• Luckyp­unk
    Äldre 26 Sep 20:05
    14249 visningar
    55 svar
    55
    14249

    "Varning för Bröllopstorget"

    På bröllopstorget finns ett forum. Det kan ha haft sina ljusa stunder, men just nu är det bara hysteri och diktatur som råder därinne.
    En kollega har fått sitt företag och namn kört i botten på grund av ett inlägg i deras forum. Det värsta med allt, är att hon fått sitt svar i tråden borttaget eftersom man inte får identifiera sig som företagare när man bidrar med svar eller inlägg.


    Vi var många
    kollegor som var upprörda och mailade Bröllopstorget under dagen för att återskapa rättvisa.
    Hon fick rätt till slut och nu, har hon kunna försvara sig.

    Bröllopstorget känns varken seriöst eller företagarvänligt.
    Det händer alldeles för ofta att trådar startas i affekt och föröder småföretagares rykte, innan allt är klargjort mellan kund och företag. Det är tragiskt, eftersom det är ju dessa företag som också sponsrar bröllopstorget genom annonsering.

    Jag är väldig besviken på deras forum,etik och regler.

    Jag kommer själv att bojkotta bröllopstorget framöver och hänvisar hellre till vackra personliga bröllopsbloggar, om ni söker inspiration. Och förnuftiga inlägg.

     www.vintagehoneymoon.se till exempel.

     

  • Svar på tråden "Varning för Bröllopstorget"
  • Luckyp­unk
    Äldre 26 Sep 22:25
    #11
    Koloratur skrev 2012-09-26 22:20:22 följande:
    Det här med att nästan alla inlägg i denna tråd är skrivna av helt nyblivna medlemmar från dagens datum mellan 20.00 och 21.00, borde inte det ses som lite suspekt..?  
    Hej! om det är suspekt att en hel del fotografer idag fick se hur företagare behandlas på bröllopstorget och visar sitt missnöje, så må det vara. 

    Suspekt vore om vi än en gång accepterade Bröllopstorget beteende.

     
  • Luckyp­unk
    Äldre 26 Sep 22:46
    #25

    Jag tror de flesta vet väldigt lite om hur många censureras i forumet. Jag orkar inte skriva mer ikväll, men återkommer imorgon. 
    Angående kompisgängeffekten- inget av detta hade behövt hända om Bröllopstorget godtyckligt börjat censurera Wilmafotos och andras inlägg med så tunna grunder som att kontaktuppgifter fanns med. Försvarar man sitt namn eller sitt företag, är det en självklarhet att lämna kontaktupgifter för vidare förfrågning om det behövs.

    Detta var droppen. Inte den enda gången det hände. Långt ifrån. Men eftersom företagre inte fått ha ordet härinne, så har få forumanvändare fått höra vad som verkligen försigår.

    Jag har endast fått goda recessioner här. Men jag vet att det är långt ifrån fallet för alla, och att långt ifrån alla är nyanserade.

    Kolla bara tradera. Det finns en möjlighet till recenssion, men också en möjlighet till svar från den recensserad.

    Det skulle krävas så lite mer från Bröllopstorget för att det hela skulle kännas rättvist och genomtänkt.

    Bröllop väcker många känslor, och alla vi som jobbar med brudpar är väl medvetna om detta och försöker alltid möta dessa med respekt och värdighet.
    Ibland blir det världens roligaste jobb, ibland blir det tufft.
    Men vi alla, även företagare är människor och måste mötas som det. Inte bryta kontakt och sedan kasta smuts i ett forum. rkar man med det, jag då orkar man också försöka lösa frågan.

     

  • Luckyp­unk
    Äldre 27 Sep 09:40
    #41

    Men läste DU louise svar och varför hon lämnat sin mail adress?
    För att trådstartaren påstod att hon hade bytt den, och för att eftersom hon har privat nr, går det inte att hitta henne annars?

    Det finns många olika skäll till att man måste lämna sina kontaktuppgifter utan att det betyder reklam.

    Reglerna är fel.

    Och "Gris" står kvar.......fortfarande.

    Försök att se saken från uppifrån och berätta om du tycker att hon behandlast rättvist? 

  • Luckyp­unk
    Äldre 27 Sep 09:50
    #43

    Inte alla höll god ton, och det kan jag tyvärr inte försvara.

    Oavsett om du gillar ordet Censur eller ej, så återstår faktumet att ett företag är begränsad i sina uttalande och det tycker vi är fel. 

    Bröllopstorget är nogramm med att plocka bort inlägg som anses kunna vara reklm, eftersom de vill hänvisa till annonsköpet. Jag förstår det.
    I detta fall var det fel.

    Jag läser tråden, jag läser det du skriver och tycker fortfarande att principen är fel.

    Vi är inte bara tjejer som utalat oss här, även många killar har avreagerat sig, och de som presenterat sig som företagare blev bortplockade.

    Saken är: Om man låter kunder ressencera ett företag, måste företaget kunna savra, även om det innebär behovet att lämna kontaktuppgifter.

    Du håller tydligen inte med, det är helt ok.

    Du kanske driver eget en vacker dag, och kommer att förstå poängen.

    Vi kan vara eniga om att vi är oeniga Aniara4

     

  • Luckyp­unk
    Äldre 27 Sep 10:07
    #45

    Jag förstår. Du har en hel del rätt i det du säger.

    Jag tror egentligen att det hade varit bäst att ta frågan utanför bröllopstorget så att vi inte uppfattades som kavaleriet eller  "lågstadietjejer".

    Det är egentligen inte sakfrågan mellan Louise och TS som är relevant för de flesta av oss. Utan principen.

    Det är en viktig fråga, som behövde lyftas, eftersom så många har varit utsatta för precis samma.

    ett exempel: Ett brudpar rekommenderade varmt en kollega här och BT ansåg att de var en företagre som försökte smyga in reklam till sig själv i forumet. Inlägget blev borttaget och brudparet banerades i 6 månader.

    Hur rimligt är detta?

    En annan kollega blev hotad med utstängning för att hon öppet kritiserat BTs beslut att plocka bort ett inlägg hon skrivit om duktiga fotografer hon såg upp till.

    Rimligt?

    Vi kanska ska ta det någon annanstans.
    I varje fall, har JAG som företagare gjort min poäng kommer inte att handla annonser av BT. Tyvärr.

     

  • Luckyp­unk
    Äldre 27 Sep 10:28
    #50

    Saken för mig, var alltid Bröllopstorgets agerande. Jag har inte ens uttalat mig i den andra tråden tills jag behövde klargära denna.

    Jag blir lite ledsen att det hela ser ut som att vi nu är ett gäng fotografer som försöker hålla Louise varm om ryggen och hoppar på bruden-

    SÅ VILL jag verkligen INTE uppfattas.

    Denna tråd handlar om Bröllopstorgets forumregler som vi under många år varit tysta om, men känt stor avsky mot,och tyckte att  med tråden om Louise och TS var  gränsen nådd.

    Jag har verkligen inget att säga om TS eller hennes åsikter.

    Men något kanske man kan göra så att inte det hela upprepas. 

    Jag känner att jag nu sagt detta många gånger och tror jag lämnar diskussionen här.

    Jag hoppas att min poäng blir tydlig och att bröllopstorget kan ta till sig detta, utan att det hela endast verkar vara en lågstadietstjej grej. Det vore olyckligt med tanke på energin och tiden man lagt på att försöka göra sig förstådd.

    Det är lite allvarligare än man tror, detta med sociala medier, och det enda jag önskar är att bröllopstorget anser det och justerar sina regler därefter.

    Tack för era åsikter! Det var roligt att få feedback även från regelbunda användare och inte bara från kollegor som känt sig kränkta.

    Ha det så fint!

  • Luckyp­unk
    Äldre 27 Sep 10:35
    #51
    Aniara4 skrev 2012-09-27 10:26:39 följande:
    Det är en svår fråga. Man vill ju kunna diskutera olika företag på BT, berätta om sina erfarenheter och rekommendera eller avråda från en viss fotograf, florist, lokal, osv.  Det är värdefullt för blivande brudpar att ta del av andras erfarenheter.

    Samtidigt vet vi att det utnyttjas av mindre seriösa företagare, som själva skapar anonyma användare eller ber en kompis att göra det, och går in och tokhyllar sig själva. Det förekommer också att brudpar erbjuds rabatt om de skriver positivt på BT (och förmodligen via andra sociala media också). En del gör det så klumpigt att man bara kan skratta åt dem. Men det är inte särskilt svårt om man är en någorlunda smart företagare att med jämna mellanrum skapa nya användare som alla är väldigt nöjda.

    Jag vet faktiskt inte hur man ska komma åt det här. BT har valt vissa regler, t.ex. att man inte får sätta ut kontaktupgifter (men det brukar vara ok att länka till en hemsida) eller, som jag förstår det, starta en tråd specifikt för att hylla ett företag. Däremot är det ok med trådar som börjar med "är det någon som vet en bra ..." följt av olika tips. Men det är ju inte särskilt svårt att skapa två användare och först ställa frågan och sen besvara den.

    Så det enda säkra alternativet om man vill komma åt all smygreklam är att förbjuda allt nämnande av företagsnamn, och det vill nog ingen heller. Som sagt, svår fråga!
    Jo, det är ju svårt, men det handlar ju om att de vill känna stora pengar på annonser. De fattar inte att de som gör smyggreklam är ändå inte deras målgrupp. Det är nyetablerade, inte så välbärgade fotografer som använder sig av så fula knep, och som du sa, blir de säkert genomskådade.

    BT borde satsa på seriösa aktörer på marknaden som är villiga att annonsera och som inte behöver skämas att vara kopplad till ett forum där tvivelaktiga trådar finns

    Har många, många kollegor som avslutat sina annonsprenumerationer pga just forumet. Och bT är mycket mer än ett forum.
    Det kunde vara världens bästa bröllopsportal om man lyckades hålla en bra nivå på innehåll och användande.

    Och detta säger jag inte illa menande. Verkligen inte.

    Det kunde bli kalas. När jag gifte mig för 6 år sen, var jag inne här varje dag.
  • Luckyp­unk
    Äldre 27 Sep 10:59
    #54

    Passionblomman:

    Många kloka tankar!

    Jag förtår att mycket är att skylla på oseriösa företagare som använder forumet för gratis reklam, och användarna i forumet har all rätt till ett reklamfri rum, där man enbart söker ärliga och välmenade tips.

    Missbruket av forumet har säkert under längre tid sked från både privatpersoner och företag, och det är ingen lätt sitts BT sitter i.

    Men frågan är om man vill verkligen behålla något så havererat eller om man ska se sig omkring och kolla hur andra gjort användande av sociala medier och reklam möjliga i samma företag.

    Jag tror att dte finns en lösning, och jag känner personligen många av landets  mest kompetenta Sociala mediers konsulter. det tror jag BT borde satsa på. En ordentlig satsning på förbättring och förnyelse.

    Ni ska veta att många av mina brudar upplever BT som "hysteriskt" (därav min användande av ordet)
    Bt är just nu ett varumärke med låg värld, och egentligen, har de alla möjligheter och verktyg till att göra det till något stort, och erkänt och bra.

    Jag hoppas de läser detta. Det gör jag verkligen.

    Tack för att du bryr dig!

     

  • Luckyp­unk
    Äldre 27 Sep 11:01
    #55

    Jag menade såklart:"...ett varumärke med låg värd"...

    #Trött 

Svar på tråden "Varning för Bröllopstorget"