• Äldre 12 Jan 14:27
    4765 visningar
    8 svar
    8
    4765

    Besatt av vikt.

    Oj. Det går ju inte att ge råd sådär över ett nätforum.


     


    Något du kan fundera över är varför du känner som du gör och försöka utgå från det. Det handlar väldigt mycket om att ändra sina tankevanor. Och kasta ut vågen, den är bara av ondo.


     


    En blogg som tar upp frågor kring vikt och vikthets hittar du här: http://ladydahmer.se

  • Äldre 12 Jan 17:52
    #4

    Jag har funderat ett par timmar. Jag vet fortfarande inte riktigt hur jag ska uttrycka mig men jag gör ett försök och hoppas att det kommer ut som jag har tänkt. Jag försöker verkligen bara vara snäll, hoppas att du inte tar illa vid dig.


     


    Av det man läser här på forumet verkar du inte må särskilt bra. Jag tänker inte gå in på detaljer från det jag läst i andra trådar men du verkar helt enkelt ha flera delar i ditt liv som du inte är riktigt nöjd med. Jag kan tänka mig att det gör ganska mycket för din självbild.


     


    En del som mår dåligt börjar fokusera väldigt mycket på sin vikt. Man kanske tar ut sin frustration över sin livssituation på sin kropp. Andra börjar svälta sig för att känna att de har kontroll på något när resten av livet är så svårt att förstå. Jag skulle därför inte bli förvånad om det är något sådant du gör mot dig själv (utifrån vad jag har läst här, jag känner ju inte dig IRL).


     


    Ett råd från en som levt med ätstörningsproblematik i många år: släng ut vågen. Sluta väg dig, sluta värdera dig själv efter siffrorna på vågen. Det är lite uttjatat men det är faktiskt INSIDAN som räknas. Det vill säga det du gör, hur du beter dig. Jag tänker inte kommentera din vikt mer än att du, som du säkert förstår, helt klart inte behöver gå ner i vikt.


     


    Dessutom tycker jag att det verkar som att du behöver någon att prata med. Försök hitta någon kurator eller liknande, jag önskar att jag hade haft någon att prata med när jag mådde som sämst.


     


    Du verkar nämligen vara en jättegullig människa och jag vill verkligen att du ska få må bra. Du får gärna inboxa mig om du vill prata om något. Behöver inte vara vikten utan det kan vara livet i stort. Och även om jag kanske är helt ute och cyklar i min lilla analys här ovan så vidhåller jag att du måste sluta värdera dig själv i siffrorna på vågen, för jag antar att det är något sådant du gör när du säger att du är besatt av din vikt.


     


    Kram på dig!

Svar på tråden Besatt av vikt.