• Äldre 30 Dec 17:13
    4596 visningar
    6 svar
    6
    4596

    Äktenskapsförord -någon kunnig på området?

    Vi har beslutat att vi vill ha ett äktenspapsförord, och vår tanke var att vi nog kan klara av att skriva detta utan att behöva gå till en jurist. Dock har jag lite frågetecken som jag hoppas på att någon här kanske kan hjälpa till med :) 

    Kan man ha olika regler för enskild egendom vid skilsmässa och vid dödsfall? Tex att aktier och icke gemensamma sparanden ska vara enskild egendom vid skilsmässa, men vid dödsfall så ska det räknas till giftorätten? Eller måste det vara samma vid skilsmässa/död då man ju gör en bodelning oavsett vilket.

    Och så är det dethär med gåvor mellan makar, kan vi specificera gåvor i äktenskapsförordet eller måste vi skicka in såna papper separat till skatteverket? 

    Nu tror jag ju inte att vi kommer att skilja oss, men då vi ändå vill ha ett äktenskapsförord vill vi vara så tydliga som möjligt.

     

  • Svar på tråden Äktenskapsförord -någon kunnig på området?
  • Äldre 31 Dec 14:01
    #2

    ja det kanske är enklast att kolla med en sakkunnig :) 
    får kolla upp det där, vore ju himla bra om det gick att skilja på dödsfall och skilsmässa. Och så är det saker som förmånstagare om jag dör, på diverse försäkringar och pension, om man måste skriva om dem också, eller vilket i så fall som gäller om de och äktenskapsförordet säger emot varandra. Minns ju knappt uppdelningen längre med hur det var med såna saker som tjänstepension mm. 

  • Äldre 2 Jan 15:00
    #4

    Åh, tack! Så då kan man alltså skriva vem som får vad vid ev skilsmässa och testamentet gäller om någon går bort? Tack så hemskt mycket

Svar på tråden Äktenskapsförord -någon kunnig på området?