• Äldre 29 Jan 09:06
    10153 visningar
    29 svar
    29
    10153

    Bröllopsresa till Vietnam - tips?!

    Cakes skrev 2013-01-25 19:50:30 följande:
    Så nu undrar jag, är det någon som har några tips om vad vi ska göra när vi är där. Både saker som man kan göra vid bra väder, och saker som man kan göra om det regnar (vädret kan ju vara lite si och sådär i augusti månad). Vi kommer att flyga både till och hem från Saigon, men är inte främmande för att flyga/ta oss till andra platser... Gärna lite tips på typiska "bröllopsresa-saker" också ;)
    I Saigon kan jag tipsa om att åka ut till Cu-chi tunnlarna (Inte säker på stavningen), kostar ca 6 us dollar/person och det får man inte missa, samma sak gäller war remnants museum, jag grät mig igenom hela muséet men det är så otroligt viktigt att man inte glömmer bort allt hemskt vietnameserna gått igenom! Lite trevligare saker att hitta på är att åka till ön Phu Quoc som ligger ett kort flyg från saigon, väldigt vacker och mysig ö som börjar bli exploaterad men det är inte bara svenskar utan mycket Saigonbor som semestrar där. 

    Favoritstaden är helt klart Hanoi och har ni tid så flyg upp dit och vandra i gamla stan som består av många vackra gamla hus och känslan är att djungeln tar över! Halong bay utanför hanoi är otroligt vackert och när vi var där var det "kallt",(17-18 grader kanske) dimmigt och regningt, men det gjorde verkligen ingenting utan det gjorde mest att det blev romantiskt och mysigt! I norra vietnam är maten fantastisk med mycket vitlök och man kan äta street food nästan överallt, aldrig blivit dålig :)

    Hoi An i mitten av landet är mysigt det med, vackra stränder men främst åker man dit för alla skräddare!
    PM:a om du vill veta mer :)
  • Äldre 30 Jan 11:26
    #12
    Cakes skrev 2013-01-29 21:16:25 följande:
    carlsdotter: Hur många dagar tycker du att vi behöver i Hanoi, respektive Halong Bay? Och flyger man till Hanoi och sedan tar sig ut dit på annat sätt eller? (Ps. jag vet inte hur man PM:ar, inte så teknisk... det är därför jag skrev här ;) ) 

    Verkligen tack för tipsen!  
    Hanoi är en jättemysig stad och resorna till Halong bay kan man göra på 1-3 dagar, vi åkte med dem här och tog deras tur som är 1 natt 2 dagar www.indochina-junk.com/ kan verkligen rekommendera dem eftersom de tar en annan tur kring halong bay som gör att man slipper se alla andra båtar (och det är verkligen många båtar!) De är klart dyrare än alla andra företag som kör, men båtarna är väldigt fina och väl underhållna och maten är väldigt god. Just när vi skulle åka så hade en båt gått under på natten och många människor dog, detta var pga att båten var så gammal och rutten.. så när vi letade företag att åka med så prioriterade vi säkerheten och deras båtar var bäst.

    Hanoi + Halong bay kan vara lagom på 4-5 dagar, vill ni någon kväll inte äta street food så finns det kanonrestauranger med lite mer fine-dining som kostar en bråkdel av vad man får betala hemma(vi betalade 100 us dollar för 10-rätters för två personer) de vi provat är Club 51 och La verticale, båda har fransk-vietnamesisk mat.

    på min blogg finns lite bilder, berättelser osv. om ni är nyfikna :) var där 2011 så de senaste inläggen gäller vår resa till Filippinerna carlsdotter.blogspot.com

    Ett allmänt tips till hela vietnam är att du nästan överallt kan betala med dollar och när du växlar här i sverige, se till att få så små valörer som möjligt! Väldigt smidigt och speciellt bra om ni ska till Kambodja också! Att flyga är inte så hemskt dyrt om det är inrikes och är att föredra framför tåg som kostar ungefär lika mycket, men annars är bussarna helt okej!

    Oj nu blev det en hel bok här igen, men jag älskar verkligen Vietnam :)
  • Äldre 4 Feb 13:36
    #15
    Cakes skrev 2013-02-01 18:11:29 följande:
    Hej, 

    Jag har inte kunnat svara på några dagar... min användare här på bröllopstorget har krånglat.

    Men gud vilka härliga bilder du tagit carlsdotter (kollade in din blogg)! Och vilka häftiga resor ;) Och ja, jag tar nog hellre än säker men dyrare båt än en som sjunker :p

    Vad tror ni om vädret i augusti? Vilken del av landet är det bäst att befinna sig i?

    Kram 
    Tack, att resa är en stor del av vårt liv och vi gillar asien väldigt mycket, så det blir en del bilder :)

    svårt med vädret i vietnam, det är olika i hela landet, norra vietnam är nog underbart i augusti, södra är alltid varmt men risken att det regnar är nog rätt stor då.. dock så är det ju ofta så att det kommer en riktig störtskur ett par timmar och sen är det sol igen :) www.resbort.com/vietnam/fakta/vader.htm 

    Kan också tipsa om att köpa en lonley planet, det är guld värt att ha en när man reser, och bra att införskaffa en tid innan man åker, så man hinner läsa den och se vad man vill göra och göra små markeringar i boken så man hittar tillbaka till rätt sida! 
  • Äldre 7 Feb 13:28
    #17
    Cakes skrev 2013-02-04 20:40:11 följande:
    Kan nog vara så att definitivt får bli en tripp till norra delen då :)

    Det slog mig just att jag måste börja vaccinera mig. Sambon har alla sprutor man behöver, men inte jag :( Blä för det!

    Ja, en sån måste vi köpa. Smart med markeringar ;) 
    Usch för vaccineringarna! Ett varningens ord bara om dem; inför andra resan vi gjorde så tyckte tanten som vaccinerade mig att jag absolut skulle ta ett vaccin mot japansk encefalit eftersom det leder till någon form av hjärnhinneinflammation, och det vill man ju inte ha! Hon berättar att det är nytt och således ganska dyrt och att vaccinet håller i ett år (kan ha varit två år), men jag tar sprutan och betalar och går hem.

    Det hon glömde bort att berätta var att man, för att det ens skulle hjälpa, var tvungen att ta två sprutor, med 1 månads mellanrum, och vi skulle åka två veckor efter 1:a vaccinationen. Så hon lurade alltså på mig en vaccinering som inte ens skulle hjälpa.. så jäkla fult!

    De vaccinationer vi tagit annars är twinrix och dukoral, vi har varit i valet och kvalet ang. malariatabletter men tyckt att det är så fruktansvärt dyrt att äta när man är borta över en månad, man måste börja äta dem innan man åker också.. + att den asiatiska malarian inte är så farlig jämfört med den afrikanska! 

    Åh vad jag är avis på er att ni ska åka till Vietnam, jag vill också uppleva det för första gången igen :) 
  • Äldre 11 Feb 08:42
    #22
    VictoriaE skrev 2013-02-07 14:46:17 följande:
    Japansk encefalit borde inte vara ett problem i Vietnam, nar vi kikade pa det sa var det mest om man verkligen skulle ut pa landsbygden. Vi tog den, men da planerade vi ocksa att aka till Masou tribes i China, och bo dar nagon vecka (ungefar 3 dagars fard med bil fran nagon som helst civilisation), och da bor man tillagga att hygien ar nagot som inte riktigt finns sa langt ut i landsbygden.

    Bara for att lagga till den varningen- jag tog bara den forsta sprutan, och fick en allergisk reaktion, vilket innebar att jag inte kunde ta de resterande 2 sprutorna. Nu klarade jag mig OK anda, men om ni planerar att aka ut till mindre civiliserade omgivningar, sa tror jag att statistiken ar att 1/3 av de drabade dor, 1/3 far varjerande skador (forlamning, etc), och 1/3 far inga men. Sa jag skulle nog verkligen kolla om ni ska vara i ett omrade som har japansk encefalit, och jag skulle verkligen ta sprutan om ni ar i ett riskomrade. 
    Nej det var just det som var min lilla varning, att jag blev rekommenderad att ta den när jag var och skulle vaccinera mig, när det inte var säsong för det och jag inte ens skulle hinna ta alla, så det innebar bara en skyhög kostnad utan att ens få ett skydd, så mitt tips var mest att gå till en bra vaccinationsklinik och bli inte pålurad något :P Hade jag vetat innan hade jag inte lagt ut pengarna på det, men hade det däremot varit en risk att drabbas av JE så hade jag självklart velat ha det, just eftersom det är en fruktansvärd sjukdom!

    Så som du skriver, kolla upp vilka riskområden som finns! 

    Vad häftigt att bo med tribes i Kina, har du rest mycket där? Vad tycker du om landet? :) 
Svar på tråden Bröllopsresa till Vietnam - tips?!