Inlägg från: Atelitzy |Visa alla inlägg
  • Atelitzy

    VAd föredrar NI?

    Hej, jag undrar vad som är den generella tanken hos alla giftasparen som finns här :)

    Vilket fördrar ni:

    1: Att ha någon som kan leverera färdiga paket till er

    2: Att det finns någon som kan leverera en bred marknad med kontakter och mycket ideer där ni behöver göra det roliga o kreativa. men inte hela den administrativa biten

    3: Vill ni sköta ALLT själva?

    Motivera gärna varför ni väljer som ni gör.

  • Svar på tråden VAd föredrar NI?
  • Atelitzy
    knackamackadam skrev 2012-11-18 14:58:45 följande:
    Jag vill ha nummer 1. Jag säger vad jag vill ha, någon annan fixar. Och varför...därför att jag tycker att jag har nog att fixa med ändå.
    Kanon! :D

    får man fråga är du bered att betala för det?
    eller är det något du skulle delegera till en god vän eller så?
  • Atelitzy
    Pekkiisch4 skrev 2012-11-18 18:29:56 följande:
    3- har för stort kontrollbehov + att jag har mig själv att skylla ;D
    okej :) är det generellt eller specifikt denna händelse, för jag själv är kontrollfreak ända ut i fingerspetsarna när det gäller mitt bröllop... men annars så är jag inte så där jätte kontrollig av mig :)

    Det är ändå intressant efter som jag försöker fundera ut ett alternativ där jag får ha så mkt kontroll jag behöver, utan att för den skull slöta det administrativa, samtidigt som jag vill spara pengar eftersom det lätt skenar iväg...
    ssååååå, vad skulle man kunna hitta på??
  • Atelitzy
    maxmamma skrev 2012-11-18 20:46:43 följande:
    väljer alternativ 3, dels för att jag gillar att ha kontrollen på det som rör vårt bröllop, dels för att vi inte har den summan pengar det krävs för att leja bort saker till tex bröllopskordinator eller hur det nu stavas och inte tar oss råd att gå ut på restaurang o betala allas mat.

    men bara för att vi gör en  del själva betyder det inte att det blir ett fattigt bröllop, vi ska ha personal som lagar o serverar maten o servar oss under hela dagen från kl 12.00 fram tills festen är slut o då får de städa o diska undan allt oxå efter oss. vi betalar o andra arbetar åt oss.

    och det jag menade med att vi gör själva är dekoreringen av lokalen, allt annat lejs bort 

     
    intressant :) jag själv är pysslig och kreativ av mig och inte alls särskillt tät på något vis, men jag menar jag vill nog hitta ett alternativ där man kan leja bort ett visst "slit göra" jag tänker mesta dels på planering och genomförande, för en inte allt för dyr peng??
  • Atelitzy
    Aniara4 skrev 2012-11-18 20:49:32 följande:
    Föredrar att göra allt själv, eftersom jag är ett kontrollfreak. Ja, tillsammans med mannen då.
    ja, som sagt jag är kontrollfreak själv, men tiden är liksom redan som det är knapp...
    jag vill tro på att det måste finnas något mellan ting mellan polaren som hjälper till å guidar ihop allt å en bröllopskordinator???

    har ni hittat något, för jag menar hur hinner alla, jag har precis börjat å blir togig för mina nätter har halverat..
  • Atelitzy
    Chicita skrev 2012-11-18 21:17:15 följande:
    Mellantinget heter Catering - eller Restaurang, istället för att laga maten själv.
    Eller att beställa inbjudningarna istället för att pyssla ihop dom själv.
    Osv...
    jo, men catering står inte för blomsterarrangemang, musik, underhållning, PA, ljussättning, carering är ju bara en av hrla grejen??.hmmm måste verkligen hitta något.. är ju kul å planera hela.. detta vill jag ha, men mindre kul att leta nätet efter 100 olika restauranger som möter mina önskemål... hmm hade nog gärna sluppit hela den tidskrävande letandet, jag menar jag har mkt klart för mig hur jag vill ha det..såå vore skönt att kunna leja bort hela ringa runt grejen utan att det ska kosta apa... :S
  • Atelitzy
    filibustern skrev 2012-11-18 20:48:04 följande:
    nr. 3. för då får jag/vi det som vi vill... och få göra det som vi vill. :)
    säker på att det verkligen blir som ni vill??? jag tycks inte hitta ett ända som stämmer överrens med mina önskemål.. :S
    kanske har jag för litet nätverk??
  • Atelitzy
    Chicita skrev 2012-11-18 21:40:32 följande:
    Men om du lejer bort det så har du inte kontroll över vad du beställer.
    Hur vet du att personen som ringer runt söker efter samma saker som du gör?
    100 restauranger känns lite överdrivet också, de flesta områden har inte så många olika restauranger att välja mellan Tungan ute
    Och att ringa till 5 eller 10 ställen är inte så jobbigt.
    Att maila flera ställen är ännu lättare då man bara helt enkelt skickar samma mail med samma frågor.

    Vet inte om jag har helt fel heller, men den här frågetråden i kombination med svaret i tråden där en tjej var orolig för att hennes bröllop skulle försvinna i raden av flera bröllop (där du bad henne höra av sig till dig för att du kunde nog hjälpa till där att fixa något) gör att jag får känslan av att du vill starta (eller redan har gjort) någon sorts "bröllopsfixarföretag"... 
    nej, absolut inte :D
    hahaha ja precis jag bad henne att höra av sig till mig eftersom jag själv är delatig i en teaterförening oc htänkte att hon kanske ville ha tips på roliga typ bonding lekar och eller som min profilbild indikerar så är jag eldkonstnär och det är ju något om piffar till dom flesta festerna med lite eld å så.. anledningen till att jag inte skrev ut det varför att jag inte ville precis som nu få folk å tro att jag PR:ade... Så om hon hörde av sig kunde jag ju pratat med henne om vad jag trodde.. men hon gjorde inte det så jag antar att det inte var där skon klämde.

    Min fråga är för att jag är två banrsmamma, mamma till ett multihandikappat barn som tar mycket tid.. jag har i princip 2 heltider. mitt huvudsakliga jobb vanligt 08-16 jobb, men efter det så påbörjas mitt jobb med assitenter och bokföring för dotterns assistans, jag administrerar hela hennes assistans på eftermiddagar,kvällar och helger ovanpå det skall jag hinna med att umgås, med båda barn,man och vänner.... som du förstår tar dygnets alla timmar slut  fort.. DÄRFÖR vill jag hitta ett mellan ting.
    100 restauranger blir det om jag ska få det exakta JAG vill ha, som sagt jag har en glasklar bild av vad jag vill.
    och visst det går att maila.... men alla vet att det är lite mer än bara ett par mail hit å dit :P
    så vidare inte restauranger har kontorstider mellan 22 och 03 på natten är jag rätt körd.
    och nej det är inte bara att skicka en mall för olika restauranger har olika kompetenser...
  • Atelitzy
    PiaB skrev 2012-11-18 21:45:55 följande:

    Jag vet inte vilket alternativ som stämmer på mig/oss. Vi vill göra så lite som möjligt men planeringen skulle jag aldrig vilja vara utan. Det är det roligaste Däremot ska vi vara på restaurang där de fixar allt, från dukning till blommor och tårta. Jag är inte ett dugg intresserad av att hålla på och pynta en lokal eller duka, laga mat,servera, städa o.s.v. Det överlåter jag med varm hand åt restaurangen och betalar för det. På bröllopsdagen vill jag bara ha min klädsel och smink att tänka på, gå till kyrkan och gå och sätta oss vid dukade bord.


     


    Vi beställde färdiga spara datumet kort och ska beställa färdiga inbjudningskort. Inget pyssel för mig. Däremot har jag gjort min bukett själv av knappar. Bara för att jag ville ha en annorlunda och tycker konstblommor är fasansfullt.


     


    Klänning, skor, smycken, tärnklänningar är redan köpta och sådant älskar jag att hålla på med så det stressar mig inte.


     


    Med det upplägget vi valt blir det inte så stressigt för oss. Det jag måste göra är att boka några saker, te.x. frisör och makeupartist. Som jag iof redan har klar men det ska ju ändå hållas kontakt. Och när det närmar sig ska vi träffa restaurangen igen och finslipa meny och dukning. Känns inte speciellt stressigt och det passar oss alldeles utmärkt


  • Atelitzy
    Chicita skrev 2012-11-18 22:40:21 följande:
    Bra att du klarade upp det.

    Jo men om du har den där glasklara bilden om hur du vill ha det så kommer det att vara väldigt svårt att be någon annan att kolla det åt dig.

    Om du skickar ett mail och säger "jag söker efter en restaurang som kan har/ kan fixa detta, kan ni göra det. Och om inte, vilka delar kan ni fixa /har ni " och sen spaltar upp alla krav du har så bör du rätt snabbt kunna sålla bort dom (typ) 95 som inte har det du söker över huvud taget.
    Och sen kanske du kan ringa dom andra? 

    Jag har jobbat 10 år inom hotell och restaurangbranchen, och jag vet att det i 99 fall av 100 är bäst att ta saker via mail om det är speciella önskemål eftersom man då har allt svart på vitt så att ingen senare kan komma och säga att "nejmen det hade jag ingen aaaaning om". (vilket ofta sker när någon ville ha något som vi inte kunde leverera och sen hävdar att vi har lovat...) 
    jag har 6 år erfarnehet av eventplanering. och 10 år av hotell och restaurang och ja första mailet visst så är dett 99% av fallen bra med ett mail, men SAMTLIGA mail slutar i samtal när en kommunikation är upprättad.
    :D visst är det grymt bra med mail, så är det inte heller bara det som gäller, jag menar bara på att någon som min som jobbar 7 dagar i veckan i över 12 timmar... hur ska jag hinna... :S mer de att de kanske fanns ett alternativ för någon som mig, inte särskillt tät på någotvis och som inte har alltid i världen.hmmm får klura lite på det...
    Atelitzy skrev 2012-11-18 22:30:40 följande:
    nej, absolut inte :D
    hahaha ja precis jag bad henne att höra av sig till mig eftersom jag själv är delatig i en teaterförening oc htänkte att hon kanske ville ha tips på roliga typ bonding lekar och eller som min profilbild indikerar så är jag eldkonstnär och det är ju något om piffar till dom flesta festerna med lite eld å så.. anledningen till att jag inte skrev ut det varför att jag inte ville precis som nu få folk å tro att jag PR:ade... Så om hon hörde av sig kunde jag ju pratat med henne om vad jag trodde.. men hon gjorde inte det så jag antar att det inte var där skon klämde.

    Min fråga är för att jag är två banrsmamma, mamma till ett multihandikappat barn som tar mycket tid.. jag har i princip 2 heltider. mitt huvudsakliga jobb vanligt 08-16 jobb, men efter det så påbörjas mitt jobb med assitenter och bokföring för dotterns assistans, jag administrerar hela hennes assistans på eftermiddagar,kvällar och helger ovanpå det skall jag hinna med att umgås, med båda barn,man och vänner.... som du förstår tar dygnets alla timmar slut  fort.. DÄRFÖR vill jag hitta ett mellan ting.
    100 restauranger blir det om jag ska få det exakta JAG vill ha, som sagt jag har en glasklar bild av vad jag vill.
    och visst det går att maila.... men alla vet att det är lite mer än bara ett par mail hit å dit :P
    så vidare inte restauranger har kontorstider mellan 22 och 03 på natten är jag rätt körd.
    och nej det är inte bara att skicka en mall för olika restauranger har olika kompetenser...
  • Atelitzy
    Chicita skrev 2012-11-18 23:10:58 följande:
    Jo men nu menade jag ju för att sålla som sagt, för att underlätta innan man börjar fördjupa sig.
    För det tar kanske tid att skriva själva utskicket, men i princip ingen tid att kopiera innehållet och skicka iväg till 100 olika ställen. Vissa svarar kanske inte ens, dom kan man stryka direkt från listan.
    Andra svarar att dom inte kan hjälpa dig med dina krav / önskemål och andra stämmer bara in på några av dom.
    Dessa slipper du ju alltså då lägga mer tid på = mer tid att lägga på dom som faktiskt då är intressanta.

    Ca 80% av våra bokningar sköttes enbart via mail, speciellt dom större bokningarna. Så att samtliga slutar med samtal håller jag dock inte med om.

    Jag tror tyvärr inte att du hittar något som är både billigt och funkar som du tänkt.  
    Du kanske skulle tänka tvärt om istället och hittat någon som kan hjälpa dig med det administrativa i assistent-biten så att du får mer tid med detta under en kort period.
    Det bör ju vara enklare att ordna. 
    Att hitta någon som kan administrera assistanser kostar rätt så mkt så, tyvärr finns det ingen som kan göra det så vidare jag inte vill att det ska kosta apa, som sagt jag letar efter ett alternativ som är bättre och billigare än att hitta någon som kan administrera assistansen...
  • Atelitzy

    Hehe problemet ör att detta skriva gör jag för att slappa, men givetvis gar du rätt, men det ör inre det första nailet son är oroblemet utan det ör nör det är tio talet som svarat å man ska upprätt hålla en kommunication. Att hitta någon som skulle görs det admin med ass kostar unge för 150kr tim innan moms och socialaskatter. Å då är det inte särskillt bra bet. Tack ja ser du nått är du ju välkommen att peta på mig.

Svar på tråden VAd föredrar NI?