• Äldre 16 Jan 03:54
    70413 visningar
    156 svar
    156
    70413

    Vad anses om bröllop med kuvertavgift?

    Vi hade kuvertavgift, inga problem alls, och jag måste säga att det enda stället där jag hört negativa ord om saken är från vissa personer här på BT. Aldrig ute bland vänner, bekanta osv. Vi har även varit inbjudna på andra bröllop med kuvertavgift och jag tycker det är toppen!

    Om ni dessutom har varit på många bröllop med kuvertavgift, så är det inget konstigt och ovanligt i era kretsar antar jag och därmed minskar ju också risken för att någon av era gäster skulle ta illa upp.

    Vi valde att ta ut en summa som täckte gästerna egna mat, medan vi bjöd på fördrink, välkomstdrink, snacks, dryck till maten, kaffe till efterrätt och kaffe till tårtan samt tårta. Vi bjöd också på alkoholfria dryckesalternativ under hela kvällen, men ville gästerna dricka alkoholhaltiga drycker fick dom köpa det själva i hotellets bar. Jag kan säga att det var ingen som tyckte det var konstigt eller dåligt heller och alla handlade gladeligen. Vi spenderade ju dock betydligt mer på varje gäst än vad kuvertavgiften var på, så det var definitivt inte som så många som inte tycker om kuvertavgift säger "att gästen betalar för bröllopet".

    Jag tycker definitivt att ni kan välja att ta ut en rimlig kuvertavgift och helt avstå presenter :) Vi fick dock en del presenter ändå, men det var ju helt och hållet gästerna egna val och inget vi överhuvudtaget hade förväntat oss. Vi hade sagt ifrån väldigt tydligt! Av endel som inte kunde närvara fick vi en present istället och det har jag större förståelse över, även om det inte var något vi hade förväntat oss heller :P


  • Äldre 16 Jan 11:28
    #7
    Invincible skrev 2013-01-16 10:29:00 följande:
    Jag håller som sagt med om att man bör lägga det på en rimlig nivå, kuvertavgiften alltså, om man vill att så många som möjligt ska välja att komma på bröllopet. Man kan ju dock aldrig säga att det är fel att göra som i exempel 2, brudparet får ju faktiskt välja helt fritt precis som gästerna får välja helt fritt ifall dom vill gå eller inte. Sedan kanske man personligen aldrig skulle valt att göra så.

    Och ja, jag håller med om att jag inte tycker att man som brudpar ska se bröllopet som en chansa att "tjäna ett par kronor", men jag tror ändå sällan att fallet är så. Även om lite av gästernas pengar går till blommorna eller bröllopsresa efter. Och återigen, personligen tycker jag inte att man bör göra så.

    Jag undrar dock hur du kan veta att brudparet gick med vinst? Redovisade dom sin budget för alla gäster?
  • Äldre 17 Jan 04:01
    #13
    majjja skrev 2013-01-16 21:53:07 följande:
    Så länge det är en rimlig kostnad. Att man då får mat och dryck dom på något sätt motsvarar vad en sån måltid kan tänkas kosta. Sen kan jag tycka att man inte ska behöva betala för barnens mat som ju knappast äter. I regel lägger ju folk pengar på kläder , resa, present.. Ev övernattning. Om jag då dessutom ska betala för maten så är det ju sådär om maten kostar 500 kr per skalle eller mer och är en halvtaskig buff'e
    Fast om man har kuvertavgift, så har man ju i många fall en så pass låg klädkod att gäster inte ska behöva köpa nya kläder och man förväntar sig ju extremt sällan present också. Alltså, om någon gäst, trots kuvertavgift, väljer att köpa nya kläder och en present, så är det ju helt och hållet upp till gästen och inget brudparet behöver ta i beräkning.

    Däremot håller jag med om att man bör ta i beräkning det här med tillresta gäster, för det kan snabbt bli en stor kostnad om man tex måste flyga och övernatta på hotell. Då kan det vara bra att man skickar ut inbjudningarna i god tid och hjälper till att hitta billiga alternativ på boenden.
  • Äldre 17 Jan 10:24
    #17

    Man kan ju diskutera vad som är snålt. Att låta gästerna betala ett par hundra (brukar vara kring 100-200kr vanligtvis så vitt jag vet) för att betala för maten dom själva kommer äta och på så sätt kunna erbjuda fler att närvara vid en stor och viktig dag i två personers liv. En glädjens och kärlekens dag. Eller att bli förolämpad och, i vissa fall, vägra gå för att man absolut inte kan tänka sig att bidra med en slant till en vän eller släktings stora dag? Hm.. ja, jag vet ju vad jag tycker är snålare iaf.


  • Äldre 17 Jan 12:28
    #19
    majjja skrev 2013-01-17 12:06:58 följande:
    Ja, jag har aldrig sagt att det inte förekommer, men jag tror att sådana exempel är mer sällsynta och det vore trist om sådana bröllop ska vara det första folk förknippar med kuvertbröllop tycker jag. Majoriteten av dom som har kuvertavgift brukar ju ha det för att kunna bjuda in alla nära och kära till ett lite enklare/billigare bröllop, inte för att ha en herrgårdsweekend.

    Jag tycker dock att man som brudpar har all rätt att ha sitt bröllop som man vill. Vill man ta 1000kr/person i kuvertavgift och bara bjuda på korv med bröd, eller ha ett slottsbröllop där gästerna får betala resa, boende och mat, så har man all rätt. Däremot så får man ju vara beredd att ta eventuella konsekvenser också, som att andra kan tycka att man är snål och att det är många som väljer att inte komma.

    Ett "vanligt" kuvertbröllop har jag dock inget emot alls och jag tycker inte det är ett dugg snålt eller fult faktiskt, utan är en väldigt bra idé. Men att det är min åsikt har nog alla redan förstått.

    (Och man behöver ju inte formulera inbjudan på så sätt att det står att man bjuder på middag. Man kan bjuda in till vigsel och därefter välkoma alla som vill att delta under bröllopsmiddagen mot en kuvertavgift på XXkr/person.)
  • Äldre 17 Jan 15:23
    #21
    WinterWonderland skrev 2013-01-17 14:08:04 följande:
    Vi tänkte catera huvudrätten då lokalen inte har ett kök. Förrätt och efterrätt förbereder vi innan. Idén är att ta kuvertavgift för varmrätten ca 180 kr och att sedan bjuda på allt resten av kvällen. Kuvertavg är då istället för presenter. I slutändan var min tanke att man som gäst slipper leta present samt att när man väl är på plats så behöver man inte tänka på att ha med plånboken. Låter det vettigt?
    Det låter väldigt vettigt, en bra idé och lösning tycker jag :)
  • Äldre 17 Jan 16:40
    #24
    kramen skrev 2013-01-17 16:38:56 följande:
    Jag/vi anser att kuvertavgift inte passar oss. Vi vill att alla ska ha råd att komma . Jag kan tycka det är en smula snålt m kuvertavgift, att först bli bjuden på bröllop å sen ska man betala. Men smaken är som baken
    Jag upprepar "Man kan ju diskutera vad som är snålt. Att låta gästerna betala ett par hundra (brukar vara kring 100-200kr vanligtvis så vitt jag vet) för att betala för maten dom själva kommer äta och på så sätt kunna erbjuda fler att närvara vid en stor och viktig dag i två personers liv. En glädjens och kärlekens dag. Eller att bli förolämpad och, i vissa fall, vägra gå för att man absolut inte kan tänka sig att bidra med en slant till en vän eller släktings stora dag? Hm.. ja, jag vet ju vad jag tycker är snålare iaf."
  • Äldre 18 Jan 16:15
    #42
    +1
    Alyllyra skrev 2013-01-18 11:49:32 följande:
    Jag håller med till 100%. I vårat fall var det också familj och vänner som tyckte att kuvertavgift var en superbra idé och vi hakade på och valde att ha det. Vi var väldigt öppna under vår planering och inget var hemligt och hysch hysch för någon. Jag vet att vi hade allt från studerande ensamstående flerbarnsföräldrar till miljonärer på vårat bröllop bland gästerna och ingen av dom tyckte att kuvertavgift var en dålig idé. Många, även våra "fattigaste" vänner, tyckte att vi hade kunnat ta mer i kuvertavgift. Alla vi känner vet ju om vad vi har gått igenom under våra år tillsammans och att vi inte har världens bästa ekonomi och alla unnade oss verkligen att få vårat bröllop och kunna fira ihop alla våra nära och kära och inte behöva utesluta vissa pga ekonomin. Jag tycker det är väldigt fint gjort av våra familjer, vänner och släkt.

    Och sen anser jag personligen att om någon inte vill komma på vårt bröllop för att personen i fråga behöver betala sin egen mat, men blir bjuden på dryck och snacks och annat, så kan den personen gott stanna hemma. Då känns det mer som att den personen var ute efter en gratis måltid än att faktiskt fira oss.
  • Äldre 2 Feb 16:22
    #46
    +1
    FruForsmark skrev 2013-01-23 18:00:06 följande:

    Men jag personligen vill hellre känna att jag ger en ekonomisk gåva (perfekta presenten för en gäst ju!) än betalar för min mat på en tillställning jag blivit bjuden till.. min personliga åsikt bara :)


    Varför kan du inte tänka dig att betala tex 100-300kr för din egen mat? Smakar maten sämre då? Blir festen tråkigare? Exakt vad är det som gör att du inte kan tänka dig att bidra med ett par hundralappar för din egen mat enbart för att det är bröllop? Varför skulle du inte vilja unna brudparet att kunna bjuda in alla som dom vill fira tillsammans med på sin bröllopsdag?

    Många bjuder ju in till vigsel, som är helt gratis, och erbjuder sedan gästerna att komma på middag mot en kuvertavgift. Många gånger spenderar brudparet själva en större summa per gäst än vad gästen själv gör.
  • Äldre 13 Feb 11:51
    #72
    CoG skrev 2013-02-13 11:33:07 följande:
    Jag hör till dom som tycker att det inte spelar ngn roll om man betalat för sin egen mat vid ett bröllop.
    Naturligtvis blir det kostsamt för brudparet om dom ska bjuda på allt till alla som vill komma.
    Jag tycker varken att det är snålt eller på ngt annat sätt fel.

    Varför ska man behöva spara pengar i flera år bara för att bjuda på maten?
    Inte har jag ngt emot att betala en rimlig summa för det jag själv stoppar i mig.

    De som känner att det blir fel behöver ju inte komma på bröllopet.
    Jag håller med dig. Inte så oväntat kanske, med tanke på att vi som sagt hade kuvertavgift :P

    Men vi hade försökt spara till vårt bröllop, flera gånger, men ibland kommer livet emellan och man måste lägga sina sparpengar på annat som faktiskt är viktigare. Efter några år, så vill man ibland inte vänta längre, så då får man göra det bästa av det hela. Vi fundera på och diskuterade olika alternativ, både själva, men också med våra familjer och vänner och tillslut så valde vi kuvertavgift för det var vad alla tyckte var en bra lösning.

    Vi har inte pratat med någon som hellre hade skippat att få en inbjudan än att betala för sin egen mat faktiskt. Jag tycker det känns jättebra att vi har människor runt oss som verkligen unnade oss att få en underbar bröllopsdag och som ställde upp för oss, för det är vad det handlar om för mig att fira någon. Att ställa upp, att unna den eller dom personerna något, att hjälpas åt.

    Javisst, att ha knytbröllop är också att ställa upp och hjälpas åt, men jag kan säga att det var ingen just någon som vi kände som var alltför sugna på den idén :P Dom ville hellre betala och få sätta sig vid dukat bord och bli "bortskämda" med att någon annan lagade maten och diskade bort :P

    Och ja, tycker man inte om kuvertavgift, så behöver man inte gå på bröllopet. Jag skulle tippa på att dom flesta brudpar som väljer kuvertavgift  bara är tacksamma om människor som anser det vara så hemskt, fult och fel stannar hemma!  Man delar ju helst sin dag med människor som verkligen vill vara där och fira och glädjas med brudparet :)
  • Äldre 13 Feb 12:38
    #80

    Vi hade inget dyrt bröllop alls. Kinaklänning, kostym från dressman (present visserligen), väldigt billiga ringar osv. Vår stora kostnad var maten, för att vi hade så många gäster. Vi hade inte haft råd att bjuda på smörgåstårta ens. När vi då ändå hade bestämt, tillsammans med våra familjer och vänner, att det skulle bli kuvertavgift, så valde vi att ha trerätters. Någor alla var nöjda och glada med :)

    Allt är inte svart eller vitt. Det finns många olika sätt att lösa det mesta på och egentligen tycker jag alla sätt är bra :)


  • Äldre 13 Feb 12:41
    #81
    Fjärilen skrev 2013-02-13 12:34:56 följande:
    Detta är inget angrepp eller personligt påhopp på dig.

    Men tror du verkligen att dina gäster skulle sagt något till er om de inte var nöjda. Folk är överlag artiga och säger inte saker rakt ut.
    Ja, det hade dom definitivt gjort! Tro mig... Och speciellt när vi tog upp det med kuvertavgift innan vi bestämt oss för att ha det. När vi presenterade olika förslag som bland annat var knytbröllop, bröllop med enbart våra familjer, picknickbröllop, bröllop utan middag, skjuta på bröllopet osv, så tycker dom att kuvertavgift var det självklara valet.

    Men som sagt, då är det inte heller något ovanligt i våra kretsar med kuvertavgift, inte ens på bröllop.
  • Äldre 13 Feb 12:53
    #83

    Ja, och tänk vad tråkigt det skulle vara ändå om alla bröllop såg exakt likadana ut och alla gjorde lika?

    I "trash"-tråden finns ju massor med saker som anses vara mindre fina och passande för bröllop, men olika människor tycker att olika saker passar in där. Om alla skulle försöka enas om ett bröllop utan några "trashiga" inslag (som tex kuvertavgift eller spotify) skulle det förmodligen bli ett väldigt tråkigt, men framförallt opersonligt bröllop.

    Så länge man som brudpar känner sig nöjd över sina val på sin stora dag och kan stå för sina val, så tycker jag det är bra. Oavsett om det innebär att spendera 300 000kr på ett slottsbröllop, gifta sig ensamma i stadshuset, ha kuvertavgift, bjuda på smörgåstårta, ha tebröllop eller vad det nu kan vara.

    Alla har vi olika förutsättningar, erfarenheter, önskemål och drömmar. Jag ser inget fel i det.


  • Äldre 9 Dec 16:25

    jools - Det är ju som sagt tur att det är valfritt att gå på bröllop och jag hade nog ändå föredragit att någon som resonerar på det sättet hade stannat hemma :)


  • Äldre 9 Dec 16:28

    ellie01 - Men om man inte vill ha bidrag till bröllopsresa då? Om man inte åker på någon sådan. Ska man då ljuga för gästerna och säga att pengarna ska gå till det och sedan använda dom till annat? För att det ska låta bra. Hur kan man inte vilja unna en vän eller familjemedlem en bröllopsfest, men en resa är man gärna med och finansierar? Jag förstår verkligen inte.


  • Äldre 2 Feb 12:34

    sandrahs - Jag tycker inte det. Jag tycker det är ett bra pris med tanke på vad som ingår. Det är ju dock hemskt olika. Vissa tycker att 100kr är för mkt, andra kan tänka sig att betala 500kr. Försök tänka på era gäster, tror ni att dom skulle kunna och vilja betala det?


  • Äldre 4 Aug 10:58

    Detta är egentligen ingen bra diskussion att ha, för jag tror tyvärr inte att någon som "är emot" kuvertavgift kommer ändra åsikt, men jag tror däremot att det kan avskräcka någon som går i kuvertavgifts-tankar. Det är oerhört tråkigt!

    Jag kan inte förstå att vi inte kommit längre, att folk inte kan ha mer förståelse och empati för andra människor. För ja, det är precis vad det handlar om i många fall. Människor som så hemskt gärna vill kunna låta alla människor dom bryr sig om vara med och fira deras stora dag. Många gånger pga tråkiga omständigheter som arbetslöshet, sjukdom, olyckor osv. Saker som bidragit till att man inte kunnat spara så mkt pengar som man hade önskat, som har gjort att man kanske behövt lägga det på annat än att lägga en (många gånger) helt löjligt stor summa pengar på att bjuda människor på precis allt!

    Jo, det finns också människor som kanske egentligen skulle ha råd, men som väljer att spendera sina pengar på annat ändå. Och vad gör det? Kan vi inte unna dom det? Vill vi verkligen bara fira någon på bröllopsdagen så länge dom ser till att inte vara snåla och snikna? Vem är det som är snål då egentligen?

    Det är ingen hemlighet att jag tycker kuvertavgifter är superbra! Både som värd och som gäst. Jag har upplevt både och. Jag anser mig ha tur som har familj, släkt och vänner där en sådan sak som kuvertavgift ses som en självklarhet i princip. Där alla mer är gärna kan tänka sig att betala sin egen mat för att kunna vara med och fira någon man tycker om. Det gör ju att alla alltid har möjlighet att ha alla sina nära och kära närvarande om man vill det. Alla vill ju inte det pga andra anledningar.

    Och som gäst tycker jag det är toppen! Man behöver inte fundera på vad man ska köpa, vad kan dom tänkas behöva och vilja ha. Man vet att man bidrar med något som brudparet verkligen vill ha - min närvaro. Vad kan vara bättre än det? Varför kan vi inte unna ett brudpar att på den enda speciella dagen i deras liv få tex äta middag tillsammans med alla dom vill ska närvara? 

    För ja, jag är också sådan som tycker att man bör vara rimlig när man väljer kuvertavgift, att inte sätta en oerhört hög summa, men vart den gränsen går varierar ju från brudpar till brudpar och sällskap till sällskap. Summan bör täcka gästens egen mat och man ska givetvis avsäga sig presenter, för gästens present blir ju sin närvaro. 

  • Äldre 4 Aug 12:54
    Nightrod skrev 2014-08-04 11:30:01 följande:


    Korta ner lite bara för att inte ta upp plats med ref..

    Har man inte råd att ha ett bröllop skall man inte ha det. Det är gratis att gifta sig mer eller mindre och där kan alla va med (borgerligt som kyrkligt). Men sedan vill folk överträffa varandra med efterfesten och det är dem som bjuder in till den festen som skall avgöra hur mycket det vill lägga på den.
    Om man går och köper tex kött och grillar med potatissallad eller potatis. Vad går det på? Inte mycket, och det är väl inte för maten och spriten som du är där, utan för att kunna glädjas med brudparet? Men de vill ha ett snoffsigt bröllop med catering och dyrare mat och finare utsmyckning osv osv, därför tar de ut en AVGIFT till de som vill komma, vidrigt och WT.

    Jag vill ha en Koeningsegg, men den ligger lite utanför min budget så jag fick nöja mig med en vanlig bil. Inte går jag runt till vänner och familj och tigger pengar för att kunna köpa en snoffsig bil. Och de borde ju ge mig det, för då kan vi använda den när vi gifter oss som transportmedel istället för min nuvarande.

    Min släktingar och vänner behöver inte köpa present, de tar sig tiden att komma och fira vår dag med oss och givetvis skall de slippa gå hungriga och törstiga till något jag bjudigt in dem på, BJUDIGT IN DEM PÅ som sagt. Att bjuda någon på lunch betyder det att man då kan ta ut en avgift för lunchen som man bjudigt på?


    Det är ju dock långt ifrån samma sak att tigga pengar till en bil (mer likt att önska sig bidrag till bröllopresa, som är väldigt vanligt) och säga till gästerna att "Ni får hemskt gärna fira vårt bröllop genom att äta middag tillsammans med oss, men ni får då betala för er egen mat". Ingen tvingar gästerna att betala, utan det är ju helt frivilligt. Och det är väl nästintill ingen som har ett dyrt bröllop med kuvertavgift, många gånger är det dom bröllopen som är de billigaste.

    Jag tycker du har en fruktansvärd syn på det hela, faktiskt, men det var ju också precis vad jag skrev. Människor som redan är emot det här med kuvertavgift kommer inte ändra uppfattning. Tyvärr.

    Man kan bjuda in till vigsel och erbjuda gästerna möjligheten att närvara vid en eventuell middag, mot en kuvertavgift. Det är skillnad. Precis som det är skillnad på om jag säger "Jag vill bjuda dig på lunch imorgon" och "Skulle du vilja äta lunch tillsammans imorgon". Vid det förstnämnda så skulle jag bjuda personen i fråga, men vid det andra så skulle jag förvänta mig att var och en betalade sin mat.

    Och även potatissallad och grillat kött kan bli en ganska stor utgift om man är några stycken.
  • Äldre 4 Aug 12:59
    Nightrod skrev 2014-08-04 11:30:01 följande:

    Har man inte råd att ha ett bröllop skall man inte ha det.


    Och det här tycker jag är.. nej, usch, att bara dom som har gott om pengar ska kunna få ha ett bröllop! Jag tycker alla ska kunna ha ett bröllop, faktiskt. Javisst, det är nästintill gratis att gifta sig, men varför ska inte även dom utan ett stort sparkonto och/eller bra löner kunna få fira det ordentligt?

    Som sagt, ibland kan man inte rå över saker och ting som händer här i livet och jag tycker inte man ska behöva "straffas" pga det när det gäller en sådan sak som att få ett fint bröllop. Och med fint menar jag inte massa dyra saker, utan jag menar att man ska kunna ha alla sina vänner och sin familj/släkt där ifall man vill det. Man kan ju inte heller rå för om man råkar ha många goda vänner och stor familj. 
  • Äldre 4 Aug 16:55
    Nightrod skrev 2014-08-04 13:51:43 följande:
    Hur kan det bli att någon betalar ett par som tar en kuvertavgift när pengarna går direkt till personen som betalat? Brudparet i fråga får inte ett öre av det själva.

    Och det handlar inte om att kunna ha ett finare bröllop, utan att öht kunna bjuda in alla man vill. Och om gästerna i fråga inte har något emot det, så vad är det då för sak? Som tex jag, mina vänner och familj som mer än gärna betalar en kuvertavgift.

    Och man skickar ju oftast inte separata inbjudningar till vigsel och fest, men det går ju att formulera det på sådant sätt på en inbjudan. Något jag tycker är toppen. Dessutom är ju väldigt sällan hela festen till självkostnad, utan enbart maten.
Svar på tråden Vad anses om bröllop med kuvertavgift?