• Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 11 Oct 22:26
    14525 visningar
    22 svar
    22
    14525

    Experter på efternamn?

    Okej..skall försöka förklara detta så lätt som möjligt nu! Oskyldig
     
    EX:

    Jag heter Anna Andersson.
    Min mor heter Karin Bertilsson.

    Min blivande heter Carl Persson.

    Vi vill nu båda heta Anna och Carl P Bertilsson.

    Vi vill alltså ta min blivandes första bokstav i hans efternamn samt lägga till min mors efternamn.

    Hur gör vi??!! 

  • Svar på tråden Experter på efternamn?
  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 11 Oct 22:42
    #3
    Sara 120707 skrev 2012-10-11 22:40:19 följande:

    Kan man överhuvudtaget heta en bokstav i mellannamn?? Har aldrig hört talas om det.


    De som undertecknar med en initial sådär brukar ju ha ett helt mellannamn men bara skriva ut en bokstav som förkortning.


    Ja det går ju iofs oxå! Det räcker väl bara att vi skriver en bokstav och sen hela sista efternamnet?
     
  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 13 Oct 14:27
    #4

    Puff !

  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 13 Oct 17:34
    #10

    Men då tar vi ju inte varandras efternamn i melannamn?? För vi vill båda ha samma? De borde göra en typ tabell med ja och nej frågor som en 10-åring skall kunna utläsa! Då hade man fattat

  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 13 Oct 18:17
    #12
    Aniara4 skrev 2012-10-13 17:59:28 följande:
    Nej, precis. Snowstars föreslog att ni i ett mellansteg skulle ta varandras namn som mellannamn, men så får man alltså inte göra, så ni kan inte gå den vägen.

    Bra att veta är att man kan ta någons (eller sitt eget) efternamn som mellannamn, men ett mellannamn kan inte bli efternamn. (Framtida barn kan alltså inte heller få ett namn som man har tagit till mellannamn.) Så det gäller att planera noga!
    hm...så våra barn kan ej heta samma kombination som vi? Åh jisses vilken djungel detta är...men nu har jag mailat dem så ska se vad de svarar...håller tummarna för att detta går då vi äntligen kommit fram till ett beslut!! SÅ jobbigt när vi har TRE väldigt ovanliga efternamn!
  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 13 Oct 18:22
    #14
    snowstars skrev 2012-10-13 18:19:14 följande:

    Helt fel hade jag inte, även om jag inte hade tidpunkterna rätt: www.brollopstorget.se/Vigsel/1.1557368-att-be... Fast jag förstår om jag bara rörde till det ;)


     


    Men bäst och mest aktuell information har väl fortfarande Skatteverket.


    kollade deras hemsida och den va inte så bra
  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 13 Oct 18:42
    #16
    snowstars skrev 2012-10-13 18:25:33 följande:
    Haha, nej, det tror jag med. Jag skulle ringt och pratat med nån
    Håller tummarna!!!
     

    Tusen tack för att ni försökte tjejer!  
  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 19 Oct 16:01
    #18

    Nu har jag fått svar!
    Skall bifoga det hela... 


    Om ni vill kunna ha med Bertilsson i namnet så måste du börja med att innan vigseln skicka in namnändring till Skatteverket och skriva att du vill ta din mors efternamn som ogift, alltså Bertilsson. Du måste bära det efternamnet vid vigseln. Jag skickar med länken till blanketten som finns att skriva ut på vår hemsida:


    http://www.skatteverket.se/4.39f16f103821c58f680007056.html


    Bertilsson blir då också ditt efternamn som ogift.


     


    När ni sedan ska gifta er så fyller ni innan vigseln i blanketten för makars namn, bifogar länken:


    http://www.skatteverket.se/4.19b9f599116a9e8ef36800024514.html


    På den blanketten fyller ni vilket namn som ska vara mellannamn och vilket namn som ska vara efternamn. (Mellannamnet placeras alltid för efternamnet)


    Det är då möjligt för er att heta lika. En viktig konsekvens av detta är dock att eventullt kommande barn kan ej få samma namnkombination. Mellannamn kan ej föras vidare, så då får ev barn endast efternamnet.


    Det är också så att man heter hela namnet.


    Skatteverket kan inte registrera tex bara första bokstaven i namnet.


    Återkom gärna om du har fler frågor, det går också bra att ringa Skatteupplysningen, folkbokföring, övriga frågor.


     

    Kanske kan någon mer bli lite klokare på det hela!  
  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 21 Feb 18:12
    #20

    Okej..nu när namn ändringen fungerade kommer nästa frågor...
    Ska jag byta alla kort i ca 6 månader för att sedan byta igen? 
    Tex bankort, körkort och pass?
    För vi funderar på bröllopsresa strax efter och då åker jag väl på mitt första byte av efternamn?
    Åh så rörigt.... 

Svar på tråden Experter på efternamn?