• Anonym (minim­o)
    Äldre 21 Dec 11:40
    32095 visningar
    71 svar
    71
    32095

    Barnlängtan vid ung ålder

    Här har vi en till då antar jag.
    Jag har haft barnlängtan väldigt länge men jag har ändå känt att jag vill ha en stabil grund att stå på. Vi är 23 och 24 år gamla och i sommar gifter vi oss, närmare bestämt i juli. Han har stabilt jobb, jag har stabilt jobb och vi är båda klara med vår utbildning. Egentligen skulle jag vilja vidareutbilda mig till barnmorska innan vi kör på barn men det går verkligen inte att vänta längre. Jag har ju min grundutbildning och ett jobb så jag sitter inte i sjön så att säga.
    Så vi har sagt att i slutet av april kör vi igång med bebisverkstaden. Så går det på en gång då så blir det ett tidigt 2014 barn.
    Det är passande för då har båda våra hundar hunnit förbi 2 års strecket också plus att vi hinner köpa en ny bil och så flyttar vi till ett mycket större boende nästa vecka. Så även om det inte finns perfekta tillfällen att skaffa barn så finns det i alla fall mindre dåliga tillfällen. Så detta ser vi som ett mindre dåligt tillfälle då vi har den stabila grund vi vill ha.

    Jag är faktiskt den som varit mest för det här med bröllop och barn men han är inte speciellt svår att övertyga när det kommer till sådana här saker då vi vill samma saker i livet så det känns skönt.

  • Anonym (minim­o)
    Äldre 2 Jan 15:51
    #32

    jag förstår precis vad ni menar. det tog 2 år innan min man ville gifta sig och ca 2,5 år innan han ville ha barn. så nu efter 4 år tillsammans så kör vi på både det första och det andra. Men fan vilken längtan det är dit. vi sätter igång i april och det känns som en hel evighet dit.

  • Anonym (minim­o)
    Äldre 2 Jun 00:45
    #34

    åh det där är inte alls lätt. den där känslan har jag tacklats med ett tag nu. okej ett väldigt långt tag om jag ska vara ärlig.
    Och det finns nog egentligen inget lätt sätt att hantera det på för om man känner som du gör och som jag gör att barn är meningen med livet så är det svårt.

    jag har bara räknat ner och sett framåt. och ju närmare målet man kom desto svårare blev det.
    Men nu har jag räknat ner för sista gången. idag är det endast 6 dagar kvar tills vi slänger kondomerna och börjar förverkliga vår dröm.

    Efter fyra år tillsammans är studierna klara, jobb är fixade och om 41 dagar gifter vi oss.
    Så även om det känns låååångt borta så är varje steg värt det för att kunna ge sina barn det absolut bästa. Jag ville precis som du, kunna ge dom allt och vara klar med det som krävdes innan. Det är väldigt klokt.

  • Anonym (minim­o)
    Äldre 2 Jun 10:45
    #36
    Anonym (Vill båda?) skrev 2013-06-02 09:43:00 följande:
    Min bästa vän hade en tidig längtan efter barn och bröllop. För henne var det viktigt med familj och något som hon verkligen ville ägna tid och engagemang åt. Hennes pojkvän (som hon hade varit tillsammans med sedan hon var 16), var inte alls lika peppad på varken det ena eller det andra egentligen. Vid 22 fick de första barnet, sedan gifte de sig och fick ett till barn. Tio år senare skiljde de sig efter att ha försökt reda ut sin relationssoppa i många år. Felet: Han ville egentligen inte ha barn när de fick barn,han ville inte gifta sig när de gifte sig och så vidare. Deras liv levdes utifrån det som egentligen var hennes önskan om barn och familj. Och det jag vill säga med det är att det är helt bärande för att det ska bli bra, att BÅDA är på samma plan. Annars är risken för att det bara blir skit,väldigt stor. Så, snälla unga barnlängtare (med partners som inte längtar), sluta med det så kallade "bearbetandet" av era partners och ägna er åt annat i ett par år till!
    kloka ord du hade. det låter verklgien som att det har mycket med saken att göra faktiskt. Jag har alldeles för många i min krets som tjatar till sig barn. en tjej tjatade på sin pojkvän flera månader och han sa till oss att han inte ville än på några år men hon fortsatte tjata och när dom varit tillsammans 1(?!) år så gav han med sig. hur det går nu vet jag inte för dom super som idioter, delar inte ekonomin och vet inte vad dom vill med livet egentligen så jag vet inte om dom försöker men jag hoppas verkligen inte det.
  • Anonym (minim­o)
    Äldre 3 Jun 17:33
    #39
    Anonym (Lycklig ändå) skrev 2013-06-03 11:39:40 följande:
    Jätte fint skrivet! Låter så otroligt mysigt med "efter fyra år tillsammans är studerna klara, jobb är fixade och om 41 dagar gifter vi oss. " kan bara föreställa mig känslan!! så glad för din skull Du får hålla mig uppdaterad:) 
    Ja det är helt underbart. det är min väntan och har varit värt det på alla plan. vi har verligen den tryggheten och det livet som vi vill ha för att kunna skaffa barn.
    ja jag lovar att hålla er uppdaterade. om 5 dagar smäller det. bara den här mensen emellan. så fort den är över så.
  • Anonym (minim­o)
    Äldre 3 Jun 23:45
    #41
    Anonym (Lycklig ändå) skrev 2013-06-03 21:11:47 följande:
    Haha! vilken härlig läsning. Jo.. jag lider utav det där "tänkandet" jag också, på gott och ont. Önskar er all lycka, ni verkar ha mycket bättre förutsättningar i nuläget än vad jag kommer ha när jag fyllt 20. Eller ja, jag vill ju som sagt inte vara ekonomiskt beroende utav min partner. 
    Anonym (minimo) skrev 2013-06-03 17:33:12 följande:
    Ja det är helt underbart. det är min väntan och har varit värt det på alla plan. vi har verligen den tryggheten och det livet som vi vill ha för att kunna skaffa barn.
    ja jag lovar att hålla er uppdaterade. om 5 dagar smäller det. bara den här mensen emellan. så fort den är över så.
    Åhhh så spännande!! håller tummarna. Hur länge har ni försökt?
    vi har inte börjat än. kör igång om 5 dagar. på lördag närmare bestämt. då kör vi första försöket. avverkar min sista mens nu och det är det sista jag vill se av den på minst nio månader nu. haha
  • Anonym (minim­o)
    Äldre 4 Jun 16:57
    #46
    Anonym (Lycklig ändå) skrev 2013-06-04 11:21:05 följande:
    Gud vad spännande.. om man ändå var där! Drömmer så avis, men man får tåla sig.
    ja det är jätte spännande. går bara här och väntar och räknar ner. i morgon sista passet på jobbet och sen ledig fyra dagar vilket innebär myyys på landet med min älskade och verkstaden sätter igång på riktigt. :D
  • Anonym (minim­o)
    Äldre 4 Jun 21:04
    #48

    åh vad man längtar nu. är en sådan här pysslig människa så jag syr massa saker hela tiden. nu har jag sytt ett lapptäcke, ett babynest, dregglisar och målar en gammal barnstol och sytt dyna till den.
    underbart är det men man längtar ju nästan bara mer.

  • Anonym (minim­o)
    Äldre 7 Jun 19:08
    #56
    Anonym (Lycklig ändå) skrev 2013-06-07 09:47:50 följande:
    Anonym (minimo) skrev 2013-06-04 16:57:23 följande:
    ja det är jätte spännande. går bara här och väntar och räknar ner. i morgon sista passet på jobbet och sen ledig fyra dagar vilket innebär myyys på landet med min älskade och verkstaden sätter igång på riktigt. :D
    Har ni haft det mysigt? Åh, de skulle jag vilja se bilder på, vad ambitiöst! jag är pysslig jag med men lapptäcke skulle jag förmodligen storkna utav;) men vem vet! 
    ja det är jättemysigt. är fortfarande kvar på lanet och har det bra. åker hem på söndag.
    ja jag älskar pyssel. är så nöjd med barnstolen som jag målade och sydde dyna till. helt underbart.
    lapptäcket å andra sidan gick jätte snabbt när man väl hade klippt ut dom där jävla tygbitarna.


    där har du en bild på det. ja jag försökte mig på att sy ett par muddbyxor också innan vi åkte men det hann inte bli klart så får göra klart det när vi kommer hem igen.

  • Anonym (minim­o)
    Äldre 7 Jun 19:10
    #57

    tycker det är jätte klokt att ha en stabil grund innan man skaffar barn. även om det är dubbelmoral att använda preventivmedel även om man vill ha., Men det är en stor skillnad på att skaffa barn utan förutsättningar bara för att man vill och att skaffa barn när man har förutsättningar.

    vi ville ha alla förutsättningar innan vi skaffade barn, vi väntade på allt.
    nu har vi stor lägenhet, utbildning, fast jobb, körkort och vi är gifta och då är vi 23 och 24 så nu äntligen är det dags. på söndag kör vi igång med bebisverkstaden.

  • Anonym (minim­o)
    Äldre 9 Jun 19:45
    #62

    håller med det där om att fertiliteten minskar. har faktiskt hört att den börjar minska redan efter 25. nu vet jag inte hur sant det är men något jag hört i alla fall.

    och som sagt man behöver inte ha allt perfekt. många klarar det ändå. bara man har ett stabilt förhållande och pengar så man inte behöver leva på soc eller någon annan så tycker jag det går bra.
    kan i alla fall säga att nu är vi på riktigt igång med bebisverkstan. första gången idag och nu får vi se hur lång tid det tar innan vi får ett plus. hoppas att det går snabbt.

  • Anonym (minim­o)
    Äldre 9 Jun 22:58
    #68
    daniiel skrev 2013-06-09 20:31:43 följande:
    Ja, den minskar redan efter 25, men främst efter 30 och definitivt efter 35. Om man då får sitt första barn när man är 32år och kommer på att man vill ha tre barn, då kan man få det kämpigt. Därför finns det ju klara biologiska fördelar med att inte vänta alltför länge, även om man känner sig ung vid 35år (gammal är man ju inte!) ;)

    Jag håller tummarna för er, så roligt och spännande :)
    tack så mycket. vi går in hårt för det nu och hoppas helt enkelt på det bästa. jag varken tror eller förväntar mig att det ska gå snabbt men hoppas kan man ju alltid. hoppas på att vara gravid innan åter är slut. får se om jag får min vilja igenom.

    men spännande är det. och jag har inte passerat 25 än så jag har det på min sida också. plus att jag inte ätit några preventivmedel alls på över 2 år. Så nu har vi allt för oss. har även ätit folsyra sen februari.
  • Anonym (minim­o)
    Äldre 10 Jun 11:18
    #70
    Anonym (Hihi, snart så..) skrev 2013-06-10 10:17:10 följande:
    Hej, 

    Skriver anonymt eftersom många jag känner är inne på BT och jag vill att detta ska vara en hemlighet för de vi känner. 

    Hur som helst, vi har nu bestämt att jag är inne på sista p-pillerkartan nu. Oh, vad spännande det kommer bli sen :) Visst, det kan ju ta hur lång tid som helst att bli gravid (och i så fall är det så) men det kan ju också gå snabbt. Tänk om vi får ett vår-sommarbarn nästa år?! Hoppas bara att jag inte får en världens "må illa graviditet" om jag blir gravid på en gång bara, det kan bli en trist bröllopsresa i så fall ;)

    Hihi, ville bara skriva av mig... vi har längtat efter barn så länge och nu har vi äntligen bestämt att det är dags! :D 

    (Ps. Ja jag skrev detta i en annan tråd också, men insåg nu att denna tråd är mer passande :)
    grattis!! då är det du och jag. vi körde igång igår. Men jag har dock inte haft något preventivmedel förutom kondom de sista 2 åren så vi hoppas också att det går snabbt och blir en vår eller sommarbebis. :D
    lycka till!!!
  • Anonym (minim­o)
    Äldre 10 Jun 12:20
    #73
    Anonym (Lycklig ändå) skrev 2013-06-10 11:38:30 följande:
    ÅH snygggt!!!! fräscht färgval. Gud så duktig du är :) haha.. jobbiga tygbitar? ;)
    ja jag älskar allt som är blått till att börja med så min bebis oavsett kön kommer nästan bara ha blå kläder och sängkläder och ja allt. haha
    men jag gillade hur färgerna blev på den här.

    ja det är så jobbigt att klippa ut tygbitar. alla bitar ska ju vara exakt lika stora och tror det blev 15 av varje eller något så jag blev rätt trött på det.

    Denna skönhet har jag också gjort. målade om stolen som jag hittade på röda korset och sydde en dyna. jättenöjd blev jag :D

  • Anonym (minim­o)
    Äldre 10 Jun 12:22
    #74
    Anonym (Hihi, snart så..) skrev 2013-06-10 11:41:03 följande:
    Tack, och lycka till :) 

    Ja, själv har jag ju ätit p-piller från och till i tio år (blandat med andra preventivmedel) så risken är väl rätt stor att det kommer dröja ett bra tag innan det händer. Men, det är också okej, för i sådana fall planerar vi en härlig resa till våren också :D

    Du får hålla oss uppdaterade om hur det går :) 
    ja det KAN ta tid men jag har hört folk som ätit p-piller hur länge som helst och det går på en gång ändå. :D så vi håller tummarna för att det gör de.

    Måste säga att jag tycker att det känns lite förbjudet att äntligen börja. man har ju hela livet försöka undvika att bli gravid och nu försöker man. det känns så konstigt och läskigt på något sätt.
    Undra dock hur man ska göra för att inte bli besatt av det och tänka på det jämt.
  • Anonym (minim­o)
    Äldre 10 Jun 23:09
    #76
    Anonym (Hihi, snart så..) skrev 2013-06-10 12:38:49 följande:
    Haha, ja så tänker jag också. Helt plöstligt så är det liksom "okej" att inte skydda sig... läskigt värre :) Haha, min kära sambo är också förvirrad. När vi satt och pratade om att jag skulle sluta med p-pillrena så sa han att han kommer glömma det så att jag får påminna honom att "dra sig ur..." Jag bara, men alltså, det är ju lite meningen att jag ska bli gravid. Han: ja just det ;) 

    Ja precis, det kan ju vara hur olika som helst... vi får se hur det går ;) 
    haha ja men det är ju verligen så. det är så förbjudet men man längtar ju så galet mycket. redan massa kollegor som tror att bara för att vi gifter oss nu så kommer barn.  hade en kollega idag som för övrigt inte vet att vi försöker som gissade på att vi får barn 27 mars. ;)
    haha lite roligt faktiskt.
Svar på tråden Barnlängtan vid ung ålder