 Feb 11:50
    8871 visningar
    45 svar
    45
    8871

    Det där med dubbelnamn

    ... enda nackdelen då är att dina barn barn inte få båda efternamnen utan det ena namnet försvinner antingen med dig (om det nu är ditt namn som är mellan namn) eller så försvinner det ena namnet som väljs bort av dina barna barn.


     


    Det som Sara 120707 föreslår är bara en temporär lösning så att säga. Det ena namnet försvinner så småning om, om de inte gör en ändring i namnlagen


     


    De håller på med en utredning just nu av namnlagen där man undersöker om man ska ändra lagen i fråga eller inte. Den rapporten ska presenteras någon gång i mars.


    Men även om de skulle komma fram till att de ska ändra namnlagen, så kommer det ta et bra tag innan en ny lag skulle träda laga kraft.


    Så vi får helt enkelt hålla ut tills dess, och hoppas på att de ändrar namnlagen så att man kan ta dubbla efternamn. =)

  • stormh­elen
    Äldre 9 Feb 11:54
    #6
    sommar2014 skrev 2013-02-09 11:48:00 följande:
    Den nuvarande namnlagen är ett GISSEL!

    Vi har samma funderingar, i vårt fall tycker vi att det blir mycket snyggare om det ena namnet kommer före och det andra sen - MEN det stämmer inte överens med det namn som vi tror att vi skulle vilja ge till eventuella framtida barn - eftersom bara riktiga efternamn och inte mellannamn kan föras över till barn. Antingen behåller vi våra namn som de är eller så tar den ena av oss den andras efternamn som mellannamn, så att det blir snyggast ordning på namnen, och den andra får behålla sitt vanliga namn. Då kan eventuella bar få det namn som båda heter (den ena som efternamn och den andra som mellannamn). Jag vill inte ge mitt barn ett dubbelnamn då det i sin tur blir superkrångel när barnet blir vuxet och kanske vill gifta sig - ska hen då ha fyra efternamn/mellannamn? FörvånadFlört

    Jag har förstått att man håller på och gör en översyn av namnlagen, kanske kan vi behålla våra namn som de är tills de ändrat det här mellannamnskrånglet. Flört

    OM de nu gör en förändring i namnlagen så att man får ta dubbla efternamn så blir det antagligen med regleringar.


    Så att tex. att två stycken som har dubbla efternamn inte får ha fyra namn utan att man då kanske helt enkelt får välja vilka två efternamn de vill ha.  (Detta är bara en ren gissning om hur regleringen skulle kunna se ut). Flört

  • stormh­elen
    Äldre 9 Feb 11:58
    #8
    Jennie2013 skrev 2013-02-09 11:52:02 följande:
    Haha ja, att det ska vara så mycket krångel kring namn. :) Barn får heta Månstråle men inte Svensson-Andersson. Härligt! Men kanske ska fundera på det du sade om att vänta och se...mitt namn är ju också så viktigt för mig, precis som det är att dela namn med min blivande man.

    Ja, precis. Vi har samma dilemma. Vi kommer att ta min m2b:s efternamn och mitt som mellannamn. Men mitt efternamn är viktigt för mig och jag vill inte att det dör ut på min gren som vi kommer att skapa tillsamman.


     


    Vi får vänta och se vad den där rapporten säger för något då den precenteras. =P

  • stormh­elen
    Äldre 9 Feb 12:05
    #11
    sommar2014 skrev 2013-02-09 11:59:13 följande:
    Om man vill att barnen ska få bådas efternamn och själva vill ha dubbelefternamn får man väl göra så här?

    Anna Karlsson och Peter Sjöberg gifter sig

    De får då ta namnen:

    Anna Sjöberg Karlsson och Peter Karlsson Sjöberg

    Då har paret kvar sina egna efternamn, men den andras namn som mellannamn. De kan då ge sina barn varsitt efternamn så att barnet heter Karlsson Sjöberg eller Sjöberg Karlsson. Det första namnet blir mellannamn och det andra namnet det riktiga efternamnet.

    Tänker jag rätt här? Kan man göra så här? Problemet med den här lösningen är ju att Anna heter Sjöberg Karlsson och Peter heter Karlsson Sjöberg vilket ju låter helt upp och ner i mina öron.... Man vill ju ha samma ordning på sina namn!

    Alla namnen är fingerade.... Tungan ute

    Ja, du tänker helt rätt.


    Men då blir det ju som du sa det ena efternamnet som barnen har ett mellannamn. När de får barn sedan så får inte deras barn ta mellannamnet.


    Man har alltså bara sjutit fram problemet.


     


    Sedan kommer ju familjen Anna Sjöberg Karlsson och Peter Karlsson Sjöberg med barn inte ha samma namn allihopp. Utan det är ju då bara den ena förälden och barnet/barnen som har samma efternamn och dubbelnamn.


    Detta är något som jag och min m2b har diskuterar en hel del om.


    För även om vi tar mellannamn så kommer ju våra barn inte heta exakt samma sak som oss då de inte har mellannamnet, och om vi gör som ditt exempelvisar så kommer en av oss inte ha samma namn som rästen av familjen.


    Poängen (tycker jag/ vi iaf) är ju att man byter efternamn så att man ska få samma namn.


    Men dagens namnlag gör att detta inte går, om man nu inte bara tar ETT efternamn.

  • stormh­elen
    Äldre 9 Feb 12:17
    #14
    Jennie2013 skrev 2013-02-09 12:06:58 följande:
    Kommer han också ta ditt efternamn som mellannamn? För det har jag också föreslagit! Vi är inte så många med mitt efternamn och med många döttrar i släkten känns det otroligt omodernt att inte kunna föra vidare sitt efternamn utan problem. 

    Så här var/ är det för oss:


     


    Min m2b hade ett jätte vanligt (iaf i Norrland) "Lundmark", jag sa redan från dag 1 att om vi någon gång skulle gifta oss så kommer jag INTE att byta bort mitt efternamn till Lundmark då det och andra "mark"- namn är väldigt ovanliga.


    Medan mitt efternamn är destå ovanligare och har typ anrika anknytningar då några gamla släcktingar långt tillbaka i tiden ägde en stor herrgård med en massa mark och bla ägden en av Sveriges första masugnar.


     


    Efter att han hade friat så frågade han mig om han tar tillbaka sin farmors flcknamn (som kan gemföras med mitt efternamn i "finhet." Men helt ärligt så tror jag att mitt namn är lite "finare"), om jag då kunde tänka mig att byra. Jag funderade på det och gick med på det. Men jag känner ändå en väldigt stor förlusst över mitt namn.

  • stormh­elen
    Äldre 9 Feb 12:26
    #15
    lurigmumin skrev 2013-02-09 12:15:46 följande:
    Det är bara den ena som får ta den andras namn som mellannamn så man kan alltås inte ta varandras. Man kan genom ett kryphål se till att båda heter samma men på det sätt du beskriver kan man inte göra tyvärr.

    Jo, det kan man göra enligt skatte verket som förklarade det för oss att man kunde göra så. Det är ett annat kryphål.


    Alltså att jag heter: Helen, hans namn, mitt namn.


    Och min m2b heter: Dan, mitt namn, hans namn.


    Våra barn heter då tex: Vincent, mitt namn, hans namn


    Deras barn heter då tex: Anna, hans efternamn


     


    Sedan så finns det där andra kryphålet som gör att både jag och min m2b får samma mellan namn och samma efternamn. Då blir det:


    Alltså att jag heter: Helen, mitt namn, hans namn


    Och min m2b heter: Dan, mitt namn, hans namn


    Våra barn heter då tex: Vincent, hans namn


    Deras barn heter då tex: Anna, hans namn


     


    Så kontentan av det hela är att namnet (mellannamnet) bara lever vidare i en generation till ( i det första exemplet) men försvinner sedan.


     


    Sedan som i det första exemplet så har ju jag och min m2b inte samma efternamn men barnen heter lika dant som den ena förälden.


    I exempel 2 så har våra barn samma efternam men de har inte mellan namnet.

  • stormh­elen
    Äldre 9 Feb 12:42
    #18
    lurigmumin skrev 2013-02-09 12:30:36 följande:
    Kryphål nummer 2 vet jag om men hur skulle man gå tillväga för att göra som i exempel 1? Det har jag aldrig hört talas om faktiskt.

    Helt ärligt så minns jag inte riktigt hur tillvägagångssättet gick till för exempel 1. Jag la det inte på minnet hur processen gick till då vi inte tyckte att det var ett alternativ för oss eftersom man då bara sjuter upp problemet. Men om jag inte minns helt fel så var det ganska så meckigt att få till det så.


    Om man vill veta exakt hur det går till så får man nog ringa till skatteberket.


    Det står inte på deras hemsida utan där står det bara om exempel 2.


    Så antingen vill inte skatteverket gå ut med exempel 1, eller så har vi blivit fel informerade av handläggaren på skatteverket.


    Men det skulle vara konstigt om vi blev felinofrmerade eftersom denna endå förklarade hur man skulle gå till väga för båda exemplerna.


    Exempel ett fick vi inte reda på förens vi sa typ att jag men då har ju inte våra barn exakt samma namn som oss, utan de får ju bara efternamnet men inte mellannamnet. Och då berättade handläggaren om det andra alternativet (exempel 1).


    Då sa vi, ja men nu har ju den ena förälden inte samma namn som rästen av familjen, varav hen svarar att "det är de två alternativen som finns".

  • stormh­elen
    Äldre 9 Feb 12:43
    #19
    Jennie2013 skrev 2013-02-09 12:31:18 följande:
    Såhär då. Om jag INTE tar hans namn i samband med bröllopet utan behåller mitt. Vi fortsätter vara gifta med olika efternamn. SEDAN får vi barn. Kan man inte då ge barnen mitt efternamn och att jag sedan tar hans efternamn och ger barnen det också? 

    Herregud, desperata tider, desperata åtgärder. Letar intensivt efter kryphål men nu förstår jag knappt själv vad jag skrev. :))
    Jag skulle tro att maninte kan gör så. Men du kan ju alltid ringa skatteverket och fråga. Flört
  • stormh­elen
    Äldre 9 Feb 13:15
    #24
    Sara 120707 skrev 2013-02-09 13:11:14 följande:

    Om de börjar tillåta dubbel så var ska man dra gränsen sen? Tre? Fyra?


     


    Det är väll där regleringen eventuellt kommer in, och det är nog sådana saker som de diskuterar och försöker utreda.


    Hur den än blir med namnlagen så ska det bli intressant att se vad de komer fram till. =)

  • stormh­elen
    Äldre 9 Feb 14:12
    #27
    Sara 120707 skrev 2013-02-09 13:54:56 följande:

    Men min poäng är väl snarare att det aldrig kan bli "rättvist", det blir ändå problem för någon och jag ser inte hur det blir en lösning att tillåta dubbelnamn.


    Man kan inte heta allt någon gång måste man välja och det verkar vara det som egentligen upprör men man kan inte heta allt.


    Jag förstod att det var din poäng. Jag valde bara att inte komentera det. =)


     


     

Svar på tråden Det där med dubbelnamn