• Äldre 18 Nov 12:35
    1425928 visningar
    3377 svar
    3377
    1425928

    Orientaliskt bröllop

    Vi ska ha sittande middag, det blir som buffé fast på varje bord. Det blir ju ett antal (10-12) olika meza-rätter (småplock) som dom fyller på så fort det tar slut på varje bord och sen kommer huvudrätten. Men meza-rätterna kommer inte plockas bort när huvudrätten kommer, utan dom finns kvar större delen av kvällen. Det är för att gästerna ska ha något att tugga på när dom dricker osv. Så borden står aldrig tomma! Det är så det funkar med syriansk meza, man plockar och äter under hela kvällen! Och så dansar man massor under tiden också. 

    Vi har inte bestämt om vi ska ha toastmaster, det är inte vanligt på syrianska bröllop, men vi funderar på att välja ut någon ändå, som t ex ser till så att alla finner sig till rätta i kyrkan och festlokalen osv. 

    Hur ska ni göra med bordsplaceringen? Ska ni ha placeringskort vid varje stol eller bara ett vid varje bord med t ex familjenamn? 

    Jag gillar också detaljer. Det gör mycket ändå.  

  • Äldre 18 Nov 13:00

    Nej, vi kommer inte ha några lekar, så vi behöver ingen toastmaster som tar hand om underhållningen på det viset. Vi vill inte att våra föräldrar ska ha några uppgifter just den dagen och då kan det vara bra att utse en annan person - kalla det toastmaster eller vad du vill - som ser till att alla finner sig till rätta, delar ut vigselprogram, såpbubblor, ser till så att alla är nöjda och glada typ. Som helt enkelt har lite extra koll på att allt flyter på som det ska! 

    Vi kommer också ha en strikt bordsplacering, däremot ska vi sätta familjer med varandra. Det är inte uppskattat på syrianska bröllop att inte placera varje familj tillsammans. Med det inte sagt att man inte kan t ex ta två familjer och placera vid samma bord, men vi kommer inte göra som så att vi splittrar familjer i bordsplaceringen. Så det behöver inte nödvändigtvis inte bli en familj per bord (beroende på hur stor familjen är), men typ två familjer vid varje bord kanske, vid några bord blir det kompisgängen osv. Så vi blandar lite vid varje bord, men med hänsyn till att varje familj ska få sitta tillsammans. 

    Gästbok har jag också funderat på. Men jag är ingen pysselmänniska alls, så det blir nog att köpa färdig. 
     

  • Äldre 18 Nov 15:19

    Ja, det är lite trixigt att få ihop det på ett bra sätt med två så olika kulturer, men det går! Hör med dina svärföräldrar om hur det funkar på persiska bröllop, t ex med bordsplacering osv. Så att ni kan få ihop båda kulturerna på ett bra sätt på bröllopet! Oavsett hur ni gör, så kommer det bli bra, men det kan vara skönt för en själv att veta vad som är "rätt" eller "fel" enligt respektive kultur, så man inte trampar någon på tårna. Såklart kan man inte göra alla nöjda, huvudsaken är att ni är nöjda med er bröllopsdag. 

    Jag kanske läste fel, men har du tre svärmödrar?

    Vad duktig du är som lär dig persiska, du verkar ha lärt dig väldigt mycket om du förstår det mesta... Min blivande man är svensk, ja. Då arabiska är mina föräldrars modersmål (vi pratar inte syrianska i min släkt), så försöker han lära sig arabiska. Men det är inte så lätt, det förstår säkert du! Men han har lärt sig lite, han kan säga vissa meningar och förstår lite, men har svårt med grammatiken som är väldigt olik svenska språket.

    Vi är båda eniga om att vi inte vill ha ett bröllop med massa tal. Min svärmor vill säkert hålla tal, kanske min pappa också samt min & hans bror som ska vara bestmans. Men fler tal vill vi helst inte ha! Kanske låter otacksamt men vi var på ett syrianskt/svenskt bröllop tidigare i år och då var det kanske 8 tal som hölls under bröllopsfesten och det kändes, ärligt talat, väldigt utdraget och långtråkigt. Jag kan tycka att det är trevligt om föräldrarna och syskon håller tal om dom vill, men när det blir mer än 2-3 tal, då blir det för mycket. Men det är bara min åsikt. 

  • Äldre 18 Nov 15:33

    Jaha, ok då förstår jag. Vad härligt att få extra svärmoderkärlek, och vad kul att dom också vill engagera sig så mycket! 

    Arabiskan är svår, mycket pga. grammatiken tror jag. Det är som franska språket, man använder olika böjelser på verben beroende på om det är feminint eller maskulint. Så varje ord måste man lära sig både i maskulin och i feminin form typ. Visst finns det kurser, men tyvärr så är det så att arabiskan inte bara är ett språk med en dialekt, det finns hur många dialekter som helst och den arabiska dialekten som man lär ut på t ex ABF-kurser är "riksarabiska", så det är inte den arabiska dialekten som vi talar.  Därför blir det krångligt. Så han lär sig hemma, med hjälp av mig. 

  • Äldre 18 Nov 15:44

    Goli, 

    Jag håller med dig. Jag tycker också det är lite underliga "bordsplaceringsregler" på svenska bröllop (oj, nu tror jag att jag uppfann ett nytt ord). Så trots att min fästman är svensk, så kommer vi köra på syriansk bordsplacering, dvs. familjer/par får sitta vid samma bord men att om det finns utrymme (beroende på varje familjs storlek) så kommer vi blanda så att t ex två - tre familjer/par får sitta vid samma bord. På så sätt får man lite blandning i placeringen samtidigt som man bevarar det "traditionella" - att varje familj ska sitta tillsammans.

    Vad gäller OSA, så tänker vi också som så att vi kommer lägga ett rätt tidigt OSA-datum, så att vi har tid på oss för eventuella ändringar osv. Jag tycker absolut att ni kan ha OSA-datumet två månader innan bröllopet. Det är inte alls ovanligt eller konstigt på något sätt, tror jag.  Om ni vill bjuda "andrahandsgäster" (vad tragiskt det låter, men du fattar vad jag menar) så är det ju extra viktigt att ni får svar från dom första gästerna så långt som två månader i förväg, så ni hinner. Och ni ska ju gifta er under semestertider, då kan ni inte bjuda "andrahandsgästerna" hur sent som helst.

  • Äldre 18 Nov 15:49

    PS. Nu har vi precis skrivit på avtal och betalat handpenning till JNSVISION, som ska fotografera oss efter vigseln i Mariefred, Gripsholms slott! Vi har bokat endast 1 timmes fotografering, eftersom vi inte vill att gästerna ska behöva vänta på oss i lokalen alltför länge + att det tar ca 30 min att åka från Mariefred (där vi ska vigas) till Panorama. Visst borde en timme räcka för porträttfotografering? Sen har vi ju Panoramas fotograf och filmkamera-team som kommer följa oss hela dagen + vår vän som arbetar som fotograf, som ska fotografera lite också under bröllopsdagen! 

  • Äldre 18 Nov 15:52

    Goli,
    Men du vet hur föräldrar funkar, speciellt föräldrar från Mellanöstern. Allt får gärna ske i sista sekund, enligt dom. Jag sa till min mamma att vi vill skicka ut inbjudningskorten ca 6 månader innan bröllopet, just för att vi ska gifta oss på en fredag och det kan vara bra för gästerna att långt i förväg hur dom ska lösa det med jobb, barn osv. 
    Men mamma tycker det är alldeles för tidigt. Om hon fick bestämma skulle vi skicka ut inbjudningskorten typ 1 månad i förväg. Haha..

  • Äldre 18 Nov 15:58

    När ska ni skicka ut inbjudningskorten då, Pagnie och goli? 

  • Äldre 18 Nov 16:06

    Jo, på vissa frisörsalonger kan man göra så. Vissa frisörsalonger bjuder tillomed på något att dricka och tilltugg och så får man byta om där också. 

    Jag ska dock försöka hitta en makeup-artist och hårstylist som kommer hem till en! Jag har ju hittat en som jag tror att jag ska boka, men får se.
    I så fall får hon komma hem till mina föräldrar, eftersom det är där jag ska sova natten innan bröllopet. Min fästman kommer sova hos sin mamma, som också bor i Stockholm. Han kommer säkert ha sin bror med sig där, jag kommer ha mina brudtärnor och min mamma! Och sedan, någon timme innan min Rolls Royce-skjuts kommer och hämtar mig till vigseln, så kommer närmsta släkten hem till mina föräldrar för att "följa ut mig" hemifrån mina föräldrar. Då kommer dom dit, dansar lite runt bruden (mig!), man tar bilder tillsammans med familjen osv och sen så följer dom bruden ut hemifrån. Det är tradition. 

    Så jag och min fästman kommer inte se varandra förrän jag kommer fram till altaret! Det är så vi vill ha det, därför valde vi att ta fotograferingen efter vigseln, trots att det kanske blir lite stressigt, men det är värt det. Jag vill absolut inte att han ser mig innan vigseln. 

    Hur gör ni? Kommer ni vara tillsammans på bröllopsdagen innan vigseln?  

  • Äldre 18 Nov 16:09

    Nu ska jag göra mig i ordning - ska iväg och äta mat hos en kompis. Så från och med nu tills jag kommer tillbaka får ingen av er skriva någonting här! FÖRSTÅTT? 

Svar på tråden Orientaliskt bröllop